در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تولید زعفران واقعی نیست/ آغاز برداشت از 20 مهرماه

عضو شورای ملی زعفران گفت: با توجه به سطح کنونی زیرکشت زعفران، تولید این محصول باید دو برابر رقم فعلی باشد و این امر تنها با توسعه ترویج عملیاتی می‌شود.

تولید زعفران واقعی نیست/ آغاز برداشت زعفران از 20 مهر ماهعلی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از آغاز زمان برداشت زعفران در 20 مهرماه خبر داد و گفت: برداشت زعفران از 20 مهرماه در مناطق سردسیری آغاز و تا اواسط مهرماه در کشور ادامه دارد.

وی افزود: همه ساله، سطح زیر کشت زعفران به طور خودکار حداقل 10 درصد افزایش می‌یابد که در صورت شرایط جوی و بارندگی مناسب انتظار می‌رود تولید افزایش یابد.

حسینی ادامه داد: براساس آمار رسمی وزارت جهاد کشاورزی، سطح زیر کشت زعفران 105 هزار هکتار است که با وجود این منابع انرژی، زمین، نیروی انسانی و غیره تولید زعفران باید دو برابر میزان فعلی باشد.


بیشتر بخوانید: احتکار به زعفران رسید/ قیمت طلای سرخ توسط دلالان ۲ برابر شد!


این مقام مسئول با انتقاد از عدم تولید واقعی زعفران در کشور بیان کرد: هم اکنون متوسط تولید زعفران در هر هکتار کمتر از 4 کیلو است درحالیکه علی‌رغم شرایط بد خراسان در 30 سال گذشته، متوسط برداشت 6 تن در هکتار بوده است، به همین دلیل انتظار می‌رود بحث ترویج با جدیت بیشتری دنبال شود تا به تولید واقعی دست یابیم.

وی مجموع تولید زعفران کشور را 400 تن اعلام کرد و گفت: این درحالی است که ظرفیت تولید زعفران دو برابر میزان کنونی است.

حسینی ادامه داد: اگرچه تعداد کشاورزانی که به طور متوسط 15 کیلو در هکتار برداشت می‌کنند،کم نیست اما انتظار می‌رود تمامی کشاورزان به عملیات زراعی و مسائل مربوط به کاشت، داشت و برداشت توجه داشته باشند تا به دوبرابر تولید فعلی دست یابیم.

حداکثر قیمت هر کیلو زعفران پوشال 8 میلیون تومان/ آمار دقیقی از میزان زعفران احتکار شده در دست نیست

وی در بخش دیگر سخنان خود حداقل قیمت هر کیلو زعفران  دسته‌ای را 4 میلیون و 100 تا 4 میلیون و 200 هزار و حداکثر زعفران پوشال 5 میلیون و 300 تا 8 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون قیمت شفافی در بازار وجود ندارد و افراد با نرخ‌های دلخواه اقدام به عرضه محصول در بازار می‌کنند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا آمار دقیقی از میزان احتکار زعفران در دسترس است، بیان کرد: آمار دقیقی در این زمینه در دسترس نیست، اما به هر حال احتکار کنندگان بازنده هستند چرا که کیفیت زعفران‌های احتکار شده به سبب نگهداری در انبار و گذشت یکسال از تولید آنها در حد استاندارد نیست.

حسینی افزود: هم اکنون خریداران داخلی و خارجی منتظر ورود محصول نو به بازار هستند و از این رو تنها در حد مصرف مورد نیاز روزانه خود زعفران خریداری می‌کنند با این وجود احتکار کنندگان و افرادی که درصدد برهم زدن نظم بازار هستند، در هفته‌های آتی با مشکلات جدی روبه‌رو خواهند شد چرا که خریداری برای محصول آنها وجود ندارد.

عضو شورای ملی زعفران در پایان با اشاره به اینکه همزمان با ورود محصول نو به بازار کسی خریدار زعفران سال پیش دلالان نیست ، تصریح کرد: براین اساس افراد سودجو با شیوه‌های متقلبانه و مخلوط کردن زعفران نو با کهنه محصول خود را روانه بازار خواهند کرد که در نهایت این امر مشکلات متعددی نظیر کاهش اعتماد خریداران داخلی  و خارجی به زعفران ایرانی را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار