قزوین شهر آیین‌های زنانه

آیین‌های زنانه قزوین هر یک دارای ریشه‌های کهن بوده و قدمت برخی از آن‌ها را به پیش از اسلام می‌رسد و کمتر شهری مانند قزوین را می‌توان دید که در آن آیین‌های زنانه به تعداد قابل توجهی در کوچه و خیابان برگزار شود.

قزوین شهر آیین‌های زنانه/مراسم سوگواری زنانهبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ مراسم سوگواری زنانه در ایام محرم از جمله آیین های زنانه شهر قزوین است که در تاریخ ۹۱ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است، این مراسم از ابتدای ماه محرم تا دوازدهم این ماه برگزار و در آن تمام امور مجلس از جمله سوگواری و پذیرایی توسط بانوان انجام می شود.

این آیین‌ هر یک دارای ریشه‌های کهن بوده و قدمت برخی از آن‌ها را به پیش از اسلام و حتی پیش از تاریخ میرسد و کمتر شهری مانند قزوین را میتوان دید که در آن آیین‌های زنانه به تعداد قابل توجهی در کوچه و خیابان برگزار شود.

مردم قزوین، اهل شرکت در کار‌های بزرگ

مقام معظم رهبری مردم قزوین را این چنین توصیف کرده اند: مردمى متدین، داراى مناعت طبع، فداکار، سخاوتمند، اهل شرکت در کارهاى بزرگ و کارهاى خیر، این مطالب خلقیات مردم قزوین از دیر زمان است، مخصوص دوره ‏خاصى نیست.

مردم این دیار از دیرباز در دینداری و دین مداری دارای آیین‌های خاصی باشند که استقرار نخستین پایتخت نظام شیعی در قزوین نیز در این زمینه تأثیر بسزایی داشته است.

 ثبت مراسم سوگواری زنانه قزوین در میراث معنوی

مراسم سوگواری زنانه حسینیه آقا سید جمال قزوین در ایام محرم از جمله آیین‌های زنانه شهر قزوین است که از ابتدای ماه محرم تا دوازدهم این ماه (سوم امام) برگزار و در آن همه امور مجلس از جمله سوگواری و پذیرایی توسط بانوان انجام می‌شود.

این مراسم در تاریخ بیست و دوم آذر سال ۹۱ با شماره ۶۵۸ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

حسینیه آقا سید جمال که در غرب مسجد جامع عتیق قزوین قرار گرفته هر ساله در دهه نخست ماه محرم میزبان زنان سوگواری است که در این مکان ضمن نوحه خوانی و سینه زنی، نذورات خود را در قالب قند و چای و استکان و نعلبکی به این حسینیه اهدا می کنند.

همچنین بیش از ۲۵ نوع سفره نذری هر یک به نیت و روشی خاص توسط صاحبان نذور در این مکان گسترده می شود.

مراسم سوگواری در این حسینیه از ۹ صبح تا غروب ادامه دارد و از نقاط دیگر شهر نیز در قالب هیئت به این حسینیه میآیند و پس از مدت سوگواری از آنجا خارج می‌شوند تا مکان برای دیگر هیات‌ها باز شود.

 مراسم سوم امام حسین (ع) برگرفته از اقدام زنان طایفه بنی اسد

همزمان با فرارسیدن دوازدهم ماه محرم، سومین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش، زنان قزوینی به صورت نمادین، پیکر شهدای کربلا را تشییع می‌کنند.

مراسم نمادین خاکسپاری شهدای کربلا، یک مراسم کاملا زنانه است و در آن تمام زنان شهر  پیکر‌های نمادین شهدای عاشورا را با خود تا مسجد یا حسینیه اصلی شهر حمل می کنند.

به گواهی مورخین، بعد از واقعه کربلا کسی از ترس «یزیدبن معاویه» جراْت نمیکرد تا جنازه‌های یاران امام حسین (ع) را دفن کند؛ تا اینکه زنان طایفه «بنی اسد» جمع شدند و به خاک کردن جنازه‌ها پرداختند.

به همین دلیل زنان قزوینی هر سال در دوازدهمین روز از ماه محرم در مسجد «علی اکبر» این شهر جمع میشوند، عده‌ای بیل و کلنگ به دست می‌گیرند و عد‌های دیگر پیکر‌های پارچه‌ای بدون سر را بر دوش گرفته و به دور شهر می‌چرخند و به آستانه مقدس امامزاده حسین (ع) رفته و عزاداری میکنند و دوباره به مسجد بازگشته و در آنجا به سینه زنی و نوحه خوانی می پردازند.

 حضور مردم مختلف در مراسم امام

در این عزاداری، زنان از اقوام مختلف قزوین شامل لر، کرد، ترک، تات و… با لباس محلی حضور دارند و حتی مردم مناطق مختلف کشور برای دیدن این مراسم به قزوین می آیند تا از نزدیک شاهد آن باشند.

برگزاری مراسم سوم امام (عزاداری زنان طایفه بنی اسد) در قزوین در تاریخ بیست و دوم آذر ماه سال ۹۱ با شماره ۶۵۹ در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار