مردم سیستان و بلوچستان همگام با آزادی خواهان جهان و همنوا با حضرت زینب کبری (س) در سوگ شهادت مظلومانه شهدای کربلا برای غربت و اسارت خاندان عصمت و طهارت عزاداری کرده و اشک ماتم ریختند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، دلسوختگان و شیفتگان سید و سالار شهیدان و اهل بیت (ع) در سیستان و بلوچستان با روشن کردن شمع یاد فداکاری و آزاد مردی های اباعبدالله الحسین علیه السلام و یارانش را گرامی داشتند .

روضه، نوحه خوانی و قرائت زیارت عاشورا از دیگر برنامه های شام غریبان شهدای دشت نینوا در کلیه روستاها و شهرستان های استان بود.

عزاداران حسینی در سیستان و بلوچستان بعد از برگزاری 10 شبانه روز مراسم روضه خوانی و عزاداری در حسینیه ها ، مساجد و تکایا، پس از اقامه نماز مغرب و عشا در غروب غم گرفته عاشورا به یاد بی پناهی و غربت اهل بیت(ع)، در سوگ سرور و سالار شهیدان و یاران با وفایشان اشک ماتم ریختند.

در مراسم شب شام غریبان که در حسینیه ها ، مساجد ، تکایا ، مزار شهدای و کهف الشهدا زاهدان برگزار شد حضور کودکان مشکی پوش که نام اباعبدالله الحسین (ع) و حضرت زینب (س) برروی لباسهایشان نقش بسته، به همراه خانواده هایشان شمع روشن کردند و جلوه خاصی به این آیین بخشیدند.

برپایی و حرکت دسته های عزادار نیز در کوچه ها و معابر استان و زمزمه نوحه های غم انگیز از دیگر برنامه هایی است که در این شب انجام می‌گیرد.

امسال نیز ارادتمندان به ابا عبدالله الحسین (ع) در سیستان و بلوچستان در مراسم محرم و شام غریبان بار دیگر عشق و ارادت خود را به شهدا و اسرای کربلا به نمایش گذاشتند و بر مظلومیت خاندان پیامبر(ص) ناله و فغان کردند.

آیین شام غریبان در زاهدان در فضایی آکنده از حزن و اندوه با شرکت هیات های عزادار در کنار گلزار پنج شهید گمنام و کهف شهدای محله ابوذر زاهدان در این شهرستان برگزار شد.

مردم عزادار زاهدان در اطراف مقبره و ضریح شهدای گمنام که بر بالای تپه سنگی بنا نهاده شده و به تپه نورالشهدا و کهف شهدا مشهور است، با روشن کردن شمع در فضایی اندوه بار با مداحی و نوحه سرایی و اشک و آه و ناله در آخرین شب دهه نخست محرم اوج اخلاص و محبت به اهل بیت را به نمایش گذاشتند. 

برپایی ایستگاه های صلواتی و پذیرایی از عزاداران گوشه ای دیگر از عشق و ارادت مردم زاهدان به خاندان عصمت و طهارت است.

دیگر نقاط سیستان و بلوچستان علاقه مندان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در شهرستان های مختلف استان با برپایی آیین شام غریبان به یاد بازماندگان حادثه کربلا در مساجد، حسینیه ها و تکایا با روشن کردن شمع به سوگواری پرداختند.

انتهای پیام/ب

آیین شام غریبان به یاد غریبان کربلا در سیستان و بلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.