جابری‌ انصاری:

بیانیه پایانی نشست سه جانبه تهران نهایی شده است

دستیار ارشد وزیر خارجه گفت: بیانیه پایانی سومین نشست سه جانبه روسیه، ­ترکیه و ایران درباره سوریه نهایی شد.

بیانیه پایانی نشست سه جانبه تهران نهایی شده استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه شب اظهار کرد: نشست تهران نشست سوم صلح سوریه است و از یک نظر ادامه نشست های قبلی است و از نظر دیگر اهمیت خاص خود را دارد چرا که در زمانی برگزار می‌شود که تحولات سوریه سمت و سویی خاص پیدا کرده و بخش عمده ای از کشور از وجود نیروهای تروریستی پاک شده است.

وی افزود:این مسائل تنها اهمیت این اجلاس نیست بلکه این اجلاس در زمانی برگزار می‌شود که سیاست های یکجانبه گرایانه ایالات متحده آمریکا هر سه کشوری را که در این اجلاس در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند را هدف قرار داده و هر سه کشور ایران، روسیه و ترکیه موضوع تحریم های ایالات متحده آمریکا و سیاست‌های خاص ترامپ رئیس جمهور آمریکا هستند.

جابری انصاری ادامه داد: همینطور مجموعه روندها و تحولات دیگر منطقه ای و بین المللی در جریان است و این کنار هم قرار گرفتن سران رئیس در نشست تهران از اهمیت خاصی سیاسی و خبری برخوردار خواهد بود.

 دستیار ارشد وزیر خارجه ادامه داد:اجلاس تهران به لحاظ موضوعات مرتبط با سوریه سندی را مانند نشست‌های سران و همه نشست‌های آستانه خواهد داشت و امروز در گفتگوهایی که هیئت‌های سه کشور در سطح نمایندگان ارشد خود داشتند این سند را بررسی و نهایی کرده و در نهایت به روسای جمهور تقدیم می‌شود.

وی گفت: درصورت تایید، این سند به عنوان سند اجلاس تهران منتشر خواهد شد و طبیعی است که این سند همه موضوعات مرتبط با تحولات سوریه را در بر خواهد داشت و تلاش‌هایی که در روند آستانه و صلح سوریه تاکنون توسط سه کشور انجام شده است را در بر می‌گیرد.

جابری انصاری تصریح کرد:یکی از موضوعات مطرح در این سند تأکید بر ادامه رویایی مبارزه با تروریسم خواهد بود و یکی از موضوعات دیگر موجود در این سند به ثبت با بازگشت آوارگان و تاکید بر ضرورت بازگشت این افراد و ساماندهی آنها و موضوع بازداشت شدگان و مفقودان جنگ سوریه که از موضوعات انسانی مهم مرتبط با این جنگ هست که ما در روند آستانه کمیته خاصی را برای رسیدگی به این موضوع و تسهیل تبادل ایجاد کرده ایم.

 دستیار ارشد وزیر خارجه خاطر نشان کرد: مجموعه تحولات جاری را طبیعتاً توسط روئسا مرور خواهد شد و افق آینده تحولات و همکاری‌های سه کشور را بررسی می کنند.

وی افزود: هدف گیری آستانه از آغاز پایان بحران سوریه بوده و تا هنگامی که این بحران به طور نهایی خاتمه پیدا نکند فرمت و غالب آستانه ادامه پیدا خواهد کرد و این همکاری سه جانبه یکی از همکاری های موفق منطقه ای و بین المللی است که بین چند کشور انجام شد.

جابر انصاری خاطر نشان کرد: اهمیت آستانه در این بود که دو جبهه رویا رو در صحنه سوریه را در سال‌های آغاز بحران در کنار یکدیگر قرار داد و در حدود دو سال گذشته روند تحولات در صحنه سوریه به سمت و سوی مثبت ترین اتفاقات حرکت کرده است.

 دستیار ارشد وزیر خارجه گفت: یکی از کارهایی که در این روند انجام شد و بسیار موثر نیز بود ایجاد مناطق کاهش تنش در مناطق تمرکز عمده جمعیتی سوریه بود به نحوی که عملاً بدون ان که رویارویی با تروریسم خاتمه پیدا کند تلفات انسانی کاهش پیدا کرد.

وی افزود: منطقه ادلب منطقه باقی مانده از مناطق چهارگانه کاهش تنش است و ما از ابتدای اعلام این مناطق در آستانه تاکید کردیم که این مناطق مناطق موقتی خواهند بود و کاهش تنش ها موقت است و به هیچ وجه اعلام این مناطق به معنای توقف رویارویی با تروریست‌ها نخواهد بود.

 دستیار ارشد وزیر خارجه تاکیید کرد: هدف اعلام این مناطق کاهش تلفات انسانی بود چرا که منطقه ادلب منطقه‌ای است که جز استان‌های باقی‌مانده در خارج از حاکمیت دولت سوریه است و ما به دنبال این هستیم تا از طریق راه حلی مبتنی بر توافق ادلب تحت سلطه و حاکمیت دولت سوریه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اصل اول این است که تکلیف تروریست‌هایی که به شکل گسترده در این منطقه هستند روشن شود چرا که این منطقه در حال حاضر مرکز تمرکز نیروهای جبهه النصره است که از سوی همه کشورهای جهان و در قطعنامه های بین المللی به عنوان گروه تروریستی شناخته شده اند و رویارویی با آنها یک عملیات مشروع است.

جابری انصاری ادامه داد: اصل دوم بر این امر تاکید دارد که ادلب جزئی از خاک سوریه است و باید مثل مناطق دیگر این کشور تحت حاکمیت دولت مرکزی قرار بگیرد چرا که ادامه این شرایط خاصی که در این منطقه ایجاد شده تبعات و توالی فاسدی در زمینه تجزیه این کشور خواهد داشت که یکی از خط قرمزهای ما است.

وی گفت: اما در کنار این اصل، اصل سومی که بسیار برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد مسئله انسانی است و به دلیل حضور بین دو تا ۳ میلیون سوری در این منطقه است .

 دستیار ارشد وزیر خارجه ادامه داد: در حال حاضر خبری که رسانه‌های غربی و برخی کشورهای منطقه در دستور کار خود قرار داده اند این است که به واسطه ارائ تصویرسازی‌های تحریف شده و هدفمند ارائه کنند در روند تحولات مانع ایجاد کنند.

جابری انصاری گفت: یکی از موضوعاتی که بسیار از آن سو استفاده می‌کنند مسئله شیمیایی است که این امر نیز به موازات تلاش های رسانه ای و خبری انجام می‌شود .

وی ادامه داد:هدف این عملیات این است تا روند روبه تکامل در صحنه سوریه در راستای حاکمیت دولت مرکزی سوریه و پایان بحران این‌کشور کند شود.

 دستیار ارشد وزیر خارجه گفت: این مساله به این معنا نیست که آنچه در صحنه تحولات سوریه اتفاق میفتد به لحاظ انسانی کاملاً قابل تایید است و واقعیت این است که جنگ یک پدیده بسیار تلخ است .

وی افزود:از ابتدای بحران معتقد بودیم که این بحران راه حل نظامی ندارد و طرح‌های مختلفی برای گفتگو ارائه کردیم اما متاسفانه گوش شنوایی وجود نداشت.

جابری انصاری بیان کرد:در دو سه سال اخیر به مرور این جمع‌بندی ایجاد شد که امکان سرنگونی دولت سوریه وجود ندارد و به مرور با شیب ملایمی با یک شیب ملایم تغییر به سمت سیاسی و دیپلماتیک اتفاق افتاد و ایران و روسیه موفق شدند با ترکیه روند استانه را شکل دهند.

وی گفت: ما به دنبال این هستیم که این جنگ خاتمه یابد و هیچ راه حلی برای این بحران جز پایان دادن به جنگ و توافق نیست.

وی گفت:در چند ماه گذشته دو نمونه از تحولات جدیدی اتفاق افتاد که یک نمونه وضعیتی بود که در غوطه شرقی دمشق اتفاق افتاد و یک نمونه نیز تحولاتی بود که در مناطق جنوبی و جنوب غرب سوریه اتفاق افتاد.

جابری انصاری تصریح کرد:در تحولات جنوب سوریه بدون درگیری و بر اساس مجموعه ای از توافقات تحولات مدیریت شد و بدون تلفات انسانی سنگین دولت سوریه حاکمیت خود را به مناطق جنوبی و جنوب غربی بازگرداند.

 دستیار ارشد وزیر خارجه گفت:در منطقه غوطه شرقی بخشی از تحولات با نبردهای خونین و درگیری های مسلحانه اتفاق افتاد چرا که گروه‌هایی مانند النصره و هم پیمان با این‌گروه راه حل نبرد را انتخاب کردند.

وی ادامه داد:در نهایت منطقه غوطه نیز از طریق مجموعه توافقات بین سوریه و گروه های مسلح تعیین تکلیف شد و ما به دنبال این هستیم که از طریق رایزنی های نزدیک با روسیه،ترکیه و سوریه راه حلی را بیابیم که بیشتر از نوع تحولات جنوب و جنوب غرب سوریه بدون تلفات سنگین باشد چرا که منطقه ادلب تراکم جمعین زیادی دارد.

وی گفت:یک مشکل منطقه ادلب این است که ده ها هزار نیروی سلاح به دست از مناطق مختلف کشور دارد که از مناطق دیگری مهاجرت کرده‌اند.

جابری انصاری گفت:ما با یک صحنه پیچیده،منافع متضاد مواجه هستیم اما اولویت جمهوری اسلامی ایران این است که در زایزنی های مختلف راه حلی مبتنی بر توافق تسهیل کند.

وی خاطرنشان کرد : منطقه غوطه از طریق مجموعه توافقات ما بین دولت سوریه و گروه‌های مسلح در آن منطقه تعیین تکلیف شد، در واقع جزئی از عملیات از طریق نبردهای نظامی و جزئی دیگر از طریق توافقات سیاسی بود .

جابری انصاری با اشاره به اینکه ما به دنبال این هستیم که از طریق رایزنی‌های نزدیک با روسیه، ترکیه و سوریه راه حلی را تسهیل کنیم که بیشتر از نوع راه حل تحولات جنوب سوریه باشد، ادامه داد: باید این راه حل بدون تلفات سنگین باشد به دلیل اینکه منطقه ادلب تراکم جمعیتی قابل توجه دارد.

 دستیار ارشد وزیر خارجه تصریح کرد: اینکه آیا این اتفاق خواهد افتاد و یا به سمت درگیری خواهد رفت منوط به نتیجه رایزنی‌های بین طرف‌های مختلف ، دولت سوریه و گروه‌های مسلح موجود در منطقه است.

جابری انصاری با بیان اینکه مشکل منطقه ادلب این است که ده‌ها هزار نیروی سلاح به دست از مناطق مختلف کشور در پی تحولات قبلی کوچ کرده اند و به ادلب رسیده اند گفت: الان این سوال وجود دارد که آیا پایان راه است، آیا جای دیگری وجود دارد یا نه، این مسئله راه حل را پیش تر می کند لذا ما با صحنه ساده مواجه نیستیم لذا، با اهداف پیچیده ، با بازیگران متعدد و منافع متضاد روبه‌رو هستیم.

وی با اشاره به اینکه اولویت جمهوری اسلامی ایران این است که در رایزنی‌های گسترده‌ای که با طرف های مختلف در جریان است راه حل مبتنی بر توافق را تسهیل کند اظهار کرد : راه حلی که تکلیف گروه های تروریستی و رهبران آنها را از بقیه منطقه و نیروهای دیگری که در این منطقه جدا می کند لذا اگر این تفکیک صورت بگیرد امکان موفقیت توافقات سیاسی فراهم می شود، امیدواریم راه به روی این توافق گشوده شود.

جابری انصاری با بیان اینکه تراکم جمعیتی بالا و تعداد زیاد نیروهای مسلح یکی از پیچیدگی‌های ادلب است، گفت: امکان تبدیل این منطقه و جمعیت انسانی موجود در منطقه به یک سپر انسانی برای تروریست ها وجود دارد، همه تلاش و طرحی که ما بر روی آن تأکید می‌کنیم تسهیل توافقات است تا قالب گروه‌ها مسلح که به روند صلح پیوستند و یا در روزهای آتی به روند تحولات سوریه می‌پیوندند خودشان را از گروه های تروریستی شناخته شده بین‌المللی جدا کنند، حتی برای اعضای گروه های تروریستی باید این راه حل دربرگیرنده نوعی تعیین تکلیف بین اعضا و رهبران گروه ها و تشکیلات آنها باشد تا تمایز عملی اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد : روح تفاهم و توافق حاکم بر آستانه در روند صلح سوریه بین سه بازیگر اصلی موثر در بحران یعنی روسیه، ایران و ترکیه در همکاری و تعامل و رایزنی نزدیک با دولت سوریه و با گروه‌های مسلح است که امکان موفقیت این تاکتیک جنگی گروه‌های تروریستی را به حداقل می‌رساند.

 دستیار ارشد وزیر خارجه عنوان کرد: به هر میزانی که این توافق وجود داشته باشد و امکان جدا کردن گروه های مسلح از گروه های تروریستی و اعضای گروه های تروریستی از رهبر و تشکیلات آنها فراهم شود امکان موفقیت راه حلهای مبتنی بر توافق بدون درگیری و جنگ گسترده بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه حمله شیمیایی تا کنون دو بار در خانشيخون و غوطه شرقی که جزئی از تاکتیک عملیات جنگی و روانی از سوی آمریکا و غربی‌ها در سوریه و تحولات یک سال گذشته بوده رخ داده افزود: بیش از آنکه آنها بر روی موضوع شیمیایی حساس باشند در این موضوع سوء استفاده می‌کنند تا به تدبیر شرایط سیاسی سوریه و کاستن از سرعت پیشروی های دولت سوریه و اعاده صلح و ثبات در سوریه بپردازند تا هنگامی که بخشی از منافع سیاسی خودشان را که به دنبالش بودند در پروژه های در حال شکل‌گیری محقق کنند.

جابری انصاری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران یکی از قربانیان بزرگ سلاح های شیمیایی در دوران معاصر بود گفت : هدف این عملیات بودیم و هنوز تا به امروز از جانبازان و مجروحان در طول جنگ که در معرض سلاح شیمیایی بودند شهید و قربانی می دهیم ،برای ما مسئله شیمیایی یک خط قرمز و قطعی است، در روند تحولات سوریه، غربی ها و آمریکایی ها از موضوع شیمیایی به عنوان یک ابزاری در خدمت اهداف سیاسی خودشان برای عدم پایان دادن به این وضعیت موجود و اعاده صلح و ثبات در سوریه سوء استفاده می کنند و امکان تکرار این تاکتیک بازهم وجود دارد لذا سر و صداهای آن آغاز شده است.

وی افزود:وقتی صحبت از مشارکت ایران در بازار بعد از جنگ سوریه میشود منظور گرفتن پروژه ها در زمینه های مختلف بازسازی سوریه از سوی شرکت های ایرانی است.

 دستیار ارشد وزیر خارجه گفت:بخشی از گفتگو و گو های اخیر اقای ظریف با مقامات سوریه درباره بازسازی و مشارکت ایران بود البته این‌مساله به ان معنا نیست که ایران می‌خواهد سرمایه به سوریه ببرد بلکه شرکت‌های ایرانی از فرصت های ایجاد شده در شرایط پسا جنگ استفاده می‌کنند .

جابری انصاری بیان کرد:ایران تلاش میکند در بازسازی سوریه نقش به سزایی داشته باشد.

 دستیار ارشد وزیر خارجه با اشاره به اینکه نه در خان شیخون و نه در غوطه شرقی و نه در طول تحولات دیگری که در ماه های گذشته در سوریه بوده امکان بازگرداندن عقربه ساعت به عقب وجود ندارد، گفت : روند تحولات سوریه به سمت پایان بحران است، امیدوارم تاکتیک های تکرار شده بی نتیجه را مجددا در دستور کار خود قرار ندهند و تنها در سطح جنگ روانی استفاده کنند اما به یک عملیات تبدیل نشود این عملیات تأثیری در روند های ایجاد شده در سوریه نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مطرح در سطوح مختلف در سوریه و کشورهای موثر در بحران سوریه این است که در سوریه مثل جاهای دیگر دنیا درخواست هایی برای تغییر وجود دارد، اظهار کرد: ایران از ابتدای بحران سوریه اعلام کرد که تاکید بر مطالبات مردمی است، مطالبات مردمی و نخبگان برای تغییر، اصلاح و بهبود وضعیت کشور حق طبیعی ملت ها و گروه سیاسی و اجتماعی مختلف است.

وی با اشاره به اینکه خط قرمز ما در جای خود قرار دارد افزود: از ابزارهای تروریستی و خشونت برای تحقق اهداف سیاسی نباید استفاده شود، ابزار های تروریستی ابزارهای مطرود هستند و روش تروریسم هیچ نتیجه و خیری برای هیچ گروه ، مجموعه و ملتی در بر نخواهد داشت و تنها به تخریب منطقه و جهان می انجامد.

 دستیار ارشد وزیر خارجه با اشاره به اینکه یکی از تلاش‌های ما در آستانه این بود تا هیئتی از دولت سوریه در این گفتگو ها مشارکت داشته باشد و هیئتی از معارضه سوریه در این گفت و گوها از آغاز شرکت داشت گفت: وجود معارضه به رسمیت شناخته شده است و در واقع دولت معارضه را به رسمیت شناخته و معارضه دولت را به رسمیت شناخته است، گروه های تروریستی شناخته شده جز تروریسم حرف دیگری ندارند و به دنبال رسیدن به اهداف سیاسی خود هستند.

جابری انصاری با بیان اینکه لیست بین‌المللی شناخته شده ای وجود دارد که گروههای داعش، النصره و همه گروه تروریستی دیگر را در لیست سیاه تروریستی قرار داده است افزود: رویارویی با گروه های شناخته شده تروریستی یکی از اهداف نشست است.

 دستیار ارشد وزیر خارجه با اشاره به اینکه همه گروه‌های دیگری که ادعای معارضه دارند و معتقدند که منتقد شرایط کشور سوریه هستند، انتقاد نسبت به وضعیت موجود دارند و به روند صلح پیوستند و یا بعد از این خواهند پیوست، خارج از چارچوب گروه‌های تروریستی تلقی خواهند شد، افزود : پایان بحران سوریه بدون این تفکیک ضروری، سخت خواهد بود به دلیل اینکه هرچه تعداد گروه هایی که راه حل های مبتنی بر سلاح را انتخاب می‌کنند و اینکه درگیری مسلحانه بیشتر و بزرگتر شود و یا تعداد عضو بیشتری داشته باشند باعث به تاخیر افتادن راه حل مبتنی بر گفتگو خواهند شد و لذا دچار مشکلات بیشتری خواهد می شوند.

وی اضافه کرد: ترکیه اصرار دارد منطقه کاهش تنش ادلب همچنان در شکل فعلی باقی بماند و حل ادلب به تاخیر بیفتد تا هنگامی که راه حل بزرگتر سیاسی در ارتباط با آینده سیاسی سوریه محقق شود این هدف گیری است که در حال حاضر ترکیه دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه گفتگوهای فشرده ای ترکیه با روسیه و ایران داشتند گفت: ما در گفت و گوهایمان تفکیک بین برخی از مسائل قائل شده ایم ، ترک ها تاکید می کند که اگر الان ادلب در دستور کار باشد امکان کشتار انسانی گسترده خواهد بود به دلیل تراکم جمعیتی که در این منطقه وجود دارد ولی ما معتقد هستیم که راه حلی را می‌توان یافت که مانع این اتفاق باشد و بسیار مهم است که درگیری گسترده و تلفات انسانی قابل توجه در ادلب اتفاق نیفتد.

جابری انصاری با بیان اینکه در اسناد آستانه نیز تأکید شده ترتیبات کاهش تنش موقتی بوده است افزود: اگر این ترتیبات به ترتیبات طولانی مدت و پرانتزهای باز بدون پایان تبدیل شود به معنای تجزیه عملی سوریه خواهد بود و این یکی از خط قرمزهای اساسی است که ترکیه، روسیه و ایران و کشورهای دیگر جهان حداقل سطح تئوریک در اسناد بین المللی بر روی این موضوع اتفاق نظر دارند.

 دستیار ارشد وزیر خارجه با اشاره به اینکه نباید هیچ گونه تجزیه‌ای اتفاق بیفتد گفت : ما با یک پارادوکس مواجه هستیم و با یک امر متناقض روبرو هستیم از یک سو نمی‌خواهیم تلفات انسانی گسترده در ادلب اتفاق بیفتد که برایمان از اولویت برخوردار است از سوی دیگر نباید ترتیبات موقت دائمی شود زیرا این مسئله باعث تجزیه سوریه می شود ، تمام تلاش ما در گفتگوها و رایزنی‌های فشرده ای که در جریان است بر این است که بین این دو به ظاهر متناقض راه حل جمع کننده ای ایجاد کنیم و موفقیت ایران و ترکیه در کمک به حصول این توافق یک آزمونی است که فراری ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم و بزرگ اسلامی قرار دارد.

جابری انصاری با بیان اینکه وقتی بحران سوریه به سمت پایان برود مباحث بازسازی مطرح می‌شود گفت: تلاش ها در این زمینه در جریان است، باز سازی منوط به روند تحولات میدانی و سیاسی در سوریه است، در صحنه میدانی نبرد با تروریست ها در مسیر پایان و مناطق کشور تحت سلطه دولت مرکزی قرار بگیرد و در روند سیاسی هم گفتگوهای سوری سوری باید نتیجه بخش باشد شروع یک مرحله جدید و شرایط جدید را در سوریه باید شاهد باشیم که به معنای واقعی به معنای پایان بحران باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار