باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند گزارش می دهد؛

زالو جراح کوچک، خون آشام اشتغال زا

زالو درمانی شیوه از طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف است که به ‌ویژه در سال‌های اخیر مورد توجه پزشکان و اقبال بیماران قرار گرفته است.

  به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند   طبیبان از گذشته های دور برای درمان بیماری دست به دامان طبیعت می شدند و از گیاهان دارویی و برخی جانوران برای مداوای بیماران استفاده می کردند. زالو، از جمله جانورانی است  که  از 2500 سال قبل  خاصیت درمانی آن  شناخته شده است.

این موجود خون خوار و چسبناک که شاید عوام مردم درباره آن تصوری بدی داشته باشند اما در پشت پرده زندگی ترسناک شان حقایقی باور نکردنی وجود دارد؛ از مسائل درمانی و معالجه ٣٠٠ نوع بیماری گرفته تا قاچاق به داخل کشور و بازار صید.

از این رو با توجه به فواید بسیار زیاد زالوهای طبی در دنیا، پرورش زالو  هم از لحاظ پزشکی و هم از لحاظ اقتصادی بسیار مورد اهمیت قرار گرفت و با توجه به اقبال روزافزون طب مدرن به  زالو درمانی  و تأثیرات درمانی غیرقابل انکار زالو امروزه پرورش زالوهای طبی نیز به میزان قابل توجهی مورد استقبال قرار گرفته است.

زالو؛ جراج کوچک

زالوهای طبی با نام ( Hirudo Medicinalis ) معروف است که اصولا جزء انگل های خون خوار به شمار می رود . طول آن به طور متوسط ۱۲ سانتی متر و عرض آن حدود یک سانتی متر است و وزن آن ۳ – ۲ گرم می باشد و بصورت زنده زایی تکثیر پیدا می کند، ساختمان بدنی این موجود از لحاظ سیستم عصبی بسیار ساده و ابتدایی است . جهت تکثیر و رشد معمولا در آکواریومهای بزرگ و به صورت گروهی پرورش داده می شوند.

زالوی طبی جانور عجیبی است که صدها سال است از آن به صورت زنده یا فرآورده برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شود. امروزه باز هم استفاده از زالو در بسیاری از کشورهای دنیا و حتی در کشورهای پیشرفته رایج شده است، چنان چه اکنون زالو را با عنوان جراح کوچک (Micro Surgeon) می شناسند. مکیدن خون بیمار و ترشح آنزیم هایی با خواص درمانی متعدد، باعث شده است که زالو درمانی، روشی ساده و ارزان قیمت برای درمان بسیاری از بیماری ها باشد.

زالو؛ جراج کوچک

پرهیز متخصص طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛  در زمینه خاصیت زالو درمانی گفت: در بزاق دهن زالو بیش از120 ماده درمانی وجود دارد که با تشرح ماده های درمانی هیرودین در بدن ،منجر به تولید رگ جدید و از بین رفتن اتقباض عروق بدن می شود و باعث بازشدگی رگ های بدن می شود.

وی افزود:  هر فرد بیمار یک برنامه درمانی خاص دارد که تشخیص آن برعهده پزشک متخصص است که این مراحل شامل استفاده از منزج های غذایی و گیاهی، مساج و بادکش و مرحله بعد زالودرومانی می باشد.

 پرهیز با اشاره به اینکه آرتروز، جوش صورت، واریس ها از جمله بیماری هایی است که از طریق زالو درمان می شوند اظهار کرد: این نوع درمان برای بیماری های ژنتیکی و مشکلات خونی اعم از سرطان خون توصیه نمی شود.

متخصص طب سنتی بیان کرد: زالودرمانی برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شود و از سن 10 تا 90 سالگی امکان پذیر است.

وی تصریح کرد : زالودرمانی تنها باید توسط پزشک متخصصی که به طب سنتی آشنا هست انجام گردد و استفاده ناشیانه از آن می تواند خطر آفرین باشد.

زالو؛ جراج کوچک

زالو ؛ خون آشام اشتغال زا

جویبان مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان  در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛  گفت: با توجه به فواید پزشکی بی شماری که زالو به همراه دارد؛ این امر باعث شده تا پرورش این نوع کرم مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: حال روی سخن با برنامه ریزان اقتصاد کشور است که از این فرصت شغلی حمایت کرده تا سهمی از این بخش در سطح جهان داشته باشند.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان  ادامه داد: به عبارت دیگر برنامه ریزان اقتصادی کشور باید فرآیند صنعت پرورش زالو را از ابتدا مورد حمایت قرار دهند چرا که در حال حاضر پرورش این نوع جانور  مورد توجه مردم  قرار گرفته که این خود از نگاه اشتغالزایی جهت تولید زالو و پرورش زالو حایز اهمیت است که باید دولت از هم اکنون به فکر کارآفرینی و اشتغال زایی در این زمینه باشد.

جویبان  تصریح کرد: این شغل در گام اول سرمایه چندانی لازم ندارد و با یک سرمایه اندک و در داخل خانه هم می‌توان کار را شروع کرد. اما به تخصص نیازمند است؛ پس اگر اولین بار است که سراغ این حرفه می‌روید، حتما با افراد با تجربه در این حیطه مشورت کنید.

وی اظهار کرد: اگر در بحث پرورش زالو کار به صورت علمی دنبال شود، قطعا درآمد خوبی نسیب پرورش دهندگان در این صنعت خواهد شد.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان  افزود: این شغل یک صنعت خانگی است که اگر با آموزش ها و دستورالعمل های ارائه شده امکان پیشرفت باشد، قطعا پاسخگو خواهد بود و جوانان می توانند از مزایای موجود در این شغل برای ایجاد کسب و کار استفاده کنند.

زالو؛ جراج کوچک

پرورش زالو یک صنعت پربازده

مهندس اکبری از فعالان در عرصه پرورش زالو در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: برنامه ریزی ای صورت گرفته که یک فارم را با پانصد لیتر آب بین بیست روز تا یک ماه از لحاظ منابع آبی تامین کنیم و بتوانیم با استفاده از این مقدار منبع آبی کار پرورشی زالوها را در آن انجام دهیم.

وی  افزود: موسسه زالو پروران شرق را با اهداف اشتغال جوانان و بهره مند شدن آنان از این شغل با حداقل هزینه و پرورش زالو طبی که می تواند جایگزین محصولات آب بر کشاورزی شود، تاسیس کردیم.

 

زالو؛ جراج کوچک

 پرورش دهنده زالو اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی در نگاه اول یعنی استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های خاموش، پرورش زالو یکی از مشاغل زودبازده و خانگی هست که در همین جهت پیش رفته است.

 وی ادامه داد: مراحل پرورش زالو به صورت اختصار اینگونه است که در ابتدا زمانی که شما زالوها را به عنوان مولد دریافت می کنید آن ها در اکواریوم های خاصی که آن را فارم می نامند، قرار می دهید. برای این امر نیاز به تهیه و ساخت زیرساخت های مورد نیاز برای پرورش آن ها است.

اکبری بیان کرد: بعد از مدتی که تغذیه اولیه آن ها انجام شد، زالوها حدود یک ماه استراحت می کنند. مرحله بعد آماده  سازی زیرساخت زالوها برای متولد شدن لاروها است. لاروها هم بعد از مدت کوتاهی رشد می‌کنند و برای ارائه به بازار آماده می شوند.‍ پرورش زالو هزینه و فضای زیادی نیاز ندارد، آورده مالی آن هم مناسب است.

زالو؛ جراج کوچک

پرورش زالو الگوی عملی از اقتصاد مقاومتی است که بازگشت سرمایه و بازار فروش بسیار مناسبی دارد و به این وسیله این حرفه تبدیل به صادراتی غیرنفتی و پرسود برای ایران شده است.

گزارش از اکبرآبادی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.