شلیک به امنیت/فروش اسلحه واقعی در دنیای مجازی شدت بیشتری گرفته است

فضای مجازی فرصت‌های زیادی را برای بروز و ظهور کسب‌وکارهای نوین فراهم کرده است و خیلی‌ها به‌جای استفاده از آن در راه‌های درست، در راهی ناصحیح از آن استفاده می‌کنند.

شلیک به امنیت/فروش اسلحه واقعی در دنیای مجازی شدت بیشتری گرفته استبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فروشگاه‌های مجازی به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی که امکان ردیابی آن‌ها کم است رشد چشمگیری یافته‌ و تنها در زمان‌هایی که این کانال‌ها به مسوولان انتظامی و قضایی کشور معرفی شوند امکان برخورد با آن‌ها فراهم می‌شود، این موضوع به‌اندازه‌ای مهم است که باید به سرعت با آن برخورد شود. یکی از غیرمعمول‌ترین محصولاتی که در فضای مجازی در حال فروش است سلاح‌های گرمی است که قطعاً هیچ‌یک از آن‌ها دارای مجوز رسمی و قانونی نیستند، سلاح‌هایی که می‌تواند به راحتی با قرار گرفتن در دستان افرادی که تعهدی به اخلاقیات یا قوانین کشور ندارند ‌فاجعه‌آفرین باشد.

وینچستر و کلت لاما

فروش اسلحه به افراد عادی ‌در کشوری مانند آمریکا که مردم هر روز با خطر مرگ روبه‌رو هستند موضوعی عادی است و از ده‌ها قبل این کار صورت می‌گیرد، اما در ایران چنین اتفاقی قابل پذیرش نیست چراکه می‌تواند به سوءاستفاده افرادی معلوم‌الحال که علاقه زیادی به اوباش‌گری دارند وضعیت امنیت مردم به خطر بیفتد کما اینکه گاها شاهد تیراندازی‌هایی در کشور به‌واسطه درگیری‌های این افراد هستیم.
ظهور فروشگاه‌های فروش سلاح در فضای مجازی که هرنوع سلاحی را که بخواهید داشته باشد خطر بزرگی محسوب می‌شود، از وینچستر گرفته تا کلت لاما و رولور 9‌میلیمتری و گاز اشک‌آور آمریکایی در این فروشگاه یافت می‌شود که قیمت آن‌ها زیر یک میلیون تومان هم عنوان شده است و این یعنی هر کسی با هر بضاعت مالی حداقل می‌تواند یک سلاح گرم تهیه کند.
قاچاقچیان و فروشندگان غیرمجاز اسلحه چند وقتی است که از کف خیابان‌ها به فضای مجازی کوچ کرده‌اند. اگر روزی خرید و فروش اسلحه در کوچه‌پس‌کوچه‌های محله‌های بدنام شهرها باهزار‌و‌یک پنهان‌کاری و اما و اگر از ترس لو رفتن و گیر افتادن در دام پلیس انجام می‌شد؛ این روزها انواع و اقسام اسلحه از شکاری گرفته تا کلت و کلاش و ام‌فور و شاتگان در فضای مجازی خرید و فروش می‌شود. کانال‌های مختلف تلگرام و پیج‌های متعدد در اینستاگرام به محل مناسبی برای تبلیغ و فعالیت فروشندگان غیرمجاز اسلحه تبدیل شده‌اند.

صفحاتی که با تصویر چند اسلحه باز می‌شود و با هر کلیک روی آن‌ها انبوهی از اطلاعات درباره سلاح‌های مختلف را در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. تصاویر سلاح‌های مختلف به همراه ادوات و متعلقات آن از جمله فشنگ، مشخصات ظاهری و فنی اسلحه، قیمت و دست آخر هم یک شماره تلفن برای کسانی که قصد خرید دارند. تقریباً محتوای همه صفحات خرید و فروش سلاح گرم در شبکه‌های اجتماعی به همین صورت است. صفحاتی که کار خرید و فروش اسلحه را خیلی آسان کرده است. آن‌قدر آسان که هرکسی می‌تواند اسلحه مورد علاقه‌اش را حتی به پایین‌تر از قیمت تهیه کند. قیمت‌های بعضی سلاح‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی به فروش می‌رسند حتی کمتر از نصف قیمت واقعی آن‌هاست و همین موضوع افراد زیادی را برای خرید اسلحه از این طریق تشویق می‌کند.

در یکی دیگر از صفحات هم آمده «اسلحه کلت کمری، سلاح جنگی فروش،‌ کلیه پیج موجود و فروشی هستند، از طریق دایرکت پیام بگذارید، ما در آدرس شما سلاح را تحویل و پول را می‌گیریم، همه کارها آک هستند.» برخی صفحات هم ایرانی و فارسی نیستند، اما در میان‌شان می‌توانید حتی اسلحه حراجی پیدا کنید.

کالیبر‌۱۴ شکاری ۱۲میلیون تومان، پنج تیر بلژیکی تمیز ۴‌میلیون، خفیف آلمانی دست‌نخورده به شرط کارشناسی ۱۴میلیون، شکاری تک‌لول روسی ۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان، پنج‌لول بنلی سوپر اسپرت ایتالیایی ۵۰میلیون؛ این مظنه قیمت اسلحه‌های فروشی در اینستاگرام و تلگرام است. مشخصات فنی گرفته تا قیمت و سال ساخت همراه با تصاویر دقیق از حالت‌های مختلف اسلحه یک فروشگاه مجازی تمام‌عیار را راه‌اندازی کرده است.

اسلحه‌هایی که در فضای مجازی تبلیغ می‌شود، عمدتاً بدون جواز هستند، به‌همین دلیل هم قیمت پایین‌تری دارند. البته کلاهبرداری عادی‌ترین اتفاقی است که در فضای مجازی رخ می‌دهد و بسیاری از این صفحات می‌توانند تنها ترفندی برای خالی کردن جیب افرادی باشد که در پی اینگونه کالاها هستند، اما حرفه‌ای‌های این حوزه به‌خوبی می‌توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند.

نفوذ 80 درصدی

براساس اعلام مرکز رسانه‌های دیجیتال ایران، ایرانی‌ها روزانه حدود ۵ تا ۹‌ساعت را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. به عبارتی ۷۲‌درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹‌ساله در شبکه‌های اجتماعی عضویت دارند، این در حالی‌است که ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۸۰‌درصد است و متوسط استفاده از اینترنت در دنیا ۴۶‌درصد است به‌علاوه این‌که ۴۰‌میلیون گوشی هوشمند در کشور وجود دارد نه تنها برخی شبکه‌های اینترنتی مانند فیس‌بوک و توییتر از اقبال خوبی در میان کاربران اینترنتی برخوردار بوده بلکه شبکه‌های اجتماعی موجود در گوشی‌های هوشمند نیز تعداد زیادی را به خود جذب کرده‌اند.

شبکه پیام‌رسان تلگرام مخاطبان زیادی در ایران دارد تا جایی که چندی پیش مقام‌های قضایی و امنیتی کشور اعلام کردند ‌برای جلوگیری از فساد و مقابله با نفوذ دشمنان کنترل خود را بر فضای مجازی افزایش داده‌اند، ضمن اینکه کاربران ایرانی به ترتیب از وبگاه‌های ارائه‌کننده خبر، تبلیغات، بازی و نرم‌افزار، شبکه‌های اجتماعی و محتوای آموزشی استقبال می‌کنند.

برخورد قاطع با مالکان سلاح گرم

مسوولان انتظامی می‌گویند تهیه اسلحه در کشور راحت نیست اما از آنجایی که کشورهای همسایه ناامن‌اند و اسلحه در این کشورها به وفور یافت می‌شود، گاهی به‌صورت قاچاق، اسلحه‌ها وارد کشور می‌شوند و در اختیار اشرار و افراد قرار می‌گیرند.
مسوولان در رابطه با این صفحات نیز معتقدند، خریدوفروش اسلحه از منظر قانونی جرم است و با آن برخورد می‌شود و پلیس «فتا» همه وب‌سایت‌ها و آی‌دی‌هایی را که اقدام به خرید و فروش اینترنتی اسلحه می‌کنند، رصد و قطعا با آن‌ها برخورد خواهد کرد. سردار محمدرضا مقیمی، رییس پلیس آگاهی ناجا در گفت‌وگویی با اشاره به این وضعیت عنوان کرده است: «ناجا در شهرها و استان‌های غربی طرح‌های تشویقی را برای تحویل اسلحه‌هایی که در دست مردم است، اجرا می‌کند و افرادی که خودشان نسبت به تحویل اسلحه‌های گرم به پلیس اقدام می‌کنند، شامل طرح‌های تشویقی می‌شوند.» او می‌گوید: «خوشبختانه فرهنگسازی خوبی در زمینه تحویل اسلحه به پاسگاه‌ها و مقرهای پلیس صورت گرفته است.»

بارانداز قاچاق سلاح

یک مقام امنیتی  گفته است: «حمله نیروهای ائتلاف به عراق و به وجود آمدن هرج و مرج در این كشور و دستیابی همگان به انواع اسلحه باعث روند رو به افزایش قاچاق اسلحه به كشور ما شده است به‌طوری‌كه در‌حال‌حاضر انواع سلاح مرغوب را با قیمت پایین می‌توان در منطقه تهیه كرد، اگر به شهرهای پیرانشهر، سردشت، اشنویه و مهاباد سفر كرده باشید در برخی خیابان‌ها می‌توانید سفارش انواع سلاح را به دست‌فروشان بدهید.»

وی منطقه (مرگور) اشنویه را مهم‌ترین بارانداز اسلحه‌های قاچاق شده به كشور برشمرد و اضافه کرده است: «قاچاقچیان پس از عبور غیرقانونی از مرزها به این منطقه آمده و پس از بسته‌بندی اسلحه‌ها، آن‌ها را به نقاط مختلف كشور حمل كرده و به مشتریان تحویل می‌دهند. از كشور تركیه فقط یك نوع كلت كمری كه كیفیت بسیار نامرغوبی نیز دارد، وارد می‌شود و سلاح‌های مرغوب و مناسب جنگی و شكاری و انواع مهمات و نارنجك از عراق می‌آیند. البته در بین سلاح‌های وارد شده اسلحه‌های آمریكایی نیز به چشم می‌خورد.» به‌هرحال وجود چنین صفحات و کانال‌هایی در فضای مجازی که امکان نظارت بر آن وجود ندارد و حداقل است و افزایش روز‌افزون گرایش به شبکه‌های مجازی به‌ویژه در بین جوانان و نوجوانان می‌تواند خطر بزرگی را به‌وجودآورد، مسوولان امنیتی کشور باید زودتر برای برخورد با چنین صفحاتی اقدام کنند.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

فروش اسلحه واقعی در دنیای مجازی شدت بیشتری گرفته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
چه خوب....پلیس باید هرچه زودتر به این موضوع رسیدگی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
چه خوب....پلیس باید هرچه زودتر به این موضوع رسیدگی کند
آخرین اخبار