یوسفی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛‌

اولین تصویر از پلنگ مشاهده شده در جزیره اشک منتشر شد

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان آذربایجان غربی از مشاهده یک پلنگ نر در جزیره اشک دریاچه ارومیه خبر داد.

امید یوسفی رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مشاهده اولین پلنگ نر در جزیره اشک دریاچه ارومیه اظهار داشت: جزیره اشک حدود 250 هکتار وسعت دارد و دارای پوشش گیاهی مانند جنگل های زاگرسی است که متاسفانه در سال های اخیر به دلیل کاهش آب دریاچه ارومیه و بحرانی شدن وضعیت این دریاچه، بسیاری از جزایر رو به خشکی رفته اند.


بیشتر بخوانید: باغ وحش تهران خانه جدید پلنگ پرتغالی


وی افزود: با خشک شدن جزایر دریاچه ارومیه، گونه های حیات وحشی از جمله قوچ و میش،‌ شغال و عقاب وارد این جزایر شده اند که در سال‌های گذشته این اتفاق بی سابقه بوده است.

یوسفی گفت: گونه های حیات وحش برای آب خوردن به آبشخورهای تعبیه شده در جزایر مراجعه کرده اند و توسط دوربین های به کار گذاشته شده به صورت سه شب متوالی مشاهده شده اند.

وی ادامه داد: پلنگ مشاهده شده در جزیره اشک نیز برای خوردن آب به این آبشخورها آمده بود. این پلنگ نر و سالم است.

اولین تصویر از پلنگ مشاهده شده در جزیره اشک منتشر شد

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان آذربایجان غربی تصریح کرد: یک گروه کارشناسی برای بررسی وضعیت پلنگ مشاهده شده در جزیره به منطقه فرستاده شد. بر اساس مشاهدات چند ردپا نیز در سواحل یافت شده است.

وی افزود: به طور یقین نمی توان گفت که این پلنگ از کجا و به چه صورت به جزیره وارد شده است، چرا که در این منطقه تا چند صد کیلومتر زیستگاه فعال حیات وحش نداریم.

یوسفی گفت: در چند سال گذشته تنها در منطقه بوکان لاشه یک پلنگ یافت شده بود و شمال استان آذربایجان غربی تنها زیستگاه فعال حیات وحش است .

وی ادامه داد: گونه پلنگ به دلیل عادت رفتاری باید حداقل 60 کیلومتر قلمرو داشته باشد. به احتمال زیاد این گونه از یک جمعیت در اطراف کشورهای همسایه جدا شده و به این منطقه آمده است.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان آذربایجان غربی در ادامه بیان کرد: به دنبال آن هستیم تا یک ردیاب به گردن پلنگ نصب کنیم، چرا که ممکن است این پلنگ به برای جفت گیری به دنبال جفت خود برود و با این کار می توانیم به جمعیت این گونه برسیم.


بیشتر بخوانید: گردن تنها ماده پلنگ مجهز به گردنبند ردیاب شکست!+تصاویر


وی افزود: در گام اول باید با روش های صحیح و با کمترین استرس این گونه را زنده گیری کنیم تا از وضعیت جسمی و دندان های آن اطلاع پیدا کنیم؛ چرا که دندان های این گونه نشان دهنده سن آن است.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار