کتابخانه و منابع در بردخون موجود است/ کمبود کتاب‌خوان داریم

هرچند در بسیاری از نقاط کشور شاهد مشکلاتی در زمینه کمبود کتاب و کمبود کتابخانه هستیم، ولی در برخون با وجود اینکه کتابخانه و منابع موجود است، ولی مشکل کمبود کتابخوان اس

کتابخانه و منابع در بردخون موجود است/ کمبود کتاب‌خوان داریمبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی یکی از موضوعات بسیار مهمی است که به عنوان یکی از ضروریات و پیش‌نیاز‌های توسعه و پیشرفت در هر جامعه محسوب می‌شود.

بر توسعه زیرساخت‌ها و تامین منابع برای توسعه کتابخوانی تاکید بسیار زیادی صورت گرفته و در بسیاری از نقاط کشور نیز شاهد کمبود‌هایی در این زمینه هستیم که باید برای رفع این کمبود‌ها تلاش زیادی صورت بگیرد.

در بردخون با تلاش‌های صورت گرفته فضای مناسبی برای کتابخوانی فراهم شده است و منابع مورد نیاز برای افراد با سلیقه‌های متفاوت نیز فراهم شده است و البته باید تلاش بیشتری نیز در این زمینه صورت گیرد، ولی یکی از مشکلات کمبود کتابخوان است.

کمبود کتابخوان داریم

علی اخلاقی بخشدار بردخو با بیان اینکه کتابخانه و منابع داریم، ولی مشکل کمبود کتابخوان است، گفت: کتابخانه فضای مناسبی برای افزایش فهم و آگاهی و علم آموزی است که باید با تشویق، ترغیب و گسترش فعالیت‌ها توجه مردم را به علم و معرفت افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه فضای کتابخانه‌ای در دسترس است، افزود: با همکاری و مشارکت نهاد‌ها و ادارات فرهنگی و تأثیرگذار توجه به خواسته‌های افراد کتابخوان را بیشتر کنیم و کتاب را به درون خانواده‌ها ببریم.

اخلاقی اضافه کرد: انقلاب اسلامی انقلابی فرهنگی بود و کتاب زیربنای آگاهی است پس تلاش خود را بر افزایش کتابخوان قرار دهیم، زیرا آگاهی سطح فرهنگی جامعه را بیشتر می‌کند.

بخشدار بردخون خواستار تشکیل انجمن خیرین کتابخانه ساز و حامی کتاب شد و گفت: اختصاص نیم درصد عوارض شهرداری‌ها باعث تقویت فعالیت‌ها و گسترش برنامه‌های فرهنگی می‌شود که ضرورت دارد شهرداری بردخون نیز سهم خود را به کتابخانه عمومی پرداخت کند.

وی ابراز داشت: ایجاد تسهیلات برای مردم ضروری است و احداث کتابخانه عمومی در روستای شهنیا با جمعیت مناسب و همجواری با چند روستای دیگر موجب افزایش مطالعه در بین مردم می‌شود که امیدواریم با توجه به پیشینه قبلی زمینه ساخت کتابخانه روستایی در شهنیاء فراهم شود.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی بردخون بر حضور همه اقشار بویژه بانوان در فعالیت‌های کتابخوانی تأکید کرد و از تلاش‌ها و فعالیت‌های انجام شده در راستای گسترش فرهنگ کتابخوانی در منطقه تقدیر کرد.

ایجاد کتابخانه سیار

رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه بردخون نیز صبح دوشنبه در نشست با فعالان انجمن کتابخوانی گفت: مدارس با کتاب الفتی دیرینه دارند که تلاش کرده ایم برای حضور دانش آموزان و فرهنگیان در کتابخانه زمینه سازی کنیم.

ظهیر محمودی با بیان اینکه روستا‌ها کتابخانه ندارند، افزود: برای دسترسی آسان افراد به کتاب و به دلیل اینکه برخی قادر به حضور در کتابخانه‌ها نیستند ایجاد کتابخانه سیار مناسب است که امیدواریم عملی شود.

وی بر ارتقاء درجه کتابخانه عمومی تأکید و اضافه کرد: حضور در مدارس، نشست با فرهنگیان و دانش آموزان، برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی و فرهنگ سازی مناسب می‌تواند بر آمار افراد کتابخوان اضافه کند.

رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه بردخون نیازسنجی را ضروری دانست و گفت: بیشترین جامعه آماری بردخون کشاورزان و صیادان هستند که لازم است برای حضور و گرایش این افراد به مطالعه و کتابخوانی برنامه ریزی شود.

روستا‌ها دارای کتابخانه می‌شوند

سیدمحمد مهدی موسوی کراماتی رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دیر با اشاره به ایجاد کتابخانه در روستا‌های بالای هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت اظهار کرد: ایجاد و تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و گسترش فضای مطالعه در جامعه زمینه ساز رشد است و بردخون به دلیل گذشته افتخارآمیز نیازمند توجه بیشتر است.

وی افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده کتابخانه روستایی در روستای شهنیاء احداث می‌شود که ضروری است مقدمات کار فراهم شود و زمین مناسب برای ساخت فضای مطلوب کتابخانه‌ای در این روستا پیش بینی و تأمین شود.

موسوی کراماتی تشکیل کتابخوان مدرسه را ضروری خواند و گفت: زنگی برای معرفی کتاب در مدارس پیش بینی شود و با تبلیغات مناسب، فرهنگ سازی در بین دانش آموزان و فرهنگیان و ایجاد باشگاه کتابخوانی به ترویج فرهنگ مطالعه و گرایش به کتاب کمک کنیم.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دیر، کنکور را آفت مطالعه خواند و ابراز داشت: دانش آموزان از سنین پایین به فکر کنکور و مطالعه منابع مرتبط با کنکور هستند و این عامل موجب تنفر آنان از کتاب و مطالعه اجباری کتب خاص کنکور می‌شود.

وی با اشاره به قانون پرداخت نیم درصد از عوارض شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی، تصریح کرد: شهرداری بردخون در سه سال اخیر هیچگونه پرداختی در این زمینه به کتابخانه عمومی نداشته که موجب بروز مشکلاتی شده و ممکن است نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به صورت مستقیم درصد مشخص را از درآمد شهرداری کسر کند.

حمایت از کتابخانه عمومی

احمد عابدزاده رئیس شورای اسلامی شهر بردخون نیز گفت: برای پرداخت عوارض و حمایت از کتابخانه عمومی همکاری می‌کنیم تا مشکلات رفع شود.

دهیار روستای شهنیاء نیز گفت: روستای شهنیاء دارای کتابخانه بوده، اما حدود ۱۵ سال کتابخانه تعطیل و متروکه شد و منابع و کتب موجود نیز پراکنده و مفقود شده است.

رضا حصیری افزود: از یک سال پیش تلاش کردیم کتابخانه روستا احیاء شود، اما عده‌ای به بهانه اینکه زمین کتابخانه فاقد سند است کار را تعطیل نمودند، اما در روستا زمین‌هایی با کاربری فرهنگی موجود است که برای آماده سازی کتابخانه اقدام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه روستای شهنیاء جمعیت ۲۰۷۰ نفری دارد، اضافه کرد: در بسته فرهنگی نماینده مجلس اعتباری برای احداث کتابخانه در روستای شهنیاء پیش بینی شده که امیدواریم عملیاتی شود.

لزوم علاقمندکردن مردم به مطالعه

حسین شهنیایی مسئول کتابخانه عمومی امام هادی بردخون گفت: کتابخانه عمومی امام هادی (ع) شهر بردخون ۶۳۰ عضو فعال دارد. کتابخانه عمومی بردخون افراد مختلفی از خانواد‌ها مانند مادران، نوجوانان و جوانان را تحت پوشش قرار داده و از سنین پایین تا سالخوردگان عضو کتابخانه هستند.

وی افزود: اگر پدران و مادران کتاب بخوانند فرزندان نیز به مطالعه گرایش پیدا می‌کنند و به دلیل اینکه هدف تنها مطالعه نیست تلاش کرده ایم کتب و منابع مختلف و متنوع را تأمین کنیم، زیرا باور داریم نیاز جامعه به منابع در آینده آنان موثر است.

شهنیایی اضافه کرد: کتابخانه عمومی بردخون تلاش می‌کند کل مردم بخش را پوشش دهد و نیاز‌های شهر و روستا‌ها را تأمین کند و با حمایت شورای اسلامی و شهرداری از کتابخوانان فعال تقدیر می‌کند.

مسئول کتابخانه عمومی بردخون ابراز داشت: فعالیت‌های جنبی در زمینه برپایی نمایشگاه ها، برگزاری کلاس‌های فرهنگی هنری و کارگاه‌های روابط فرزند با والدین تشکیل شده که امیدواریم با حمایت و همکاری همه مسئولان کارشناسی متخصص برای آموزش خانواده‌ها در منطقه دعوت شود.

وی با تأکید بر همکاری با آموزش و پرورش گفت: حضور در مدارس و آشنایی دانش آموزان با کتاب و فرهنگ سازی با مشارکت گروه‌های هنری می‌تواند زمینه ساز علاقمندی آنان به مطالعه شود.

کتابخانه عمومی بردخون از اوائل انقلاب اسلامی زیر نظر جهاد سازندگی وقت و از سال ۱۳۷۴ در مجتمع فرهنگی هنری زیر نظر فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کرد و پس از تفکیک در سال ۱۳۸۴ و احداث ساختمان مستقل در سال ۱۳۹۴ به نام کتابخانه عمومی امام هادی (ع) تحت نظارت و زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی در شهر بردخون به علاقمندان خدمت رسانی می‌کند.

منبع مهر

انتهای پیام/ف

 

برچسب ها: نشر کتاب ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.