در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

روغنی: متاسفانه تمام در‌های کشور بر روی واردات باز است/فرزانیان: کمبود نوشت‌افزار نداریم

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بازار نوشت افزار برگزار شد.

ککککککبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (چهارشنبه 14 شهریور) بازار نوشت افزار بود که با حضور موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نوشت‌افزار و محسن کوهکن، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در ابتدای برنامه فرزانیان رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نوشت افزار اظهار کرد: با شرایط موجود، تاکنون  در رابطه با لوازم التحریر کمبودی نداریم و سفارشات و تدارکات از 6 ماه گذشته انجام شده است. 

وی با بیان اینکه قاچاق در صنف ما کم است، افزود در این 2 سال اخیر که موضوع تولید داخلی و کالای ایرانی مطرح شده است،بحث تولیدات داخلی از 20 به 40 درصد افزایش داشته است و بایستی حمایت ها از این موضوع ادامه داشته باشد.

فرزانیان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کشور عدم استمرار تصمیم گیری و ثبات است، بیان کرد: در موضوع نوشت افزار تقریبا اقلام زیادی داریم اما در تامین چند کالای اساسی مانند مداد، پاک کن و ... مستلزم تولید کنندگان فعال هستیم که ظرفیت برخی صنف‌ها در این زمینه کاهش پیدا کرده است، اما در مجموع تولیدکنندگان این صنف با ظرفیت ۵۰ درصد مشغول فعالیت هستند.

کوهکن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بیان کرد: طبق قانون تنظیم بازار بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد، در دنیا معمولا مسئولین با مردم در حوزه کاری خود با صراحت، صداقت و شفاف صحبت می‌کنند، این اتفاقاتی که اخیر در حوزه سکه و ارز رخ داده است که دوستان دولت از جمله وزارت صنعت باید حضور فعالی در این زمینه داشته باشند.

وی با بیان اینکه مدیریت مصرف و تقاضا توسط مردم اداره نمی‌شود، افزود:من از تمامی مردم خواستارم که نیاز به نوشت افزار را همانند سال‌های گذشته مدیریت کنند.

کوهکن با اشاره به اینکه با افزایش قیمت تقاضا نیز روند صعودی پیدا می‌کند، گفت: باید در فرهنگ عمومی مصرف ما نیاز به نوشت افزار دانش آموزان و دانشجویان طبق سنوات گذشته مدیریت شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد:امروزه یک دفترچه با ارز غیر ۴۲۰۰ تومان قطعا نمی‌تواند در موضوع قاچاق تاثیر داشته باشد و این مسئله برای کالا‌های دیگر نیز وجود دارد.

وی با اشاره به تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوه، خاطر نشان کرد: برخی از کارخانه‌ها که ظرفیت سازی مناسبی ندارند از این فرصت سازی بخشی از واردات را با توجه قیمت ارز جایگزین می‌کنند.

کوهکن تصریح کرد: تصمیماتی برای واحد‌هایی که به طور کامل فعالیت نمی‌کنند گرفته شده است که این تصمیمات برای هدایت نقدینگی مناسب است و می‌تواند شرایط را برای تولیدکنندگان روان کند.

فرزانیان در ادامه مهم‌ترین مشکل را برای تولید کنندگان نوشت افزار ثبت سفارش در قسمت صنایع دانست و گفت: طولانی بودن تامین مسیر ارز در واردات کارخانه‌های نوشت افزار از دیگر مشکلات این صنف به شمار می‌آید.

در ادامه ارتباط تلفنی با کلامی مدیرکل برنامه ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار برقرار شد و گفت: وقتی فضای تامین ارز کشور در راستای حمایت از واحد‌های تولیدی تامین ارز یارانه‌ای باشد و این خطر وجودداشته باشد که برخی با توجه به دریافت ارز موجود، کالایی وارد کشور نکنند، ارز را تنها در اختیار کسانی قرار می‌دهیم که تولید کننده باشند.

فرزانیان گفت:باید درباره نیازمندی واردات مواد اولیه کارخانه‌ای که بیش از ۳۰ سال فعالیت می‌کند،  اطلاعات مناسبی را کسب کرد.

وی با بیان اینکه روند اجرایی تامین ارز کشور بر عهده وزارت صمت است؛ افزود: تلاش شده است که در حداقل زمان عدم ثبت سفارش واحد‌های تولیدی حل شود.

کوهکن با بیان اینکه اوایلی که موضوع افزایش نرخ به وجود آمد دولت ارز را برای کاهش قیمت عرضه کرد، گفت:این مسئله باعث شد که عده ای ارز ثبت سفارش داده و کالا‌های خود را وارد کشور کردند که انحرافی در این موضوع را شاهد نبودیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه وزارت صمت گرایش به برخی چارچوب‌های نادرستی داشته است، بیان کرد: این چارچوب‌ها به صورت طبیعی روند کار را کاهش می‌دهد و از جهت دیگر باید واقعیت‌ها را پذیرفت.

وی خاطر نشان کرد: اگرتولید کننده برای واردات مواد اولیه خود مستقیم ارز را بگیرد طبیعتا کنترل نیز راحت صورت می‌گیرد و تصمیمات تغییر یافته نیز برای جایگزین کردن آن از مدت زمان موجود می‌کاهد.

محمد رضا کلامی بجستانی مدیرکل برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار گفت: به اندازه کافی ثبت سفارش صورت گرفته است و کالا به اندازه کافی در بخش‌های مختلف آورده ایم. 

وی با اشاره به نوسانات ناشی از تغییر نرخ ارز افزود: بخش خصوصی با هوشمندی لازم همیشه جلوتر ثبت سفارش دارد، مقادیر ثبت سفارش سال قبل تا به این مقطع حدود ۲۸ میلیون تن بوده است، الان به حدود ۵۰ میلیون تن رسیده است لذا باید از منابع کشور حمایت و حراست کرد.

کلامی با اشاره به اینکه نباید منابع را در اختیار کسانی قرار دهیم که به دنبال سوء استفاده هستند اظهار کرد: در تاریخ ۱/۲۲ ارز تک نرخی شد به طوری که مواد اولیه لوازم التحریر و نوشت افزار را در گروه یک قرار داده ایم، به واسطه حمایتی که از واحد‌های تولیدی می‌کنیم لذا کاغذ چاپ و تحریر و مغز مداد و مواد اولیه مرتبط با آن‌ها را در گروهی می‌گذاریم که ارز ۴۲۰۰ شامل آن می‌شوند و با اولویت ویژه پشتیبانی می‌کنیم.

مدیر کل برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار با اشاره به اینکه مجموع واردات سال ۹۶ حدود ۳۶۰ هزار تن است افزود: امیدوارم آقای روغنی گلپایگانی با توجه به فرمایشاتی که داشتند حداقل تلاش کنند یک دهم ظرفیتی را که ایجاد کرده اند را تولید کنند، قیمت کاغذ و نوشت افزار بالا رفته است و آقایان، تولیدکنندگان خوبی هستند این قیمت‌ها با آن تعرفه‌هایی که ما گذشتیم و با این نرخ ارز الان باید ۱۸۰ هزار تنی که اشاره کرده اند را زیر بار ببرند.

وی با اشاره به اینکه از محل تولید داخل برنامه‌ریزی می‌کنیم ادامه داد: حتما کارخانجات داخلی باید تلاش کنند با توجه به ۱۸۰ هزار تن ظرفیت تولیدی که دارند، تولیدشان ۱۳ هزار تن نباشد.

کلامی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد نیاز سالانه در پنج ماه و ده روز وارد کردیم اظهار کرد: حدود ۱۴ میلیون نفر دانش آموز و دانشگاهی داریم که میانگین مصرف دفترچه آن‌ها ۱۰ عدد است که حدود ۱۴۰ میلیون دفترچه می‌شود، میزان تولید ۴ واحد دفترچه ساز در پنج ماهه اول سال بیش از ۵۰ میلیون دفترچه است، هیچ دغدغه‌ای از این بابت وجود ندارد، در موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی خطری موضوع را تهدید می‌کرد و آن خارج کردن دفترچه و نوشت افزار از کشور برای صادرات بود لذا با مصوبه‌ای که اخیراً صادر شد صادرات آن که محل سوء استفاده بود ممنوع اعلام شد.

سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ۱۴ پرونده در خصوص احتکار کاغذ در سراسر کشور داشتیم که برای همه آن‌ها حکم صادر شده است، خاطرنشان کرد: پرونده خاصی در خصوص گرانفروشی نداریم.

کوهکن نماینده مجلس با اشاره به اینکه نزدیک ۶۰ درصد کاغذ را وارد می‌کنیم، افزود: عموم کشور‌های دنیا برای صادراتشان استاندارد دارند، اما چین براساس سفارش مشتری استاندار در نظر می‌گیرد، سازمان حمایت اگر شکایتی مبنی بر گران فروشی دارد باید ورود پیدا کند لذا مردم هم اگر در این رابطه گزارشی دارند باید عکس‌العمل نشان دهند، کشور‌هایی در دنیا هستند که حاضر نیستند استاندارد شان را پایین بیاورند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نوشت افزار تصریح کرد: هزینه‌های گمرکی بسیار سنگین است، زیرا همه بر اساس دلار محاسبه می‌شود و گرانفروشی بیشتر در بحث گرانی کاغذ است به طوری که از سوی دیگر هزینه‌های حمل و نقل و ترخیص نیز گران شده است، این نیست که قیمت بی محابا بالا برود بلکه دلیل گرانی دفتر گران بودن کاغذ است.

علی معقولی، مدیر کل مرکز واردات گمرک طی گفت و گوی تلفنی با اشاره به این که روال واردات طبیعی است، ادامه داد: ستادی در گمرک تشکیل شده است تا اگر واحد‌های تولیدی مشکلی داشتند به برطرف کردن مشکلات آن‌ها بپردازند لذا هرگونه مشکلی که با گمرک داشتند حتما باید به گمرکات اجرایی و مدیرانشان مراجعه داشته باشند و از سویی دیگر نیز بحث کد رهگیری و مابه التفاوت نیز حل شده است.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه نیاز کاغذ تحریر کشور ۳۸۰ هزار تن است گفت: حدود ۱۸۰ هزار تن تولید می‌کنیم و مابقی وابسته به واردات است، متاسفانه تمام در‌های کشور بر روی واردات باز است به جای اینکه در مسیر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید برآییم، همه فضای کشور را در همه جنبه‌ها در اختیار واردات قرار داده ایم.

وی با اشاره به اینکه در بخش کاغذ باید اقدام به واردات کنیم، زیرا نتوانستیم ظرفیت سازی کنیم، افزود: ۵ سال پیش بنا به هر دلیلی کالای ایرانی مورد استقبال قرار نگرفت لذا وقتی ارز به شدت ارزان قیمت بود واردات مقرون به صرفه می‌شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار