منتخب اخبار فضایی از نگاه "اسپیس"

از لباس فضانوردان هندی تا پرتاب ماهواره ردیابی یخ در بین داغ‌ترین‌ها

منتخبی از اخبار فضایی روز‌های اخیر در فضای مجازی منتشر شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه خبری "اسپیس"، منتخبی از اخبار فضایی روز‌های اخیر را منتشر کرد.

رصد یک دنباله دار

در ماه سپتامبر علاقه‌مندان به فضا می‌توانند تنها توسط یک تلسکوپ کوچک یک دنباله دار روشن که در اطراف مشتری می‌چرخد مشاهده کنند.

بیشتر بخوانید: ناسا وجود موجودات فضایی را تایید کرد + فیلم

دنباله‌دار مذکور "۲۱ P/Giacobini–Zinner" نام دارد و توسط دوربین‌های دوچشمی نیز قابل مشاهده خواهد بود، اما با استفاده از یک تلسکوپ کوچک، رویت آن راحت‌تر خواهد بود.

ماهواره ردیابی یخ

از لباس فضانوردان هندی تا پرتاب ماهواره ردیابی یخ در بین داغ‌ترین‌ها

ناسا روز گذشته ماهواره "ردیابی یخ" (ICESat-۲) را ساعت ۵:۴۶ صبح به وقت منطقه زمانی اقیانوس آرام (۱۷:۱۵ به وقت تهران) سوار بر موشک دلتا ۲ و از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ آمریکا پرتاب کرد.

ماهواره یادشده با کمک یک لیزر قدرتمند که بر روی صفحه آن قرار دارد، تغییرات سطح یخ زمین، کاهش سطح یخچال‌های طبیعی، کاهش سطح یخ دریا‌ها و روند ذوب شدن صفحات یخی را به صورت فصلی و سالانه اندازه‌گیری خواهد کرد.

این ماهواره مجهز به "سیستم ارتفاع سنجی توپوگرافی پیشرفته" (ATLAS) است که پالس‌های نور لیزر را به زمین فرستاده و سپس مدت زمان بازگشت فوتون‌های نور لیزری به ماهواره را ثبت می‌کند.

مأموریت "اُسیریس-رِکس"

از لباس فضانوردان هندی تا پرتاب ماهواره ردیابی یخ در بین داغ‌ترین‌ها

مأموریت "اُسیریس-رِکس" (OSIRIS-REx) که هدف آن مطالعه سیارک نزدیک به زمین "۱۰۱۹۵۵ بن‌نو " (۱۰۱۹۵۵ Bennu) است، مطالعات خود را از ۱۱ سپتامبر آغاز کرد. اکنون ناسا اعلام کرده است که این ماموریت نخست گرد و غبار اطراف سیارک را آغاز می‌کند.

سیارک ۱۰۱۹۵۵ بن‌نو یکی از سیارک‌های آپولو است که کشف آن در ۱۱ سپتامبر ۱۹۹۹ صورت گرفت.

راه اندازی این مأموریت در ۸ سپتامبر سال ۲۰۱۶ رخ داد. بازگشت آن نیز در سال ۲۰۲۳ خواهد بود. داشتن داده‌هایی درباره مواد سیارک مذکور می‌تواند به دانشمندان در رسیدن به پاسخ‌های تازه‌ای در مورد مراحل ابتدایی پیدایش و فرگشت کمک کند. در صورت موفقیت، اُسیریس-رکس نخستین فضاپیمای ایالات متحده خواهد بود که مأموریت بازگرداندن نمونه از یک سیارک را انجام داده‌است.

رونمایی از لباس فضانوردان هندی

از لباس فضانوردان هندی تا پرتاب ماهواره ردیابی یخ در بین داغ‌ترین‌ها

۶ سپتامبر، سازمان تحقیقات فضایی هند، از لباسی که برای اولین مأموریت خدمه ارسال انسان به فضا توسط فضاپیمای "Gaganyaan" طراحی کرده بود، رونمایی کرد. چند هفته گذشته نیز، هند اعلام کرده بود که قصد دارد فضانوردان کشورش را تا سال ۲۰۲۲ به فضا بفرستد.

منبع: ایسنا