معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر خبر داد؛

سرنوشت صیادان بوشهری در هاله ای از ابهام/ یک نفر کشته شد/گارد ساحلی کشور‌های جنوبی خلیج فارس بدون اخطار دست به تفنگ می‌شوند

معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهرگفت: طبق اطلاعات به دست آمده صیادان بوشهری به دست پلیس ساحلی امارات متحده عربی دستگیر شده اند، اما از سرنوشت آن‌ها هنوزخبری نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، لنجی که با ۹ سرنشین خود یک هفته پیش یعنی شنبه ۱۰ شهریور از اسکله جلالی بوشهر به دریا رفته و قرار بود چهار روز بعد با گَرگور‌هایی (قفس) پر ازماهی به اسکله بازگردد، داستانش جور دیگری رقم خورد.

تیراندازی به سمت لنج

عمار ماهینی مالک لنج می‌گوید: عصر چهارشنبه پس از آن که صید تمام شده بود، لنج به سمت بوشهر راه می‌افتد، درغرب نایبند در حوالی عسلویه وقتی که صیادان درحال خوردن ناهار بودند، قایق ناشناسی به آن‌ها نزدیک می‌شود وتیراندازی می‌کند.

عمار ماهینی افزود: سه نفر تیر می‎خورند که یکی از آن‌ها به علت شدت جراحت جان خود را ازدست می‌دهد.

سرنوشت صیادان دستگیر شده بوشهری در دست پیگیری است

برادرعمار هم می‌گوید: صیادان وقتی به آن‌ها اعتراض می‌کنند که چرا تیراندازی می‌کنند پاسخشان را نمی‌دهند و فقط از برچسب روی لباسشان مشخص می‌شود که پلیس مرزی امارات هستند.

محمدعلی ماهینی اشاره می‌کند که، صیادان در آب‌های ایران بودند و از طرف دیگر جایی که به لنج تیراندازی شده به مرز قطر نزدیک است نه امارات.

به گفته وی، آخرین تماسی که خدمه‌های شناور توانسته اند بگیرند ساعت ۸ صبح پنجشنبه بوده که یکی از خدمه‌ها می‌گوید دوساعت تا جزایر امارات فاصله داریم و بعد از این تماس، خبری از آن‌ها نداریم.

پیگیری سرنوشت ۹ سرنشین لنج

زارع کارشناس کنسولی نمایندگی وزارت امور خارجه در بوشهر می‌گوید: پس از اطلاع از این حادثه، از طریق نمایندگی وزارت امور خارجه در دوبی و بخش امور اجتماعی وزارت امور خارجه، درحال پیگیری سرنوشت این صیادان هستیم.

به گفته وی، هنوز دقیق مشخص نیست صیادان درکدام کشور هستند و به دست گارد کدام کشور دستگیر شده‌اند.

مدیرکل شیلات استان بوشهر بااشاره به شرح ماجرا تاکید می‌کند هرآنچه که می‌داند براساس گفته‌های مالک لنج است و بنا به همین اظهارات، می‌گوید: یک فروند لنج صیادی به شماره ۷۷۵۵ از اسکله جلالی بوشهر ۱۰ شهریور خروج می‌کند و ۱۴ شهریور پلیس مرزی امارات با سرنشینان آن درگیر می‌شود که این درگیری یک قربانی و دو زخمی به جا گذاشته است.

سرنوشت صیادان دستگیر شده بوشهری در دست پیگیری است

عباسعلی زنده بودی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته، تصریح می‌کند: تیراندازی به سمت لنج‌ها حتی اگر وارد آب‌های ساحلی کشوردیگری شوند، غیرقانونی است و بارهاپیش آمده که شناور‌های خارجی وارد آب‌های ایران شده‌اند، اما فقط شناورشان توقیف شده است.

وی علاوه بر پیگیری مسوولان برای چاره اندیشی این مشکل، از صیادان خواست با توجه به سامانه ردیاب نصب شده بر روی شناور، مراقب باشند به اشتباه وارد مرز دیگر کشور‌ها نشوند.

مدیرکل شیلات استان بوشهر تاکید می‌کند: محل دقیق این حادثه هنوزمشخص نیست.

در همین حال، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر می‌گوید: طبق اطلاعات ما این افراد به امارات منتقل شده اند و با توجه به پیگیری‌های شیلات و نمایندگی وزارت امورخارجه، امیدواریم امروزیا فردا نتیجه بتوانیم به اطلاعات دقیق‌تری دست یابیم.

سرنوشت صیادان دستگیر شده بوشهری در دست پیگیری است

مجید خورشیدی می‌افزاید: امروز و فردا تعطیلی هفتگی در امارات است وهمین موضوع پیگیری سرنوشت صیادان رامشکل می‌کند.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهرمی‌گوید: علت و محل دقیق حادثه مشخص نیست.

صیادان چشم انتظارچاره اندیشی اساسی

محمدعلی ماهینی می‎گوید: تنها راه گذران زندگی ما دریاست، اگر دریا ناامن شود، چه کارکنیم؟

او از برخورد‌هایی که گارد ساحلی کشور‌های جنوبی خلیج فارس بار‌ها و بار‌ها با شناور‌های ایرانی داشته‌اند می‌گوید و این که بدون هیچ گونه تذکر و اخطاری دست به تفنگ می‌شوند.

این صیاد بوشهری می‌گوید: مگر مرز دریایی چیست، یک خط آبی است و ممکن است زمانی به اشتباه وارد آب‌های همدیگرشویم، اما قرار نیست با شلیک رو به رو شویم.

او اشاره می‌کند: بار‌ها شناور‌های دیگر کشور‌ها وارد آب‌های ما می‌شوند، اما کسی به آنهاتیراندازی نمی‌کند.

سرنوشت صیادان دستگیر شده بوشهری در دست پیگیری است

صیاد دیگری که پارسال یک ماه شناورش در قطر توقیف بوده است، می‌گوید: وقتی شناورهایمان برای صید می‌روند گاهی گشت کشور‌های همسایه به سراغمان می‌آیند و بدون هیچ تذکری، شناوری را که درحال حرکت است توقیف می‌کنند.

او از مسوولان می‌خواهد چاره‌ای اساسی برای این کاراندیشیده شود تا صیادان در تور گارد ساحلی کشور‌های حوزه خلیج فارس گرفتار نشوند.

معاون سیاسی امنیتی واجتماعی استانداربوشهر نیز با اشاره به حوادث مشابه در چند سال گذشته، معتقد است که مسوولان کشورمان و گاردساحلی کشور‌های جنوب خلیج فارس باید به یک پروتکل عمل برسند تا در صورت بروز این اتفاق ها، مشکل زود حل شود و کار به تیراندازی نکشد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
خدا خودش کمک کنه