وزیر خارجه فرانسه: اقدامات اروپا هیچ شرکتی را مجبور به بازگشت به ایران نمی‌کند

وزیر امور خارجه فرانسه اذعان کرد اقدامات اروپا در حمایت از برجام نمی‌توانند هیچ شرکتی را مجبور به بازگشت به ایران و از سرگیری فعالیت در این کشور کنند.

وزیر خارجه فرانسه: اقدامات اروپا هیچ شرکتی را مجبور به بازگشت به ایران نمی‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای در ارزیابی تأثیرات عملی اقدامات اروپا برای ترغیب ایران به ماندن در برجام گفت این کارها نمی‌تواند هیچ شرکت اروپایی را به بازگشت به ایران مجبور کند.

لو دریان درباره خروج پژو و رنو از ایران گفت: ما باید چه کار کنیم؟ ما باید به دنبال پیدا کردن مکانیزمی (برای حفظ برجام) باشیم. این مکانیزم شرکت‌ها را به بازگشت به ایران مجبور نمی‌کند ولی به ایران این امکان را می‌دهد که دوام بیاورد و از خروج آنها از توافق، جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: توافق وین توافق خوبی بود چون از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کرد و هنوز هم جلوگیری می‌کند. آمریکایی‌ها پس از روی کار آمدن ترامپ، به اعمال تحریم‌های فراسرزمینی روی آورده‌اند یعنی شرکت‌های غیرآمریکایی را که با ایران تعامل دارند، تحریم می‌کنند. این اقدامات فراسرزمینی، غیرقانونی است ولی به هر حال اقداماتی است که اجرایی شده است.

لودریان گفت: باید یک مکانیزم مالی پیدا کنیم که امکان ادامه فروش نفت را برای ایران فراهم کند. پیدا کردن این راه البته راحت نیست. باید توافقی جدید با ایران بر سر مسائل موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای امضاء کرد. ما بر سر این موضوع با آمریکایی‌ها هم‌نظریم و مذاکره با ایران بر سر این موضوع، مشکل است.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال جاری به صورت یکجانبه از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد با خروج از برجام تمام تحریم‌ها علیه ایران طی ماه‌های آینده بازگردانده می‌شوند. واشنگتن همچنین تهدید کرد هر کشوری که تحریم‌ها علیه ایران را نقض کند، با پیامدهای آن روبرو خواهد شد.

کشورهای اروپایی اعلام کردند علی‌رغم اقدامات یکجانبه و تحریم‌های آمریکا به برجام پایبند بوده و مراودات خود با ایران را ادامه خواهند داد. مقامات ایرانی نیز بارها از مقامات اروپایی به دلیل عدم حمایت از تهران انتقاد کرده‌اند.

انتهای پیام/

سخنان وزیر خارجه فرانسه درباره برجام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
شرکت 600 میلیون دلاری رو 150 میلیون خریدن
به عبارتی 3 تا هزار
آخرین اخبار