سخنگوی وزارت بهداشت:

ارز دولتی زین اسب و فیل به وزارت بهداشت رسید/ قانون منع بکارگیری بازنشستگان مشمول سازمان نظام پزشکی و پرستاری نمی‌شود/ پزشکان مکلف به تجویز داروی تولید داخل هستند

کمبود دارویی در همه کشورها تا ۱.۵ درصد رایج و متداول است/ در تامین و تولید مواد اولیه دارو مشکل نداریمحریرچی گفت: برای تامین و تولید مواد اولیه دارو با مشکل مواجه نیستیم اما ممکن است در برخی اقلام ضمیمه، مشکلاتی وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری هفتگی که صبح امروز در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد اظهار کرد:  مراسم حج امسال با همکاری هلال احمر، ‌بعثه مقام معظم رهبری و سازمان امور حج و طرف عربستانی به خوبی برگزار شد و در این زمینه وزارت بهداشت تمهیدات خوبی را اندیشیده و خوشبختانه از لحاظ بیماری‌‌های عفونی و مزمن مشکل خاصی نداشتیم.
 
وی ادامه داد: در ایام حج بیش از 3.5 میلیون نفر در  محدوده زمانی مشخص و در جغرافیای خاصی گرد هم می آیند و به همین دلیل با توجه به انجام اعمال سنگین مقاومت بدنی‌شان کاهش پیدا می‌کند که با توجه به سن بالای اکثر حجاج ویروس‌های مختلف باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا می شود،  ‌وزارت بهداشت از چند سال پیش تمهیدات خوبی را در این زمینه در نظر گرفته و اجرا کرده است و  افراد قبل از اعزام معاینه و واکسینه می‌شوند و برایشان گواهی خاصی صادر می‌شود در ادامه نیز اگر حجاج هنگام بازگشت ‌ بیماری داشته باشند در فرودگاه آموزش‌های لازم در زمینه کنترل بیماری و راهکار عدم سرایت به دیگران را فرا می‌گیرند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت از ابتدای امسال نظارت جدی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را داشته است و در همین راستا کشور به 10 قطب تقسیم و هر یک به وسیله معاونان وزارت بهداشت اداره می‌شود و در این خصوص جلسات متعددی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بهتر برگزارمی‌شود و معاونان وزیر در مناطق تعیین شده حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه نظارت‌های مرکزی بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی تشدید پیدا کرده است، افزود: واقعیت این است که دشمنان ما می‌خواهند یک شرایط جنگی برای مردم ایران ایجاد کنند و از رسانه‌‌های فارسی زبان می‌خواهند در مسائلی مانند دارو  یک جنگ روانی در کشور ایجاد کنند؛ جنگ شرایط خاص خودش را دارد ولی دشمنان نمی‌توانند برای ما بحران و جنگ رو در رو ایجاد کنند، در این زمینه وزارت بهداشت نظارت‌های خود را تشدید می‌کند.

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص فعالیت بازنشسته‌ها اظهار کرد: قانون منع بکارگیری بازنشستگان، مربوط به دستگاه‌های دولتی است. این قانون شامل سازمانهای مردم نهاد همچون سازمان نظام پزشکی و پرستاری نمیشود چون شغل دولتی به حساب نمی‌آیند.

در تامین و تولید مواد اولیه دارو مشکل نداریم

حریرچی اضافه کرد: کمبود 1.5 درصدی دارو در تمام کشورها رایج و متداول است اما همین میزان هم مورد قبول نیست البته در دوره اجرای طرح تحول سلامت کمبود اقلام دارویی به زیر یک درصد و به 35 تا 40 قلم رسید این در حالیست که  قبل از اجرای این طرح و دربازه 15 ساله کمبود دارو 7 تا 8 درصد بوده است، گران شدن مواد اولیه تولید دارو‌ و یا مختل شدن خط تولید دارویی خاص یکی از دلایل کمبود دارو است.
 
وی افزود: خوشبختانه ما برای تامین و تولید مواد اولیه دارو با مشکل مواجه نیستیم اما ممکن است در برخی اقلام ضمیمه، مشکلاتی وجود داشته باشد. زمانیکه دارو برای مدت 8 ماه مصرف در کشور موجود باشد؛ یعنی کمبودی نداریم اما وقتی وجودی دارو به 4 ماه برسد با بحث کمبود دارو مواجهیم، در چنین شرایطی داروی مورد نظر از داروخانه‌های دولتی توزیع می‌شود؛  در موارد نادری در تأمین دارو کشور دچار مشکل شده بود که مسئله جدی نبوده و امروز آن برطرف شده است.
 
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه ایجاد تغییرات در شرایط بازار، عده‌ای نگرانی‌هایی در حوزه دارو دارند و برخی افراد تصور می‌کنند به دلیل افزایش قیمت خودردو در همه حوزه‌ها افزایش قیمت داشته ایم اما خوشبختانه باید بگویم که در حوزه دارو برای تامین مواد اولیه دچار مشکل چندانی نشده‌ایم فقط برخی مشکلات مربوط به موارد بسته بندی دارو است.
 
وی افزود: متأسفانه به دلیل آن که مردم عادت دارند دارو را از داروخانه‌های محل زندگی خود تهیه کنند، با مشاهده اتمام دارو در داروخانه گمان می‌کنند کمبود دارویی در کشور ایجاد شده است البته برخی افراد آگاهانه یا ناآگاهانه در هنگام مراجعه بیمار به آنها می‌گویند که این دارو ممکن است در مراجعه بعدی موجود نباشد به همین دلیل برخی از بیماران در هنگام مراجعه از پزشک معالج خود خواسته دارو را به اندازه6 ماه تجویز کنند.
 
حریرچی ادامه داد: در حال حاضر کمبود داروی داخلی بسیار کم است و کمبود برخی از اقلام دارویی وارداتی نیز ناچیز است،  طبق قانون مصوبه مجلس و بودجه مکلف هستیم داروی تولید داخل و ژنریک تأمین کنیم و بر خلاف برخی مصاحبه‌های غیرعلمی داروهای شیمی درمانی داخلی از اصالت‌ بالایی برخوردارند و در تولید داروهای ژنریکی هیچ گونه مشکلی نداریم و همه مراحل علمی از پیش تعیین شده است.
 
وی اظهار کرد:‌ طبق قانون داروی ایرانی مورد تأیید است و هر گونه تجویز داروی خارجی ممنوع و تخلف محسوب می‌شود و مراجع نظارت شدیدی به این موضوع دارند اما برخی شرکت‌های وارد کنندگان تمایل ندارند که بازار بزرگ 80 میلیونی ایران را از دست بدهند، من از پزشکان تقاضا دارم در شرایط فعلی کشور محدودیت‌های وارداتی و معیارهای علمی و قانونی را در نظر بگیرند.

بدون محدودیت از کم کاران گلایه می‌کنیم

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص حمایت دولت و مجلس گفت: رئیس جمهور ، مجموعه دولت، ریاست مجلس و مجموعه نمایندگان حمایت خوبی از برنامه‌های وزارت بهداشت داشته‌اند و مجموعه اقدامات آ‌نها بی نظیر بود به طوری که ارزی که در گذشته به زین اسب و فیل اختصاص پیدا کرده بود ولی با حمایت دولت و مجلس 3.5 میلیارد دلار در اختیار وزارت بهداشت قرار داده شد که البته برخی افراد در مجموعه دولت و خارج از این مجموعه همراهی لازم را با ما نداشتندو ما بدون هیچ محدودیتی گلایه‌های خودمان را اعلام می‌کنیم.

وی افزود: طرح تحول نظام سلامت یک دستاورد عظیم در کشور محسوب می‌شود که رهبر معظم، روسای نظام حمایت‌های کافی را از این طرح اعلام کرده و ما نمی‌گذاریم که خدشه‌ای به این طرح وارد شود و با غیرت و همت بالا تقاضاها را برطرف می‌کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: پزشکان، دندانپزشکان و داروسازان در شرایط فعلی همکاری بسیار خوبی با وزارت بهداشت دارند و با آن که نسبت به سال گذشته قیمت داروهای خارجی و خدمات پزشکی افزاش پیدا کرد ولی در تعرفه سلامت 97 قیمت عمل‌های جراحی نسبت به سال گذشته حتی یک ریال هم زیاد نشده است.

حریرچی ادامه داد: البته موارد جزئی تخلف مانند زیرمیزی و غیره داشته‌ایم که تعدادشان بسیار محدود بوده و وزارت بهداشت با این موارد برخورد جدی کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص افزایش قیمت پوشک و کمبود آن گفت: پوشک بهداشتی در افراد سالمند جنبه درمانی دارد به همین دلیل وزارت بهداشت از افزایش قیمت ناراحت است و به طور جدی این مسئله را پیگیری می‌کند؛،ظاهرا کمبود و افزایش قیمت پوشک به دلیل مشکل در تامین مواد اولیه بوده است؛ مسئولان وزارت بهداشت عوامل اجتماعی موثر بر سلامت سالمندان را پیگیری می‌کند و تفاهم نامه‌ای با وزارت صنعت در این خصوص امضا کرده است.

حریرچی ادامه داد: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت چهار دهک مردم ایران از دریافت خدمات دندانپزشکی محروم بودند و خدمات در حد کشیدن دندان انجام می‌شد ولی امروزه در همه مناطق کشور به خصوص مناطق محروم کودکان زیر 14 سال خدمات پیشگیری رایگان دریافت می‌کنند و مادران باردار و کودکان از خدمات رایگان و یا با قیمت بسیار ناچیز پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان را نیز دریافت می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ‌در دنیا مشکل مراجعه مردم و افزایش تعداد دندانپزشکان حل نشده است بلکه اولویت اصلی پیشگیری از بیماری است و ما افزایش نیروها را با هدف حل مشکلات دهان و دندان در مجموعه وزارت بهداشت انجام داده‌ایم.

برخورد قاطع وزارت بهداشت با متخلفان حوزه طب سنتی

حریرچی در خصوص طب سنتی گفت: در کشورمان طب‌های مکمل زیادی مانند طب ایرانی داریم که در تمام دنیا پذیرفته شده است، طب سنتی با هدف انجام اقدامات پیشگیرانه، تغییر سبک زندگی و اداره ناخوشی‌های جزئی به افراد تجویز می‌شود و ارزان و قابل دسترس برای همه است ، وزارت بهداشت این نوع طب را تقویت می‌کند ولی متأسفانه به دلیل اینکه مسائل اقتصادی و سودجویی پشت آن است با مشکلاتی روبرو بوده است برای مثال برخی بابت تجویز نسخه‌های طب سنتی هزینه‌‌ای دریافت نمی‌کنند ولی پول کلانی از طریق داروهای آن به جیب می‌زنند به طوری که قیمت داروی هر نسخه مبلغی در حدود 200 هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه ابوعلی سینا که کتاب پزشکی قانونش دنیا را متحول کرده و اگر در این زمان زندگی می‌کرد بر اساس تحولات جدید کتابش را به روز می‌کرد، افزود: طب سنتی یا همان طب ایرانی مکمل بوده و به سلامتی مردم کمک می‌کند و این فکر یک رویکرد جدید علمی در دنیا محسوب می‌شود و وزارت بهدشت با سودجویان و تخلفات برخورد جدی می‌کند.

حریرچی گفت: ‌برخی بیماران سرطانی به سراغ افراد سودجو در رشته طب سنتی می‌روند و آنها مراجعان را از خوردن داروهای شیمیایی منع می‌کنند و اگر داروی گیاهی تجویزی خودشان اثر بخش نباشد به بیماران می‌گویند که خواست خدا نبوده که شما التیام پیدا کنید.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه شایع‌ترین عوامل مسمومیت مصرف زیاد داروهای گیاهی است، افزود: نارسایی کبد ممکن است بر اثر مصرف زیاد داروهای گیاهی یا حتی تقلبی حاصل شود.

حریرچی ادامه داد: بر اساس تجربه هنگام بروز تورم در کشور، قیمت ارز و برخی کالاها افزایش می‌یابد، این مسئله منجر به کاهش قدرت خرید مردم می‌شود؛ در این حالت به صورت خودآگاه یا ناآگاهانه بیشتر درآمد افراد صرف هزینه‌های ضروری مانند تامین خوراک، پوشاک، حمل و نقل و مسکن می‌شود؛ فرهنگسازی، آموزش، تفریح، بهداشت و درمان از جمله هزینه‌های ضروری است که خانواده‌ها مجبور هستند از موارد فوق فاکتور بگیرند؛ در این دوره‌ وزارت بهداشت ایستادگی می‌کند تا با جهانی شدن خدمات مردم از خدمات بهداشتی درمانی صرف نظر نکنند و مشکل‌شان بیشتر نشود.

توصیه وزارت بهداشت به هیئت‌های عزاداری در ایام محرم

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص نظارت بر کار هیئت‌های عزاداری و اربعین ادامه داد: فعالیت هیئت‌های عزاداری خودجوش است و کارهای پیشگیرانه به وسیله مدیران هیئت‌های عزاداری انجام می‌شود و وزارت بهداشت در این ایام نظارت خود را بیشتر می‌کنند، توصیه می‌کنیم که هیئت‌های عزاداری از غذاهای سالم و ظروف مناسب استفاده کنند تا خطری مردم را تهدید نکند، تقاضا داریم که خیرات در مناطق محروم و در بین فقرا تقسیم شود تا اسرافی بدین شکل ایجاد نشود.

وی افزود: وزارت بهداشت برای مراسم اربعین اقدامات داخلی و خارجی در نظر می‌گیرد، کسانی که قصد پیاده روی در مراسم اربعین را دارند باید از آمادگی لازم برخوردار باشند و مواد غذایی و کفش خوب استفاده کنند همچنین با افزایش دما میزان ابتلا به آلودگی گوارشی بیشتر می‌شود به همین دلیل وزارت بهداشت به افرادی که در مراسم اربعین حضور دارند توصیه می‌کند تا از آب‌های بسته بندی استفاده کنند.

وزارت بهداشت مسئول تعیین کالای آسیب رسان و تبلیغ آن است

حریرچی در خصوص تبلیغات در حوزه سلامت و نظارت بر آنها گفت: تعیین کالاهای آسیب رسان و تبلیغ آنها برعهده وزارت بهداشت است ولی متاسفانه برخی افراد به دنبال حاشیه سازی هستند.

وی با اشاره به اینکه در بیشتر کشورهای دنیا تبلیغ کالاهای شور ممنوع است و این مسئله به معنای عدم مصرف نمک یا شکر در بین مردم آن کشور نیست، ادامه داد: مصرف زیاد نمک و شکر ضرر دارد اما در اینجا ما هیچ وقت نگفته‌ایم که مصرف سوسیس و کالباس و پیتزا ممنوع است، وزارت بهداشت فقط مردم را آگاه می‌کند تا از کالاهای آسیب رسان استفاده نکنند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: براساس قانون مسئولیت تبلیغات پزشکی برعهده نظام پزشکی است و به نظرم تبلیغات حوزه های پزشکی و کالاهای آسیب رسان نواقص زیادی دارد که بعضی از آنها جزئی از وظایف وزارت بهداشت و قسمت دیگر برعهده سایر دستگاه‌های ذیربط است و این وزارتخانه نمی‌تواند داروخانه‌های مجازی یا حتی شبکه‌های ماهواره‌ای را که قانونی هستند، کنترل کند.

حریرچی با اشاره به اینکه آگاه سازی مردم بهترین روش تبلیغات کالاهای آسیب رسان است، گفت: مردم پزشکان قدیمی را می‌شناختند و هیچ وقت آنها تابلویی سر در مطب خود نمی‌زدند، پزشک خوب نیازی به تبلیغ ندارد و اگر فردی این کار را انجام می‌دهد حتما مراجعه کننده‌ای ندارد.

حریرچی گفت: برخی پزشکان وقتی مردم به آنها مراجعه می‌کنند می گویند تا 3 سال وقت ندارند که این مسئله کاملا نادرست است.

وی اظهار کرد: اگر پزشکی در یکی از برنامه های تلویزیونی حاضر می‌شود مردم تصور کرده که حتما پزشک خیلی خوبی است ولی از نظر ما تقریبا در سطح متوسطی شده قرار دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص جیره بندی و کمبود شیرخشک گفت: هنگامی که نوسانات قیمت ارز در کشور رخ می‌دهد قاچاق کالا محسوس می‌شود در این صورت اگر کسی شیرخشک را به خارج از مرزهای ایران قاچاق کند درآمد زیادی بدست می‌آورد که در مواردی ممکن است این قاچاق به صورت کانتینری و سازمان یافته انجام گیرد.

وی با اشاره به این که شیرخشک در صنایع شیرینی سازی مصرف دارد، افزود: برخی افراد شیر خشک را در مناطق مرزی با قیمت بیشتر به فروش می‌رسانند و حساسیت وزارت بهداشت و نظارتش در این مناطق بیشتر است؛  قیمت شیرخشک نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است پس رسانه‌ها نباید فریب دشمنان دروغگو را بخورند، دشمنان به دروغ دارو تجهیزات پزشکی و شیر خشک را جزء تحریم به حساب نمی‌آورند.

حریرچی ادامه داد: ذکر کلمه جیره‌بندی نگرانی‌هایی را در بین مردم جامعه ایجاد می‌‌کند و اگر وزارت بهداشت افرادی را ببیند که اقدام به قاچاق شیرخشک داخلی و خارجی می‌کند با آنها برخورد می‌کند، این وزارتخانه به طور کلی تمهیدات لازم را برای شیرخشک مورد نیاز مردم در نظر می‌گیرد تا این ماده مانند داروی بیماران خاص که به وسیله دفترچه در درب منازل تحویل به آنها می‌شود، تحویل شود و واسطه از بین برود.

دیپلماسی سلامت راهکاری مناسب برای مقابله با اعمال آمریکا

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: دیپلماسی سلامت برای گسترش همکاری‌ها با کشورهای همسایه و دوست است و بنابر اعلام رئیس مجلس در سالهای اخیر فعالیت‌ها در حوزه پزشکی بهداشتی و درمانی با  پیشرفت‌های خوبی در جهت رفع نیازهای مردم همراه بوده است.

وی ادامه داد: دیپلماسی سلامت راهکاری مناسب برای مقابله با اعمال آمریکایی‌ها است و امروزه که دشمنان تبادلات مالی کشورمان را نشانه گرفته‌اند ما باید فکری به حال تبادلات مالی برای تأمین دارو کنیم که خوشبختانه قسمتی از کارها در دوره اخیر انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: جشنواره تجارب بیمارستانی در راستای کاهش هزینه‌ها و تلاش برای ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 250 راهنمایی بالینی ابلاغ شده است و همه این موارد بر روی سایت وزارت بهداشت قابل رویت است، بسیاری از بیمارستان‌ها در سطح یک راهنمای بالینی را تجویز کرده‌اند و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه استفاده از تجویز راهنمای بالینی نیازمند انجام کارهای قانونی است، افزود: در برخی از کشورها اگر پزشک معالجی خارج از فهرست دارویی نسخه‌ای بنویسد تخلف کرده است که بخش‌های ترویجی و قانونی این کار را پیگیری می‌کنند.

وی در خصوص آزمایش‌های اضافی و غیر لازم گفت: آزمایشی غیر ضروری در تمام دنیا از جمله ایران  رایج است که برخی از‌ آنها به دلیل نبود آ‌موزش خوب و زمان نگذاشتن بوجود آمده است، مثلا اگر فردی تغذیه خوبی داشته و جریان ادرار مناسبی دارد مبتلا به بیماری خاصی نیست و میزان پتاسیم و سدیم آن به حد معمول است و هیچ نیازی به انجام آزمایشات نیست؛ متاسفانه از همه بیمارانی که در بیمارستان برای جراحی بستری هستند عکس قفسه سینه می‌گیرند که این کار یک اقدام اضافی است زیرا بر اساس راهنمایی بالینی فردی که دو طبقه پله را بدون هیچ  کمکی بالا می‌رود و فشارش تنظیم نشده باشد می‌تواند یک عمل متوسط را بدون هیچ مشکلی تحمل کند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بر اساس تجربه بین‌المللی 30 تا 40 درصد فعالیت پاراکلینیک و آزمایش‌های مربوطه غیر ضروری است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست اما این آمار باید به سرعت کاهش پیدا کند.

وی اضافه کرد:‌ انجام آزمایشات غیر ضروری وقت مردم را  می‌گیرد و هزینه‌های زیادی را به حوزه سلامت و مراجعان تحمیل می‌کند.

افزایش مرگ و میرهای ناشی از سوانح ترافیکی

وی با اشاره به اینکه در دوره‌ای میزان مرگ و میرهای ناشی از سوانح ترافیکی به زیر 16 هزار نفر رسید ولی طی روزهای اخیر متاسفانه افزایش داشته است، اظهار کرد: طی چند روز اخیر 54 درصد مأموریت‌های اورژانس به دلیل حوادث ترافیکی بوده که نسبت به یکسال گذشته بیش از 35 درصد رشد داشته است و تعداد 4 هزار و 127 بر اثر سوانح ترافیکی مصدوم شده‌اند که 60 درصد از آنها به بیمارستان و مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

حریرچی گفت: طی 10 روز اخیر 200 نفر بر اثر سوانح ترافیکی فوت کرده‌اند و اورژانس هوایی 96 مأموریت را در جاده های کشور انجام داده‌ است.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآوری کرد: طی 10 روز اخیر 30 نفر دچار قطع‌شدگی شده‌اند که این آمار 20 درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار