کوشکی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هیچ الزامی برای تغییر قانون اساسی سوریه وجود ندارد/ همه چیز به خواست سوری ها بستگی دارد

کارشناس سیاست خارجی گفت: برای تغییر قانون اساسی سوریه هیچ الزامی وجود نداشته و همه چیز به خواست مردم این کشور بازمی گردد.

هیچ الزامی برای تغییر قانون اساسی سوریه وجود ندارد/ همه چیز به خواست سوری ها بستگی داردخبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ، 19 و 20 شهریور ماه جلسه  شکل گیری کمیته ای برای تدوین قانون اساسی جدید سوریه، در ژنو، برگزار شد. در این جلسه دیپلمات های بلند پایه ی ایران، روسیه و ترکیه، با استفان دی‌میستورا، دیدار کردند. دی میستورا اظهار کرده نباید به این زودی منتظر دست آورد های این نشست ها باشیم، به علاوه وی گفته در این دو روز رایزنی های زیادی انجام خواهند داد و به نتیجه آن خوش بین هستند.

محمدصادق کوشکی کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، با اشاره به جلسه ای که در ژنو بین نمایندگان بلند پایه ی کشورهای ضامن صلح سوریه(ایران-روسیه-ترکیه) و دی‌میستورا پیرامون تدوین قانون اساسی جدید سوریه تشکیل شد، اظهار کرد: بعد از شروع نا آرامی ها در سوریه، دولت تصمیم  این کشور به اصلاح قانون اساسی خود گرفت. بر همین اساس اصلاحاتی هم انجام داد و شاهد بودیم در انتخابات ریاست جمهوری سال 2015، هیچ کدام از نامزدهای حزب وقت حضور نداشتند. دولت سوریه با همکاری ایران، سعی کرد به نحوی قانون اساسی خود را تغییر دهد که فضا برای مشارکت گروه ها، احزاب و اشخاصی که در چهار چوب قانون فعالیت می کنند، امکان فعالیت باشد.

کوشکی با اشاره به اینکه هدف این اجلاس تدوین قاون اساسی جدید سوریه است، بیان کرد: تدوین قانون اساسی بوده درنتیجه مربوط به مسئله داخلی سوریه است و دولت این کشور اگر مایل باشد، می تواند از همفکری و کمک دولت های نزدیک به خود استفاده کند.

این کارشناس سیاست خارجی در رابطه با حضور نماینده سازمان ملل در این اجلاس، گفت: حضور دی‌میستورا نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه، یک ضمانت اجرا و اهرمی است تا تغییرات سوریه به سمتی پیش رود که منافع اقلیت ها و معارضین غیر مسلح،یعنی کسانی که مخالف دولت هستند، اما تا به الان دست به اسلحه نبردند هم حفظ شود.

وی در پایان، در جواب این سوال که چقدر امکان تغییر قانون اساسی سوریه با این گونه نشست ها وجود دارد، بیان کرد: هیچ الزامی در تغییر قانون اساسی این کشور وجود ندارد؛ این تغییر تنها با خواست و آمادگی دولت-ملت سوریه انجام خواهد گرفت. اگر آنها به این باور برسند که قانون کشورشان به تغییر نیاز دارد، این دست نشست ها می تواند تسهیل کننده راهشان باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار