فرشچیان از پشت پرده خلق تابلوی «عصر عاشورا» چه می‌گوید؟

استاد محمود فرشچیان چهره ماندگار و هنرمند پرآوازه کشورمان در خلق آثار با درون‌مایه آیینی و مذهبی پیشینه‌ای طولانی دارد.

فرشچیان از پشت پرده خلق تابلوی «عصر عاشورا» چه می‌گوید؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استاد محمود فرشچیان چهره ماندگار و هنرمند پرآوازه کشورمان در خلق آثار با درون‌مایه آیینی و مذهبی پیشینه‌ای طولانی دارد، اما عصر عاشورای او و همچنین تابلوی «هدیه عشق» که به تابلوی ۶ ماهه یا حضرت علی‌اصغر (ع) هم مشهور است و تابلوی نفیس «عرش بر زمین» که سوگواری حضرت زینب (س) را دستمایه خود قرار داده، حکایت دیگری دارد.

پیش از ماه محرم با استاد که البته فعلاً در ایران اقامت ندارند، ارتباطی گرفتم و درباره پشت‌صحنه خلق چنین اثری از او پرسیدم، حال و هوایی که بر روح هنرمند می‌گذرد تا نتیجه‌اش خلق چنین شاهکاری شود که به تعبیر «بزرگان» خود یک «روضه» کامل است. روضه‌ای که داستان خلق همین تابلوست، داستانی که اگر نگوییم ناگفته، ولی کمتر شنیده‌شده از زبان استاد است.

در «روضه» فرشچیان، مادر نقش مهمی دارد، او به خبرنگار ما توضیح داد: سال‌ها پیش بود. ۴۲ سال پیش، محرم سال ۱۳۵۵، عاشورا، هوا داشت کم‌کم تاریک می‌شد و من روی یک تابلو کار می‌کردم، از اتاق بیرون آمدم هوایی بخورم، مادرم نگاهی کرد به من که آن نگاه را هرگز فراموش نمی‌کنم و با لحنی خطابی گفت: بروم و در مجلس امام حسین (ع) بنشینم و روضه‌ای گوش کنم، به تعبیر او (مادر) چند کلمه حرف حساب بشنوم، حتی تأکید کرد که آدم روز عاشورا که کار نمی‌کند! آن خطاب و آن نگاه در آن روز خاص و عزیز روی من خیلی تأثیر گذاشت، انگار تکانم داد، چند قدم جلو رفتم، دورِ خانه چرخیدم، ناگهان اراده‌ای گفت: برگرد به اتاق، به مادرم گفتم من می‌روم در این اتاق و برای خودم روضه‌ای می‌خوانم. شاید خدا آن را بیشتر از آن مجلس از من قبول کند.


بیشتر بخوانید: دردناک‌ترین لحظه‌های عاشورا را به روایت تصویر ببینید


از استاد پرسیدم معمولاً هنرمندان بخصوص در حوزه تجسمی ایده قبلی دارند، ایده تابلوی عصر عاشورا چه بود؟ فرشچیان پاسخ داد: هیچ، واقعاً هیچ ایده‌ای نبود، وقتی قلم را در دست گرفتم، بی‌اختیار قلم‌زنی کردم، قلم‌زنی با سرعت، سرعتی که شاید در هیچ‌کدام از کارهایم به خاطر ندارم، زمان گذشت، چند قدم که عقب رفتم طرح ابتدایی عصر عاشورا دقیقاً همین شکلی که اکنون هست شکل‌گرفته بود.

فرشچیان ادامه می‌دهد: هرسال مردم بسیاری نذری می‌دهند، برخی نذری‌ها، ولی طعم دیگری دارند، انگار نیت و اراده‌ای پشت آن هست که بی‌اختیار آن را متمایز می‌کند، کار هنر هم همین است، نیت و اراده مهم است، من هنر را یک‌راه می‌دانم، راهی که با آن مخلوق به خالقش، انسان به خدایش نزدیک می‌شود، اگر این نباشد آن تابلو جز چندتکه چوب و رنگ نیست و نباید در ستایشش کلامی گفت.

مرور ۲ تابلوی ماندگار استاد

همان‌طور که در ابتدای این مطلب به آن اشاره شد، استاد فرشچیان دو اثر خاص دیگر هم در حوزه عاشورا خلق کرده‌اند، «هدیه عشق» که در تصویر آن را مشاهده می‌کنید، در ابعاد ۷۲ × ۹۵ سانتی متر روی مقوای ماکت بدون اسید با تکنیک آکریلیک و به سبک نگارگری در سال ۱۳۸۱ توسط او خلق‌شده و در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. در این اثر تصویر حضرت علی‌اصغر (ع) بر دستان حضرت سیدالشهدا (ع) ترسیم‌شده است و تیر سه شعبه هم به گلوی مبارک شش‌ماهه حضرت اصابت کرده و بی‌رحمانه گلوی نازک کودک را دریده است.

تابلوی بسیار نفیس دیگر «عرش بر زمین» نام دارد که استاد آن را به سبک نگارگری و با تکنیک آکریلیک روی مقوای بدون اسید در ابعاد: ۵/۱۰۱×۸۲ سانتی مترمربع در سال‌های اخیر خلق کردند و آن را نیز به موزه آستان قدس رضوی اهدا کردند، این تابلو بازگوکننده واقعه عاشورا و صحنه تأثرانگیز وداع حضرت زینب (س) با پیکر مطهر امام حسین (ع) در گودی قتلگاه است که سوگواری فرشتگان همراه با حضرت زینب (س) در محیطی اندوهناک است. در این تابلو هر قسمت، خود به‎تن‌هایی یک تابلوی مجزا است که نقطه طلایی آن، در محل تلاقی حضرت زینب (س) و پیکر مطهر حضرت امام حسین (ع) است.

البته ۲ تابلوی دیگر نیز توسط فرشچیان در همین حال و هوا با عنوان «پرچم‌دار حق» با مضمون حضرت ابوالفضل (ع) و «شام غریبان» خلق‌شده است. 


بیشتر بخوانید: مروری بر چرایی قیام عاشورا/ روضه عصر حادثه عاشورا از زبان رهبر انقلاب+ صوت


منبع: جام جم آنلاین 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.