معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل :

عزاداران حسینی توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: رعایت مسایل بهداشتی از سوی عزاداران طی ایام ماه محرم به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌ها ضرورت دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل بابک نخستین با بیان توصیه‌های بهداشتی جهت برگزاری مراسم‌های سوگواری حضرت امام حسین (ع) افزود: عزاداران باید در خصوص بیماری‌های منتقله از آب و غذا نکات زیر را مد نظر داشته و مسایل بهداشتی را رعایت کنند.

وی با بیان برخی از مسایلی که باید از وی عزاداران رعات شود، ادامه داد: آب مورد استفاده برای شربت، چایی، پخت غذا و. حتما از آب مورد تائید کارشناسان بهداشت بوده و در محل‌هایی که دسترسی به آب آشامیدنی سالم ممکن نمی‌باشد آب را به مدت ۳۳ دقیقه درحالت جوش نگهداشته و پس از آن مورد استفاده قرار دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: افراد که شربت، شیر، آب و... نذری می‌دهند حتما از لیوان‌های یکبار مصرف گیاهی استفاده شود ضمن اینکه استفاده از لیوان‌های شفاف پلی استایرن (نایلونی) برای چای و شیرداغ اصلا مناسب نیست.

وی با بیان اینکه برای توزیع مایعات نذری باید از فرو بردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت و. در داخل آن تهیه شده است، خودداری شود، متذکر شد: بهتر است شیر و شربت و آب در داخل ظروف سربسته شیردار ریخته شده و توزیع شود.

نخستین با تاکید بر اینکه عزادارن به هنگام حضور در مساجد، هیئت ها، تکایا و... ضمن رعایت بهداشت فردی با لباس‌ها و جوراب‌های تمیز وارد محل‌های مزبور شوند، برلزوم خودداری از استعمال دخانیات در این محل‌ها تاکید کرد.

وی یادآور شد: درصورت افراد دچار سرماخوردگی باشند، جهت جلوگیری از انتشار بیماری و ابتلا کردن سایر عزاداران به سرماخوردگی حتی المقدور از حضور در مساجد و. خودداری کرده و در صورت ضرورت حتما از ماسک دهانی استفاده کنند.

دسته‌های عزاداری از طبل‌زنی در مجاورت بیمارستان‌ها خودداری کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه باید از انتقال کفش به مسجد و حسینه و تکایا و... اجتناب و در صورت ضرورت از کیسه کفش استفاده شود، بیان داشت: با توجه به فصل سرما پس از عزاداری و خنک شدن کامل بدن نسبت به ترک محل عزاداری اقدام شود تا از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری گردد.

وی اضافه کرد: هیئات و دسته جات ضمن توجه به ساعات استراحت شهروندان، از طبل زنی در هنگام شب و خصوصا در مجاورت بیمارستان ها، درمانگاه ها، کلنیک‌ها و... خودداری کرده و به هنگام قرار گرفتن در مقابل این اماکن برای سلامت بیماران دعا کنند.

نخستین افزود: در صورت طبخ غذا برای توزیع در بین هیئات به نکات بهداشتی دقت کافی اعمال شود و از حضور افراد فاقد کارت بهداشتی در محل طبخ خودداری شود.

وی در این زمینه متذکر شد: سرآشپز، آشپز و کارگران طبخ غذا ضمن اخذ کارت بهداشتی در هنگام تهیه، نگهداری و طبخ غذا نکات بهداشتی را رعایت و در صورت ضرورت استفاده از گوشت یخی (گوشت قرمز یا گوشت مرغ) از قراردادن آن‌ها در آبگرم برای خروج از انجماد خودداری و میزان مورد نیاز را ۲۴ ساعت قبل از طبخ در محیط آشپزخانه و درو از دسترس حشرات و حیوانات و. قراردهند تا به صورت طبیعی از انجماد خارج شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان عنوان کرد: شهروندان می‌توانند برای دریافت هرگونه راهنمایی در مراحل تهیه، نگهداری، پخت، نگهداری پس از پخت و زمان توزیع و استفاده از توصیه بهداشتی و استفاده از نظرات و راهنمایی کارشناسان و بازرسان بهداشت محیط با شماره‌های ۳۳۵۲۱۹۰۰ و ۳۳۵۲۲۱۷۴ و برای شکایات و گزارش در خصوص بهداشت محیط با شماره ۱۴۹۰ که به صورت شبانه روزی آماده پاسخگوی است، تماس بگیرند.

 

انتهای پیام/ی

 

رعایت بهداشت در هیئت های عزاداری اجباری است

برچسب ها: محرم97 ، اربعین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار