رایانه چه نقشی در خواب کودکان دارد؟

استفاده نادرست از رایانه موجب اختلال در خواب کودکان می شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در دنیای امروز رایانه‌ها بخش عمده‌ای از زندگی انسان‌ها را تشکیل می‌دهند. این دستگاه با قابلیت‌های خودش به سرعت در زندگی انسان‌ها قدم گذاشت و انجام بسیاری از کارها را برای او آسان کرد. رایانه‌ یکی از اختراعات انسان است که موجب پیشرفت بسیاری از تکنولوژی‌های دیگر شده است.

امروزه رایانه دستگاهی است که در هر خانه‌ای وجود دارد. از کودکان تا بزرگسالان به استفاده از این دستگاه عادت دارند. اما آیا زندگی ما از این دستگاه تاثیری گرفته است؟ زندگی کودکان ما چطور؟ آیا این تاثیر مثبت است یا منفی؟ این سوال‌ها باید جواب داده شوند تا ما بتوانیم پیامدهای استفاده مکرر از رایانه را متوجه شویم.


بیشتربخوانید :باید‌ها ونباید‌های حضور بچه‌ها در فضا‌های اجتماعی/ ورود کودکان ممنوع!


بنیاد خانواده کایزر (Kaiser Family Foundation) در گزارش اخیر خود توضیح داد که محتوای رسانه‌ای هیجان‌آور مانند تلویزیون، کامپیوتر و بازی‌های ویدئویی، باعث ایجاد استرس و آزاد شدن هورمون‌های تحریک کننده در بدن می شود. این هورمون ها می توانند در کیفیت خواب تغییر ایجاد کنند. استفاده از بازی های کامپیوتری و رایانه، باعث افزایش این هورمون‌ها می‌شود و به خواب رفتن فرد را به تاخیر می‌اندازد. اگر کودکان در به آرامش رسیدن بعد از استفاده از رایانه یا بازی‌های رایانه‌ای را دارند به خواب رفتن آنان به تاخیر می‌افتد.

یک مطالعه منتشر شده در مجله Applied Physiology نشان داد که قرار گرفتن در معرض نور صفحه نمایش رایانه، تولید ملاتونین بدن را کاهش می دهد زیرا بدن شما فکر می‌کند زمان بیدار شدن است. ملاتونین یک هورمون است که به تنظیم چرخه خواب و بیداری بدن کمک می کند و بدون آن عادات خواب شما دچار اختلال می‌شود. در شب، دمای بدن نیز افت می کند. اما قرار گرفتن در معرض نور صفحه نمایش در شب می تواند دمای بدن را در حد بالاتر از حد طبیعی قرار دهد، که همچنین می تواند چرخه خواب خود را از بین ببرد.

این دو عامل نشان می‌دهد استفاده نادرست از رایانه می‌تواند زمان خواب فرزند شما را تغییر داده و به سلامت او صدمه بزند.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/

تاثیر رایانه بر خواب فرزند شما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.