وزیر علوم مطرح کرد؛

اجرای آئین نامه ارتقاء اعضای هئیت علمی در سال تحصیلی جدید/ باید با اشتغالزایی به جوانان امید دهیم

غلامی گفت: آیین نامه ارتقا اعضای هئیت علمی در دستور کار قرار گرفته و قرار است در سال تحصیلی جدید اجرایی  شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در نشست روسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی پژوهشگاه‌ها و پارک های علم و فناوری سراسر کشور که در دانشگاه علم و صنعت در حال برگزاری است گفت: ما در حوزه دانشگاه‌ها آمادگی همکاری حداکثری با دولت را داریم.

وی ادامه داد: ما در حوزه‌های مختلف وزارت علوم نگاه  ویژه‌ای به بخش‌های مختلف داریم، در حوزه پژوهش رویکرد گسترده‌تری در سطح جامعه نظیر اشتغال و غیره داشته‌ایم و خوشبختانه اتفاق خوبی در این زمینه روی داده است.

وزیر علوم در ادامه با اشاره به آیین نامه ارتقا اعضای هئیت علمی گفت: در حال حاضر این آیین نامه در دستور کار قرار گرفته و قرار است در سال تحصیلی جدید اجرایی  شود.

غلامی افزود: ما در دانشگاه‌ها با حداقل انتظارات آماده حدکثر همکاری هستیم. در مقاطع مختلف زمانی با مسئولان نشست‌هایی برای خدمت به جامعه، مردم و نظام داشتیم.

وزیر علوم ادامه داد: در دانشگاه‌ها با وجود محدودیت‌های زیاد، پشتیبانی مالی داشتیم و با وجود همه این مشکلات سال گذشته مجموعه دانشگاه‌ها را علاوه بر وظایف آموزشی در حوزه‌های دیگر فعال‌تر کردیم.

وی گفت: با شرایطی که امروز داریم باید زمینه‌های امید را با اشتغال در بین جوانان ایجاد کنیم.

وزیر علوم اضافه کرد: در حال حاضر ما با وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف فعالیت‌های مشترکی را آغاز کرده‌ایم، یکی از این نهادها سازمان حفاظت محیط زیست است که به صورت کنسرسیوم با حضور چند دانشگاه این فعالیت‌ها را آغاز کرده است و به چالش‌های پیش روی سازمان حفاظت محیط زیست می‌پردازد.

غلامی گفت: همکاری دانشگاه‌ها با این سازمان می‌تواند بسیاری از نگرانی‌ها را در حوزه محیط زیست برطرف کند.

وزیر علوم اضافه کرد: ما همچنین با وزارت نفت نیز در زمینه اکتشافات و برخی زمینه‌های دیگر همکاری داریم و برخی از دانشگاه‌هایی که با وزارت نفت همکاری می‌کنند، از دانشگاه‌های شهرستان هستند که این نشان‌دهنده  ظرفیت بالای دانشگاه‌های شهرستان‌هاست.

غلامی اضافه کرد: در حال حاضر 43 پارک علم و فناوری در کشور فعال هستند که ما برنامه‌هایی برای حمایت‌ و پشتیبانی از این پارک‌ها داریم و خوشبختانه در بودجه امسال نیز نگاه مثبتی به بودجه پارک‌ها شده است و امیدوارم با اختصاص این بودجه پارک‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.

فعالیت 193 مرکز رشد در پارک‌های علم و فناوری

غلامی گفت: 193 مرکز رشد در پارک‌های علم و فناوری فعال هستند که اعضای هیئت علمی، دانشجویان به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این مجموعه‌ها فعالیت می‌کنند.

وزیر علوم در ادامه با اشاره به حوزه پژوهش در دانشگاه‌ها، اضافه کرد: در حوزه پژوهش زمینه‌های مختلف علمی را وزارت علوم حمایت می‌کند، همچنین در حوزه روابط بین‌الملل حفظ جایگاه کشور یکی از اهداف و برنامه‌های وزارت علوم است که برای آن تلاش می‌کنیم.

توسعه بسیار زیاد برخی مراکز  یکی از ایرادات آموزش عالی است

غلامی گفت: یکی از مشکلات و ایراداتی که به بدنه آموزش عالی وارد است و نیاز به چاره‌اندیشی دارد توسعه کمی بسیار زیاد خیلی از مراکز آموزش عالی است که بعضا برخی از آنها فاقد استانداردهای لازم هستند.

وی گفت: ما بیش از 2800 واحد آموزشی در سطح کشور داشتیم که در شرایط فعلی این تعداد نزدیک به 2000 واحد آموزشی در کشور رسیده است.
وزیر علوم در ادامه با اشاره به ساماندهی آموزش عالی کشور ادامه داد: برنامه ما اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی کشور است که این طرح‌ها هم در برنامه ششم توسعه و هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است.

وی گفت: گسترش کمی بالای مجتمع‌های آموزش عالی باعث شده بود بودجه میان مجتمع‌هایی توزیع شود کهبعضی از آنها هیچ رشدی نداشتند و در حال حاضر به این نتیجه رسیدیم که مجموعه‌هایی در آموزش عالی نیاز به ادغام و یا انحلال دارند که با کار کارشناسی روی آنها می‌توانیم به این مهم  دست یابیم.

وزیر علوم با اشاره به بحث اشتغال پذیری دانش آموختگان اضافه کرد: بعضا می‌بینیم دانش آموختگان در حوزه اشتغال موفق نبوده‌اند، اما به هرحال دانش آموخته‌های دانشگاهی داریم که به دلیل رویکردهای گذشته در عرصه اشتغال خیلی موفق نبوده‌اند و براین اساس برنامه طرح اشتغال پذیری دانش آموختگان در حوزه‌های مختلف را آغاز کرده‌ایم.

وزیر علوم یادآوری کرد: دانشگاه ها با توجه به محدودیت‌های مالی که داشته‌اند و علی‌رغم مشکلاتی که با آنها مواجه بوده‌اند بسیار خوب عمل کردند و خود را برای سال تحصیلی جدید آماده می‌کنند و ما امیدواریم در آینده پیش رو به ویژه در تنظیم اعتبارات بودجه سال 98 مسئولان و دولت نگاه ویژه‌ای به ما داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار