كارشناس ارشد مركز بررسی های استراتژيك رياست جمهوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ایران، روسیه و ترکیه می توانند مواضع سیاسی واحدی را در قبال تحریم‌ها اتخاد کنند/پاکسازی ادلب خواست تهران در نشست امروز

حسینی گفت: احتمال می رود، حمله ای بی محابا به ادلب موجب فاجعه انسانی در میان غیر نظامیان شود.

انسجام سه کشور در برابر آمریکا بسیار مفید است/ پاکسازی ادلب خواست ایران در نشست امروزدیاکو حسینی کارشناس ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نشست سران ایران, ترکیه و روسیه در تهران گفت: تصمیم گیری درباره سرنوشت ادلب توسط روسیه و ترکیه تا حدود زیادی انجام شده و قرار است این منطقه به همراه ارتش سوریه بازپس گرفته شود که البته  پیچیدگی های خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه در ادلب غیرنظامیان زیادی سکونت دارند، ادامه داد: احتمال می رود، حمله ای بی محابا به ادلب موجب فاجعه انسانی در میان غیر نظامیان شود.

كارشناس ارشد مركز بررسی های استراتژيك رياست جمهوری پاکسازی ادلب به عنوان آخرین پایگاه تروریست ها را مهم ترین خواست ایران در سوریه دانست و افزود: امروز ترکیب پیچیده ای متشکل از معارضان مسلحی که تروریست محسوب نمی شوند ولی با دولت سوریه در حال جنگ هستند و جبهه النصره و بخش کوچکی از داعش در ادلب حضور دارند که باید میان این گروه ها تفکیک قائل شد.

حسینی تفکیک میان معارضان مسلحی که تمایل به حضور در روند صلح سیاسی را دارند و گروه های تروریستی تکفیری را لازم دانست و گفت: باید از معارضان مسلح خواست تا سلاحشان را کنار گذارند و زمینه را برای خروج تدریجی و کنترل شده آن ها از ادلب فراهم کرد و تدابیری هم برای حفظ جان غیر نظامیان اندیشیده شود تا در نهایت امکان جنگ نهایی علیه تروریست ها فراهم شود.

وی با بیان اینکه حضور ایران در حمله به ادلب مشروط به آن است که یا دولت سوریه از ایران درخواست کند و یا تروریست ها به مواضع ایران حملاتی کنند و تاکید کرد: ایران هم در این شرایط می تواند در این حمله حضور پیدا کند، ولی در عین حال اگر تهدیدی متوجه منافع ما نبود و دولت سوریه هم از ما درخوست حضور در جریان پاکسازی ادلب را نداشت، ایران باید به جنبه های سیاسی موضوع متمرکز شده و تفکیک بین معارضان مسلح و گروه های تروریستی را پیگیری کند.

كارشناس ارشد مركز بررسی های استراتژيك رياست جمهوری درباره توانایی سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در دور زدن تحریم های آمریکا تاکید کرد: ماهیت تحریم های سه کشور در دامنه و میزان تاثیر گذاری با یکدیگر متفاوت است و طبعا روابط جداگانه سیاسی ایران، روسیه و ترکیه با آمریکا نمی تواند امکان مقابله سه کشور در قالب یک ائتلاف را فراهم کند و این موضوع امکان مقابله با تحریم های ایالات متحده به شکلی منسجم را سخت تر می کند.

حسینی کارکرد نمادین انسجام سه کشور در برابر آمریکا را هم مفید دانست و افزود: ایران، روسیه و ترکیه می توانند مواضع سیاسی واحدی اتخاد کنند، ولی الزاما این مواضع منجر به اتخاذ تصمیمات مشترک در این موضوع نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید بیش از این روی موضوع انسجام سه کشور بر علیه آمریکا تمرکز کرد، ادامه داد: باید محدودیت های روسیه و ترکیه در رابطه با این موضوع را در نظر گرفت، ولی در عین حال باید از فرصت پیش آمده برای سه کشور در بیان اعتراض نسبت به وضع تحریم ها استفاده کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار