باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سناریوی دنباله دار بهره برداری بی رویه از معادن در سیاه کوه اردکان / پارک ملی سیاه کوه قطب گردشگری یا قطب صنعتی؟

اردکان یکی از شهر‌های مطرح کشور در حوزه زیستگاه نادر گیاهی و حیوانی است به طوری که می‌توان از آن به عنوان قطب گردشگری نام برد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ اردکان یکی از شهر‌های مطرح کشور در حوزه زیستگاه گونه‌های نادر گیاهی و حیوانی است، به طوری که  می‌توان از آن به عنوان قطب گردشگری نام برد.

مدتی است مجوز بهره برداری معدن آهن در پارک ملی سیاه کوه  تنش‌هایی در حوزه محیط زیست ، مردم و مسئولان ایجاد شده است.

سناریوی دنباله دار بهره برداری بی رویه از معادن در سیاه کوه اردکان /قطب گردشگری یا قطب صنعتی

احداث معادن آهن و رشد بی رویه آن‌ها در سطح استان باعث به وجود آمدن مشکلاتی در خاک و آب و هوای استان به خصوص دراین منطقه  شده است .

این معدن که از معادن  بزرگ در این شهرستان به شمار می رود برای بهره برداری کارخانه گندله سازی  مد نظر گرفته شده که به علت قرار گرفتن در محدوده حفاظت شده دره انجیر و زیستگاه یوز آسیایی امروز معضلی بزرگ برای مردم و گونه های محیط زیست شده است.

فعالیت معدن آهن خطری بزرگ برای یوز‌ه آسیایی

نوید قلی خانی مسئول پایش یوز آسیایی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ گفت: اردکان یکی از شهر‌های مطرح کشور در حوزه زیستگاه گونه‌های نادر گیاهی و حیوانی است به گونه‌ای که حتی می‌توان از آن به عنوان قطب گردشگری نام برد، اما متاسفانه به علت وجود صنایع در این شهر در حال حاضر قطب صنعتی شده است.

نوید قلی خانی افزود: احداث جاده برای بهره برداری از معدن آهن برای یوز‌های آسیایی بسیار خطرناک است و هیچ تضمینی برای جلوگیری از آسیب این یوز‌ها وجود ندارد ، همانگونه که یک قلاده یوزپلنگ در کنار جاده یزد-مشهد کشته شده و ممکن است تعدادی دیگر در کنار جاده معادن کشته شوند.

سناریوی دنباله دار بهره برداری بی رویه از معادن در سیاه کوه اردکان /قطب گردشگری یا قطب صنعتی

قلی خانی افزود: احداث این جاده‌ها در مناطق شکننده بدون ارزیابی درست از منطقه حتی می‌تواند برای خود انسان‌ها خطرناک باشد و پافشاری برای احداث این جاده و بهره برداری از این معدن باعث پشیمانی مسئولان و فعالین محیط زیست خواهد شد.

وی افزود: ۴ توله یوزپلنگ در اردکان شناسایی شده‌اند که در حال حاضر ۷ ساله و تنها ذخایر جنسی این گونه نادر حیوانی هستند که باید حفظ شوند.

از بین رفتن گونه‌های گیاهی و حیوانی با احداث معدن

نرگس روحانی مسئول ارزیابی انجمن حفظ محیط زیست در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ در خصوص مجوز احداث معدن d۱۹ در پارک ملی سیاه کوه ، گفت:  به دلیل کمبود شغل و ایجاد اشتغال به سراغ کشف معدن و ایجاد فرصت برای فعال کردن معادن رفته اند، اما حقیقت این است که معادن آخرین گنجینه‌های طبیعی زمین هستند و این‌ها باید تا جایی که می‌شود برای نسل آینده بماند.

سناریوی دنباله دار بهره برداری بی رویه از معادن در سیاه کوه اردکان /قطب گردشگری یا قطب صنعتی

روحانی افزود: این معادن در عمل جز برای ایجاد شغل فایده‌ای ندارند چرا که اصلا صرف نمی‌کند که این مقدار سنگ را از دل زمین بیرون آورده شود و طبیعت را برهم بزنیم و آن را در ازای مبلغ اندک به کشور‌های خارجی بفروشیم.

این فعال محیط زیست ادامه داد: درحالی که مسئولان کشور ادعای اصلاح وضعیت موجود را دارند، می بینیم که به سرمایه داری و منافع انسانی بیشتر توجه می‌شود.

سناریوی دنباله دار بهره برداری بی رویه از معادن در سیاه کوه اردکان /قطب گردشگری یا قطب صنعتی

روحانی گفت: اگر این معدن به بهره برداری برسد گونه‌های گیاهی و حیوانی از بین خواهند رفت استخراج  این مواد از داخل زمین باعث آلودگی محیط اطراف معدن می‌شود و همچنین جاده کشی‌ها، رفت و آمد انسان‌ها طمع را برای شکار این حیوانات نادر بیشتر می‌کند .

همچنین ایجاد صدا از سوی ماشین‌ها و وسایل بهره برداری باعث وحشت و پخش شدن حیوانات در منطقه می‌شود.

حیوانات کم یاب فدای جاده سازی و تونل سازی در سیاه کوه اردکان

وی تاکید کرد: تعداد حیوانات کم یاب کل کشور به کمتر از ۱۱۰۰ راس می‌رسد که در نوع خود فاجعه‌ای وحشتناک تلقی می‎‌شود.

هر سال تعداد گونه‌های نادر حیوانی کاسته می‌شود اما هیچ پیگیری صورت ‌نمی‌گیردو این در حالی است که  زیستگاه‌ها منابع ذخیره شده‌ ما برای تنفس هستند و نباید آن‌ها را فدای جاده سازی و تونل سازی کرد.

سناریوی دنباله دار بهره برداری بی رویه از معادن در سیاه کوه اردکان /قطب گردشگری یا قطب صنعتی

مسئول ارزیابی انجمن حفظ محیط زیست گفت: متاسفانه محیط زیست استان یزد از بی آبی و خشکسالی رنج می‌برد و ایجاد و بهره برداری از این منطقه خلاف طبیعت است چرا که باید این فعالیت‌ها در منطقه دیگر صورت بگیرد که آب فراوان در آن وجود دارد.

فعال عرصه محیط زیست گفت: جزیره‌ای بودن پارک سیاه کوه باعث شده که این پارک دست نخورده باقی بماند در غیر این صورت این پارک را نیز از دست داده بودیم.

سناریوی دنباله دار بهره برداری بی رویه از معادن در سیاه کوه اردکان /قطب گردشگری یا قطب صنعتی

نرگس روحانی ادامه داد: یکی از عوامل مهم در احداث صنایع آمایش سرزمینی نقش مهمی دارد که متاسفانه در ایران به آن پرداخته نمی‌شود.

وی گفت: پارک‌های ملی و فواید وجود آن باید برای مردم بازگو شود تا قدر آن را بدانند.

احداث جاده در منطقه حفاظت شده عامل نگرانی دوستداران محیط زیست

یکی از فعالین حوزه محیط زیست در خصوص ایجاد جاده برای برداشت از معادن در منطقه حفاظت شده دره انجیر گفت: جاده‌ها تاثیر بسیار منفی بر زیستگاه‌های حیوانات حفاظت شده دارند به گونه‌ای که حتی این تاثیرات در محدوده پهنای جاده باقی نمی‌ماند و محدوده چند صد متری اطراف جاده را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

سناریوی دنباله دار بهره برداری بی رویه از معادن در سیاه کوه اردکان /قطب گردشگری یا قطب صنعتی

محمد سپهری افزود: بیشترین جمعیت تلف شده یوزپلنگ‌های آسیایی در جاده‌ها جان خود را از دست داده‌اند و قربانی سازه‌های انسانی شده اند.

وی گفت: جاده‌هایی که در محدوده معدن d۱۹ برای بهره برداری از معادن احداث می‌شوند در نزدیکی اصلی‌ترین زیستگاه جنوبی یوز آسیایی قرار دارد که این اثرات مخرب جاده بر زندگی آن‌ها تاثیر دارد.

وی  افزود: بیشترین جمعیت تلف شده یوزپلنگ‌های آسیایی در جاده‌ها جان خود را از دست داده اند و قربانی سازه‌های انسانی شده اند.

سناریوی دنباله دار بهره برداری بی رویه از معادن در سیاه کوه اردکان /قطب گردشگری یا قطب صنعتی

سپهری گفت: جاده‌هایی که در محدوده معدن d۱۹ برای بهره برداری از معادن احداث می‌شوند در نزدیکی اصلی‌ترین زیستگاه جنوبی یوز آسیایی قرار دارد که تاثیر مخربی بر زندگی آن‌ها دارد ، این جاده در مسیر مهاجرت یوز‌ها قرار می‌گیرد که خطر تلف شدن این حیوانات ارزشمند را بیشتر می‌کند.

سناریوی دنباله دار بهره برداری بی رویه از معادن در سیاه کوه اردکان /قطب گردشگری یا قطب صنعتی

سپهری افزود: این جاده در حالت عادی رفت و آمد فراوانی نخواهد داشت، اما احداث جاده برای بهره بردای از معدن d۱۹ عامل اصلی نگرانی فعالین محیط زیست است چرا که این کار مانند زدن تیر به قلب محیط زیست است.

محمد سپهری تاکید کرد: این معدن در یک مسیر پر رفت وآمد یوز‌های ایرانی قرار می گیرد و این باعث نگرانی بیش از پیش فعالان محیط زیست شده است.

هنوز مجوزی برای بهره برداری از معدن صادر نشده است

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ گفت: هنوز هیچ مجوز مکتوبی به دست اداره محیط زیست استان نرسیده است بهره برداری از معدن d۱۹ همچنان بین اداره محیط زیست و صنعت و معدن در حال رایزنی است.

نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت:  بهره برداری از معدن d۱۹ همچنان بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور در دست بررسی است و این موضوع در کارکرد تعامل فعالیت‌های معدنی سازمان مرکزی محیط زیست مطرح شده ، بدیهی است در صورتی که بهره برداری از این معدن برای تامین خوراک صنایع پایین دستی معادن آهن استان اجتناب ناپذیر باشد، ضرورت دارد.

نیره پورملائی افزود: ارتقاع سطح حفاظتی زیست گاه‌های حامی و پشتیبان منطقه در دستور کار قرار گیرد و روش‌های مقتضی برای کاهش اثرات معدن و دسترسی‌ها و ترابری‌های مواد معدنی بر منطقه در نظر گرفته شود.

علاوه بر تخریبات ناشی از بهره‌برداری معدن تردد افراد متخلف و شکارچیان سودجو در قالب کارگران معدن به مرور آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به حیات‌وحش سیاه‌کوه وارد خواهد کرد.

پارک ملی سیاه‌کوه که یکی از ذخائر مهم زیست‌محیطی کشور به شمار می‌رود ، نیازمند همت مسئولان را می طلبه که از جولانگان شکارچیان معدن کار نجات یابد.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: محیط زیست ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.