رجبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ماجرای توسعه دانشگاه شریف و حواشی آن/ تاثیر دانشگاه بر قیمت محله‌های اطراف

مدیر امور ساختمان و تاسیسات دانشگاه صنعتی شریف درباره روند توسعه این دانشگاه و شائبه‌های ایجاد شده برای آن توضیح داد.

مدیر امور ساختمان و تاسیسات دانشگاه صنعتی شریف درباره روند توسعه این دانشگاه و شائبه‌های ایجاد شده برای آن توضیح داد.

عباس رجبی مدیر امور ساختمان و تا‌سیسات دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره انتقاداتی که درباره  خرید اراضی اطراف دانشگاه مطرح شده است، اظهار کرد: ساختمان‌های مسکونی اطراف  جزئی از دانشگاه نیستند وبرای دانشگاه ایجاد مزاحمت می‌کنند.

وی ادامه داد: شرایط دانشگاه از زمان تاسیس تاکنون تغییرات بسیاری داشته است، سال 1340 ساختمان دانشگاه به عنوان یک کارگاه در نظر گرفته شده بود و اطراف آن اغلب زمین‌های کشاورزی بوده است، شرایطی که اغلب مناطق تهران در آن زمان داشتند.

رجبی با بیان اینکه دانشگاه شریف از سال 1345 در این منطقه تاسیس شده است، گفت: تاسیس این دانشگاه طی حدود 50 سال اخیر روی قیمت  اجاره‌ همچنین  بهای خرید منزل تاثیرگذار بوده است، در واقع توسعه دانشگاه باعث بهبود شرایط محل شده است،  همین مسئله برای دانشگاه تهران نیز صادق بوده و موجب افزایش ارزش منطقه شمال خیابان انقلاب شده  است.

مدیر امور ساختمان و تاسیسات دانشگاه صنعتی شریف افزود: در هر محله‌ای که دانشگاه فعالیت کند ارزش آن منطقه بالا می‌رود، همانطور که در نقشه توسعه دانشگاه شریف چنینی موضوعی مصداق دارد، وضعیت رفت و آمد و زیست محیطی در شرایط پیش از توسعه دانشگاه در مناطق مسکونی بهتر از شرایط فعلی بوده است، اما مراکز سرویس دهی و خدمات شهری و مواردی دیگر از این قبیل کسب و کار بهتری پیدا کرده اند و اقتصاد آنها رونق گرفته است.

توسعه دانشگاه باعث بهبود ارزش محله‌های اقماری می‌شود/ طرح توسعه دانشگاه شریف با نظر نهاد‌های بالادستی است

رجبی بیان کرد: دانشگاه به عنوان عضوی از جامعه تابع قوانین کشور بوده و مبتنی بر مصوبه هی نهادهای بالاتر محدوده‌ای برای طرح توسعه در نظر گرفته است؛ محدوده‌ای که بخش عمده‌ای از آن تملک شده است و بخش‌هایی از آن در حال تملک قرار دارد.

چگونگی شرایط بهره برداری از تملک اطراف دانشگاه

مدیر امور ساختمان و تا‌سیسات دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه طرح توسعه دانشگاه از نهادهای مربوطه مجوز دارد، گفت: شهر متولی دارد و دانشگاه هم بدون اجازه متولیان کاری انجام نمی‌دهد و اینکه این تملک‌ها به چه سمتی برود به گونه‌ای است که فعالیت های آموزشی در این بخش مستقر و فعالیت‌های پژوهشی به مناطق خارج از پردیس آزادی منتقل شود.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ به دنبال تحقق برنامه توسعه گام برداشته است و توسعه فعالیت‌های پژوهشی و شرکت‌های استارت آپی در محدوده خیابان آزادی به نظر دانشگاه مثبت تلقی می شود هرچند که برخی اهالی مخالف آن باشند.

مدیر امور ساختمان و تأسیسات دانشگاه صنعتی شریف درباره  شائبه های مبنی بر اینکه ایجاد چنین مراکز نوآورانه‌ای در اطراف دانشگاه باعث کاهش منازل مسکونی و مشکلاتی برای اهالی این منطقه شده است، گفت: اولویت پیدا کردن مناطق تجاری نسبت به مسکونی نشان دهنده مرغوبیت این محله است و قیمت ملک در این منطقه را افزایش می‌دهد که می‌تواند اقدامی مثبت تلقی شود.

وجود دانشگاه شریف به ارزشمند شدن محله های اطراف کمک کرد

رجبی اظهار کرد: با وجود دانشگاه شریف در این منطقه به تدریج شاهد ارزشمند شدن این محله هستیم همان طور که در مناطقی همچون ونک و خیابان شهید بهشتی چنین اتفاقی را شاهد بودیم که این موضوع اتفاق بدی برای ساکنان این محله محسوب نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های دانشگاه برای توسعه فعالیت‌های نوآورانه متمرکز بر املاک دانشگاه است، گفت: اتفاقاتی که اطراف دانشگاه در حال روی دادن است سرزیر فعالیت‌هایی است که در دانشگاه انجام شده است و موضوعی نیست که دانشگاه برای آن سیاست گذاری جدی داشته باشد.

توسعه دانشگاه باعث بهبود ارزش محله‌های اقماری می‌شود/ طرح توسعه دانشگاه شریف با نظر نهاد‌های بالادستی است

تمرکز زدایی از پردیس اصلی دانشگاه

مدیر امور ساختمان و تأسیسات دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: اولین گام برای توسعه برنامه‌‌های دانشگاه کاهش تراکم از خود محیط دانشگاه است یعنی طرح‌هایی که در پردیس اصلی داریم به سمت سایر بخش‌های دانشگاه منتقل کنیم.

رجبی ادامه داد: برنامه داریم تا برخی از دانشکده‌ها همچون دانشکده مهندسی مکانیک، ساختمان اصلی آموزش، دانشکده مهندسی مواد را به منطقه دیگری منتقل کنیم تا باری از پردیس اصلی دانشگاه برداشته شود و فعالیت‌های دانشجویی در پردیس اصلی کیفیت بهتری پیدا کند.

وی بیان کرد: طرح‌های در نظر گرفته شده برای کاهش تراکم پردیس اصلی در سایر بخش‌های دانشگاه پیشرفت قابل توجهی داشته است که این موضوع به کاهش تردد دانشجویان به ویژه دانشجویان دو سال ابتدایی به پردیس اصلی می‌انجامد.

مدیر امور ساختمان و تأسیسات دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: کاهش تراکم از پردیس اصلی به نفع دانشجویان خواهد بود و مراکز خدمات رسانی به دانشجو که اکنون شرایط مناسبی ندارند با این طرح ساماندهی بهتری پیدا می‌کنند و زیر بنای قابل توجهی را می‌توانیم صرف مراکز خدمات رسانی به دانشجویان کنیم.

دانشجویان شریف افزایش کمی پیدا نمی کنند

رجبی با اشاره به اینکه توسعه افزایش دانشجویان در دانشگاه متوقف شده است، گفت: قرار نیست دانشجویان بیشتری در این دانشگاه داشته باشیم بلکه برای همین تعداد دانشجو فضای بازتر و مناسب‌تری را در نظر می‌گیریم.

وی بیان کرد: دانشگاه به دنبال اجرای طرح توسعه است؛ البته املاکی هم در طرح توسعه وجود داشته است که دانشگاه از آنها صرف نظر کرده است یعنی اولین طرح توسعه دانشگاه که در زمان شهردار وقت در سال حدود 73-74 وجود داشت بسیار وسیع‌تر از طرح فعلی است و علت این کاهش، ارزیابی های دانشگاه نسبت به اموال بوده است که در مواردی به این نتیجه رسیدیم نیاز به برخی املاک نداریم.

مدیر امور ساختمان و تأسیسات دانشگاه صنعتی شریف گفت: طرح فعلی 60 تا 70 درصد طرح اولیه‌ای است که در سال حدود 73 مصوب شده است همچنین دانشگاه برخی از بخش‌های خریداری شده را تخریب کرده است و این تخریب به معنای این نبوده که این فضا مسکونی بوده است.

احیای انباری متروکه به محل کسب و کار جوانان

رجبی درباره احداث طرح شریف باکس بیان کرد: این طرح صرفا از سوی دانشگاه نبوده و تعاملی است که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته است و آن منطقه هم انبار متروکه‌ای بود که احیا کردیم و فضایی که ممکن بود بستر بسیاری از جرایم باشد حالا به منطقه‌ای تبدیل می‌شود که جوانان فعالیت‌های قابل توجهی خواهند داشت.

وی ادامه داد: در این باکس فعالیت‌هایی چون مباحث بانکداری، رسانه‌ای، کسب و کار، بازاریابی و مواردی از این قبیل مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیر امور ساختمان و تأسیسات دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه اقتصاد دانش بنیان نتیجه تحولات ناشی از انقلاب صنعتی است، اظهار کرد: در اروپا کشورهای آسیای شرقی، چین و حتی کشورمان این موضوع پیش رفته است و باید این مسیر را طی کنیم؛ وضعیت فعلی‌ ما با آ‌مار 4 میلیون دانشجو  و نیاز شغلی این گروه افراد  صرفا با طرح‌های صنایع سنگین و عمرانی پاسخ ندارد.

اقتصاد دانش بنیان راه خروج از مشکلات کشور است

رجبی گفت: اقتصاد دانش بنیان راه خروج از مشکلات کشور است و دانشگاه هم در چارچوب کلی برای تحقق آن در حال حرکت است تا بتوانیم فعالیت‌هایی را از جنس دانش بنیان مورد توجه قرار دهیم.

وی تصریح کرد: گاهی زیرساخت‌هایی همچون آزمایشگاه‌های مرجع، ‌کارگاه‌ها را باید با زیرساخت کلان توسعه دهیم تا بتوانیم زنجیره کسب و کار را که هسته آن در دانشگاه و به وسیله دانشجویان فناور شکل می‌گیرد، تکمیل کنیم.

مدیر امور ساختمان و تأسیسات دانشگاه صنعتی شریف گفت: دانشگاه تاکنون در زمینه ایجاد کسب و کار برای دانشجویان موافق عمل کرده است و فارغ التحصیلانی داریم که جذب همین مجموعه‌های کسب و کار شدند و مهاجرت نکردند اما اینکه این اقدامات بتواند تضمینی برای جلوگیری از خروج دانشجویان شریف باشد وجود ندارد چرا که این موضوع تابع نظرات شخصی افراد است و متغیرهای مختلفی در این تصمیم گیری نقش دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار