ماجرای عجیب خرید و فروش شهاب سنگ در شبکه‌های اجتماعی چیست؟ +تصاویر

این روز‌ها در سایت های گوناگون آگهی‌های عجیبی به چشم می‌خورد که یکی از آن‌ها به خرید و فروش شهاب سنگ مربوط می‌شود.

ادعای فروش شهاب سنگ درایران دروغ است/ شهاب‌سنگ را باید ناسا شناسایی کندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛این روزها برای هر کار کوچک و بزرگی، از خریدهای روزانه گرفته تا خرید منزل می‌توان سری به سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف زد اما در این میان آگهی‌هایی با مضامین عجیب کم نیستند که یکی از عجیب‌ترین آنها خرید و فروش شهاب سنگ است.

خبرنگار ما برای پیگیری این موضوع با چند تن از مدعیان فروش این نوع سنگ‌ها تماس گرفت؛ عده‌ای از آنها سنگ را میراث خانوادگی اعلام می‌کنند؛ عده‌ای دیگر خود را کشف کننده سنگ آسمانی اعلام می‌کنند و مدعی هستند خودشان با چشمان خود شاهد سیر سقوط شهاب‌سنگ‌های موجود در بساط کذایی بوده‌اند.

تقریباً تمامی این مدعیان محل سقوط شهاب‌سنگ‌های خود را مکان‌های دور افتاده و غیر قابل دسترس اعلام می‌کنند؛ ارتفاعات جم در استان بوشهر، کویر لوت، نجف‌آباد اصفهان و مکان‌هایی از این دست از جمله مناطقی است که اکثر این افراد نام می‌برند.

فروشندگان شهاب‌سنگ برای اثبات ادعای خود برگه‌ای را تحت عنوان برگه آنالیز یا شناسنامه به مشتریان خود ارائه می‌کنند؛ ماجرا جایی جالب‌تر می‌شود که پای مراکز آموزش عالی کشور هم به این بازار عجیب و غریب باز می‌شود؛ این فروشندگان ادعا می‌کنند برگه آنالیز را با یک تماس تلفنی از دانشگاه‌های دولتی مانند تهران و اصفهان می‌توان دریافت کرد.

برخی از این فروشندگان پا را از آنالیز دانشگاه تهران و اصفهان هم فراتر می‌گذارند و مدعی هستند تحویل شناسنامه و برگه آنالیز یک شهاب‌سنگ از جمله امور عادی و معمول «سازمان زمین شناسی کشور» است که با دریافت مبلغی به راحتی آن را در اختیار شما قرار می‌دهند.

ماجرای عجیب خرید و فروش شهاب سنگ در برخی استان‌های کشور چیست؟

یک شهاب‌سنگ چند؟

مهمترین مسأله در این تجارت نه چندان متعارف، قیمت‌های اعلامی است؛ این افراد درباره قیمت این سنگ‌ها نرخ‌ها و نرخ‌گذاری‌های متفاوتی دارند؛ برخی خود را نیازمند معرفی و بیان می‌کنند که سنگ بیش از مبلغ اعلام شده ارزش دارد و فقط به دلیل نیاز مالی که دارند زیر قیمت واقعی می‌فروشند، اما عده ای دیگر سنگ را از آب گذشته معرفی می‌کنند تا حدی که یکی از این فروشندگان مدعی می‌شود سنگ را از سواحل کشور عمان پیدا کرده و پس از دریافت شناسنامه از دانشگاه تهران به ارزش واقعی آن پی برده است.

ماجرای عجیب خرید و فروش شهاب سنگ در برخی استان‌های کشور چیست؟

در موردی سخت باورپذیر، یکی از فروشندگان هم ادعا می‌کند که درحال ارسال سنگ به دبی است و اگر قیمتی بالاتر از شیخ عرب پیشنهاد دهیم سنگ را به ما می‌فروشد.

و اما قیمت! ارقامی که توسط این مدعیان ارائه می‌شود قیمت‌هایی سر به فلک کشیده است؛ درست مثل سنگ‌های مورد ادعای خود که از کهکشان آمده این قیمت‌ها هم کهکشانیست بالاخره هر چیزی باید با جنسش جور باشد!

برخی از این فروشندگان فقط به قیمت روز دلار معامله می‌کنند و مبلغی کمتر از صد دلار بابت هر گرم سنگ را قبول نمی‌کنند و مدعی می‌شوند در کشورهای خارجی مشتری‌های زیادی برای سنگشان وجود دارد.

عده‌ای دیگر که به تومان معامله می‌کنند شهاب سنگ‌ها را به قیمت‌هایی نجومی مانند گرمی یک میلیارد ریال پیشنهاد می‌دهند و توجیهشان برای این ارقام کهکشانی وجود طلا و جواهرات قیمتی در داخل سنگ است.

ماجرای عجیب خرید و فروش شهاب سنگ در برخی استان‌های کشور چیست؟

شهاب‌سنگم تکه‌ای از مریخ است!

عده‌ای دیگر که خود را کارشناس در این زمینه معرفی می‌کنند برخی از این سنگ‌ها را تکه‌ای از ماه و مریخ می‌دانند و این نوع سنگ‌ها را با اصالت‌ترین نوع شهاب‌سنگ معرفی می‌کنند.

پس از استماع ادعای فروشندگان شهاب‌سنگ با یک کارشناس زمین‌شناسی صحبت کردیم.

ماجرای عجیب خرید و فروش شهاب سنگ در برخی استان‌های کشور چیست؟

فروش شهاب‌سنگ کلاهبرداری است

عزت الله قنواتی استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، ضمن رد ادعای این فروشندگان گفت: اینگونه موضوعات به هیچ عنوان صحت ندارد و کلاهبرداری‌ای بیش نیست.

قنواتی افزود: وجود شهاب سنگ بر روی زمین به قدری نادر است که افراد عادی نه تنها قادر به شناسایی بلکه قادر به یافتن آن هم نیستند.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: تمامی این سنگ‌ها، سنگ‌های آذرین و دگرگونی هستند که به وفور در تمامی نقاط ایران یافت می‌شود و هیچ گونه ارزش مادی خاصی ندارند مگر سنگ‌هایی که ممکن است به ندرت مقدار ناچیزی از رگه‌های طلا یا نقره داشته باشند.

شهاب‌سنگ را باید ناسا شناسایی کند

وی صدور شناسنامه توسط دانشگاه‌ها را رد و عنوان کرد: به هیچ عنوان امکان ندارد که مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها شناسنامه یا آنالیزی برای چنین چیزی صادر کنند؛ اگر بر فرض محال سنگی هم یافت شود باید برای سازمان ناسا ارسال شود تا آزمایش‌های تخصصی انجام و با نمونه‌های اصیل مقایسه شود.

قنواتی توضیح داد: روزانه هزارن شهاب‌سنگ از جو زمین می‌گذرد اما احتمال برخورد این سنگ‌ها به سطح زمین نزدیک به صفر است و بنابراین چنین ادعاهایی رد می‌شود.

ماجرای عجیب خرید و فروش شهاب سنگ در برخی استان‌های کشور چیست؟

ماجرای عجیب خرید و فروش شهاب سنگ در برخی استان‌های کشور چیست؟

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اینجا شهاب‌سنگ‌هایی با قیمت‌های کهکشانی می‌فروشند! +تصاویر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۰۱:۰۸ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
شهاب سنگ هست چیز عجیبی نیست این همه شهاب به زمین میاد چطور کشورهای دیگه پیدا میکنن فقط تو ایران نیست اتفاقا ایران هم داره شناسایی هم ناسا نیازی نیست قیمتش هم در بازارهای جهانی به گرم ودلا ره فقط اینجور نیست که همه جا ریخته باشه وتعداد بالای اون تو ایران هم به دلیل اینه که شهاب‌های میلیون سال پیش در بیابان‌ها به جا مانده
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۰:۲۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
آقای رئیس شما که می‌گوید هیچ کجا شناسنامه صادر نمیکنن آزمایشگاه کیمیا دانشکده خوارزمی که شما رئیس اونجا هستید شناسنامه صادر میکن برای شهاب سنگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۲ فروردين ۱۴۰۱
آره داره درست میگه دانشگاهای ایران واقعابیسوادن شهابسنگ درهرکیلومتراززمین حداقل ۱دونه هست وخیلی هاکشف کردن حجت کمالی درطول چندسال ۳هزارقطعه کشف وازطریق دانشگاهای فرانسه ثبت بولتن جهانی کردوثابت کردکه شهابسنگ کشف میشه وشناساییش اونقدرها هم پیچیده نیست شهابسنگها یسری نشونه ها وکانیها دارندکه سنگهای زمینی ندارندطبق گفته ناسامثلا چگالی ۰جذب ۰آثارریگماگلیپت ۰آهن آزادونیکل۰بافتهای خاص۰رنگ خاکه ۰وپوسته چرمی وسوخته هرسنگی این ویژگیاداشته باشه شهاسنگه
Iran (Islamic Republic of)
طوفان سلحشور
۱۳:۲۷ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
سلام همشهری تو نطرات همه بنظر اومد شما هم باسواد هستید هم اطلاعاتتون کاملتره .عزیز جان من سه قطعه دارم باخاصیت جذب اهن ربا با وجود کوچک بودنشون وزن زیادی دارن خیلی هم محکم هستن مطمئن هستم شهاب‌سنگ‌ هستش یه سنگم دارم حدودن300 گرام کریستالهای سیاه وبنفش تیره توش زیاده میشه راهنماییم کنید کجا ببرم نشون بدم ممنون میشم.
Iran (Islamic Republic of)
رایان
۰۱:۳۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
آقای قنواتی در حد سواد خودشون صحبت کردن در صورتی که زمین سرشار از تیکه های شهاب سنگ است و هر کدام ارزشهای خودش را داد و قیمت شهاب سنگ از گرمی 8 دلار شروع میشود و تا 100 دلار هم میرسد .
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر محمدپور
۱۶:۴۹ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
سلام یک شهابسنگ پیداکردم کسی هست من را راهنمای کندبرای فروش عکس هم بخواهید میفرستم
Iran (Islamic Republic of)
محمود عباسی
۱۳:۵۸ ۰۲ دی ۱۳۹۹
سلام من یه تکه شهاب سنگ حدودا ۵ گرمی دارم و نیازمند راهنمایی برای فروشش هستم اگر هم کسی مسخره ما در خدمتیم
France
سیف الله عباسی
۱۹:۲۸ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
سلام. خواهشا برا فروش شهاب سنگ راهنماییم بکنید.
چندین بار دخواست کردم و بی نتیجه بود.
وقتی یه شخصی حرفها و مطالبش واقعیت داره اشخاصی باعث شدن کار ما و حرفها و حق یه عده پایمال بشه و کسی توجهی نمیکنه. میتونم براتون هر جور عکس به روز بفرستم.اگه واقعیت نداشت هر گونه مجازات قانونی که بگین متقبل میشم. استان زنجان شهر سکونت بنده هستش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
سلام من حدود15 تا شهاب سنگ دارم برای فروش ممنون
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۹:۴۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
سلام یه چندتا شهاب سنگ هرکدام به وزن تقریبا 7کیلو به فروش می‌رسد کسی خواست درخدمتم
Iran (Islamic Republic of)
عارف
۰۳:۱۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
استاد دانشگاه محترم من واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
سلام من ده تا سنگ دارم ازثوی دشت وکویر پیدا کردم برای فروش راهنمای لازم دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
سلام منم ی شهاب سنگ دارم آیا خریدار کسی هست
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۸:۵۵ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
یک سنگ پیدا کردم نمی دونم چی
Iran (Islamic Republic of)
خان
۱۹:۱۶ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
من چنتا مریخی دارم کسی خواست در خدمتم
Iran (Islamic Republic of)
ارشاد
۲۱:۴۳ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
شهاب سنگ دارم خریدار
Luxembourg
ناشناس
۰۷:۴۴ ۲۲ شهريور ۱۳۹۸
با سلام و ممنون.از نظراتتان
Iran (Islamic Republic of)
میعاد
۱۴:۴۸ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
سلام من یک تکه شهاب سنگ دارم به وزن 8 کیلو گرم و این سنگ پوسته ی کاملی دارد و یک تکه هست که از اینجور شهاب سنگ ها در 150 سال فقط یک دونه به زمین سقوط می‌کند این شهاب به شرط اصل و برگ آنالیز بفروش میرسد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۲۸ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
سلام.من یه شهاب سنگ دارم از دوستان کسی هست منو راهنمای کنه که چطو بفروشم.ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
میر قدرت
۲۳:۵۲ ۰۶ فروردين ۱۳۹۸
من یک شهاب سنگ پیدا کردم خریدار دارید
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۸:۲۱ ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
با سلام درود به خریداران شهاب سنگ فروشنده شهاب سنگ هستم از هر نمونه هر خریداری بخواهد
Iran (Islamic Republic of)
هومن
۱۳:۲۸ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
سلام من یه شهاب سنگ دارم ۳/۷ چگالی سنگ ۶۷۶ گرم وزنش جزب آهنربا و دارای جزب آهنربا خریدار دارین
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۱۴ ۱۵ دی ۱۳۹۷
سلام بنده 15ساله دنبال شهابسنگ میگردم دوتا تکه 35گرمی پیدا کردم ولی توایران فروش ان ازپیداکردنش سخت تره هنوز موفق به فروش نشدم کسی خواست میفروشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
با سلام بنده رضا هادیزاده اردچی در بیابان منطقه ای که شهاب انجا پاشیده شده بود وحتی خودم مرکز اصلی ان را کود کردم ودر عمق شصد سانتی وچهل ساتی زمین پیدا کردم
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد
۰۱:۳۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
سلام اتفاقادرایران شهابسنگ پیدامیشه یکی ازفامیل های ما دوتکه داره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۱۷ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
ثابت کردنش با چند تا آزمایش راجت مشخص میشه چون تنها شهاب سنگ ها هستن که نیکل وآهن را در خود دارن وسنگ های موجود بر روی زمین هیچ کدام نیکل وآهن را با هم در خود ندارن پس نیازی به ناسا برای تست نیست
Iran (Islamic Republic of)
کورش شجاع مقدم
۲۲:۵۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
سلام،کاشکی روزی برسد که خودمان درداخل کشورشهاب سنگهاراآنالیزکنیم ،چون بقول پیامبربزرگ حضرت محمد[ص]اگرعلم درثریاهم باشد مردانی ازایران بدان دست خواهم یافت
United States of America
شهابسنگ ها دات آی آر
۲۳:۲۹ ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
کشف شهابسنگ امکان پدیره و زیاد هم تو ایران پیدا شده . شناسایی در ایران هم امکان پذیره ولی صدور گواهینامه خیر . قیمت های میلیاری هم توهمی بیش نیست فکر میکنن چون شهابسنگه باید به قیمت بالا بفروشن . شهابسنگها انواع مختلف و قیمت متفاوت داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
امان از کمبود اقتصادی.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
اینا سر مزرعه ما زیاد هست یه دشت پر از این سنگها تو بیابون. ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
کره مریخ را هم من گذاشتم برای فروش به بالا ترین پیشنهاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
سلام ببینید دانشکاهای ایران نمیتوانند یک سنکراشناسائی کنند وراجبش محکم صحبت کنند وحتما ناسای امریکا باید این کاررابکند عقبافتادکی علمی اینجا نمایان میشود وهزاران نکته منفی دیکر مثل مسخ فکری دانشکاها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
چرا یه سریها با اون همه ادعا گول میخورن شهاب سنگ کجا بود
چرا باز شهاب اجر واقعی بخواین من دارم
یه اوستا داشته کار میکرده تو شهاب از دستش افتاده زمین من پیداش کردم میفروشمش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
منم یکی دارم کسی هست بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
من یک چاله دارم چنتا شاب سنگ با هم خوردم توش عمق سی متر به قطر 40 متر ایجادشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
سلام ،


آدم های بی کاری که می خواهند به مردم ثابت کنند شما اهل چشم و هم چشمی هستید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
شاید دلشون سوخته میگن چرخ اقتصادشاید حرکت کنه اینطوری