باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سوال‌هایی که سال‌هاست بی‌‌پاسخ مانده‌اند/ پرسش مهر سال تحصیلی ۹۸-۹۷ چه بود؟

روسای جمهوری هرسال در آغاز سال تحصیلی از دانش آموزان پرسش‌هایی را حول مسائل آموزش و پرورشی می‌پرسند، اما اغلب به این سوالات، پاسخی داده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهر هر سال و شروع سال تحصیلی حدود ۲دهه است که حال و هوایی دیگری پیدا کرده و بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، عالی‌ترین مقام اجرایی کشور یکی از موضوعات اساسی نظام تعلیم و تربیت را با دانش آموزان مطرح می‌کند تا آن‌ها از دیدگاه خود چالش‌های موضوعات تعلیم و تربیت که به نحوی با آن سر و کار دارند، مورد توجه قرار دهند.

بدعتی با عنوان پرسش مهر از سال تحصیلی ۷۶ - ۷۷ در نظام تعلیم و تربیت پایه گذاری شد و تاکنون ادامه پیدا کرده است؛ موضوعی که هر ساله از سوی رئیس جمهوری وقت تعیین می‌شود و دانش آموزان، اولیای آن‌ها و معلمان حدود یک سال تحصیلی فرصت دارند تا از دیدگاه خود به این پرسش پاسخ دهند.

پرسش مهر معمولا با حال و هوای نظام آموزشی و اهدافی که قرار است در آن سال به ثمر بنشیند، هماهنگی دارد همچنین نظرات دانش آموزان و فرهنگیان می‌تواند به پیشبرد این اهداف کمک بزرگی می‌کند.

روسای جمهوری از دانش آموزان چه پرسیدند؟ / بی مهری به پاسخ‌های پرسش مهر

پرسش مهر روسای جمهور  از ابتدا تاکنون

از سال 76 تا 97 سه رئیس جمهوری وقت سوالاتی را از دانش آموزان حول موضوعات روز آموزش و پرورش پرسیدند که سیر آن در ادامه ذکر می‌شود.

پرسش مهر اول: اهمیت قانونمندی و احترام به قانون چیست؟، راه‌کار‌های استقرار امنیت و راه‌حل‌های عملی برای بیرون راندن بیگانگان از منطقه) با هدف پرورش و روحیه مسئولیت پذیری، مشارکت جویی، تحقیق و پرسش‌گری، ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری در جوانان و نوجوانان و حضور پر نشاط و جدی در عرصه فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی چیست؟

پرسش مهر دوم: دین و آزادی در قانون اساسی که روح ملت و اساس وحدت ملی است، چه جایگاهی دارد؟، با گفت‌و گوی تمدن‌ها چگونه می‌توانیم جهانی زیباتر و انسانی‌تر بسازیم؟

پرسش مهر سوم: راز و رمز انحطاط تمدن بزرگ ایران اسلامی و طرز تلقی منفی جهان نسبت به آن چیست؟، انقلاب اسلامی در گشودن راه رهایی از این نگون‌ساری چه نقشی داشته است؟، برای رساندن کشور و ارتقای ملت به جایگاه شایسته و واقعی خود در جهان امروز و تاریخ چه باید کرد؟

پرسش مهر چهارم: در جهان به هم پیوسته امروز چگونه می‌توان با پرهیز از تنش‌های جهانی و دستیابی به پیشرفت همه جانبه و پایدار، هویت دینی و ملی خود را حفظ کرد؟، موانع مهرورزی و عوامل خشونت اعم از ترور و جنگ در عرصه جهانی چیست و مبارزه با آن‌ها و حرکت به سوی صلح مبتنی بر عدالت چگونه میسر است؟

پرسش مهر پنجم: نسبت رشد عقلانی، آزادی، برابری و اخلاق در نظام داد بنیاد مهدوی مورد انتظار ما چگونه است و آگاهی و اراده آدمی در رسیدن به این نظام چه نقشی دارد؟، مهدویت در ادیان الهی به ویژه یهودیت، مسیحیت و دین زرتشت چگونه است؟، از نهضت مشروطیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت و انقلاب بزرگ اسلامی چه درس‌هایی می‌آموزیم؟ ملت رشید ایران چه می‌خواست و به کجا رسید؟، اصلاحات در ۱۵۰ سال اخیر کشور ما تاکنون چه نقشی داشته است و موانع و دستاورد‌های آن چگونه بوده است؟


بیشتر بخوانید: آغاز مهرماه هر سال باید روز نشاط دانش آموزان باشد/ مدرسه محل اتصال امروز و فرداست/ برای انجام کارهای بزرگ باید به دانش آموزان اعتماد کرد


پرسش مهر ششم: چرا عدالت زیباست و رابطه عدالت با پیشرفت کشور چیست؟ رابطه عدالت با همدلی و همبستگی مردم چگونه است؟ موانع گسترش عدالت در کشور چیست و چه کسانی از برقراری عدالت نگرانند؟ مصادیق و زمینه‌های عدالت در حوزه آموزش و پرورش کدام است و در تعلیم و تربیت چه راهکار‌هایی پیشنهاد می‌دهید؟

پرسش مهر هفتم: ملت ایران به عنوان پیروان آن حضرت پرچمدار مهر و عشق‌ورزی است، اکنون دانش‌آموزان عزیز ما بگویند که نقش مهرورزی در پیشرفت و تعالی جامعه، برپایی عدالت، ایجاد وحدت اتحاد بین امت و ایجاد جامعه پیشرفته و نمونه چیست؟ چگونه همدیگر را دوست داشته باشیم، موانع محبت و مهرورزی چیست و چه کسانی نمی‌خواهند دوست، یار و عاشق یکدیگر باشند؟

پرسش مهر هشتم: عواملی که ما را در مسیر پیشرفت همه جانبه قرار می‌دهد چیست؟، عوامل پیشرفت، راه‌های پیشرفت و موانع پیشرفت چیست و چه چیز‌هایی مانع پیشرفت ماست؟، موانع پیشرفت کدامند و چه کنیم تا با سرعت به سمت قله‌ها حرکت کنیم؟

پرسش مهر نهم: چه کنیم که خدمتگزار خوبی باشیم. راه‌های خدمتگزاری چیست؟ چگونه باید خدمت کرد؟ چه عواملی دست به دست هم بدهند که روحیه خدمتگزاری درجامعه گسترش پیدا بکند؟ فواید و نتایج خدمتگزاری چیست؟ تاثیر خدمتگزاری روی فرد خدمتگزار چگونه است؟ تأثیرخدمتگزاری روی محیط اجتماعی، روی منافع و مصالح یک ملت و در بسط فرهنگ مهرورزی و خدمتگزاری چیست؟ وظیفه آموزش و پرورش در این رابطه چیست؟ وظیفه دولت و مسئولان، وظیفه رسانه‌ها و اصحاب فرهنگ و تبلیغات در گسترش فرهنگ خدمتگزاری چیست؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری در بین آحاد مردم، یک کشور و یک ملت می‌تواند به قله‌های سعادت برسد؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری، مشکلات جامعه برطرف می‌شود؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری فاصله‌ها و تبعیض‌ها و محرومیت‌ها برطرف خواهد شد؟ سوال این است که چگونه خدمتگزار خوبی برای جامعه باشیم؟ دانش آموزان چه می‌توانند بکنند، چگونه می‌توانند به کشور، ملت و خانواده شان خدمت کنند؟ جامعه فرهنگی ما چه می‌تواند بکند و همین طور بقیه اقشار؟

پرسش مهر دهم: رابطه علم با رشد، کمال و پیشرفت انسان چیست؟ آیا می‌توان بدون علم به مراتب کمال انسانی دست یافت؟پیامبران از چه طریقی راه کمال را در برابر انسان‌ها قرار دادند؟ و رابطه علم و انسانیت چه طور است؟

پرسش مهر یازدهم و دوازدهم: تصویری که از آینده ایران در ذهن شماست، چیست و دوست دارید ایران به کجا برسد؟ اهداف شما چیست و برای زندگی، مکتب و جامعه خود چه برنامه‌ایی دارید؟

روسای جمهوری از دانش آموزان چه پرسیدند؟ / بی مهری به پاسخ‌های پرسش مهر

پرسش مهر سیزدهم:سؤال امسال من از شما این است که می‌خواهید در آینده چه کار کنید، اهداف شما چیست و برای جامعه و مکتب خود زندگی و زندگی جاویدان آینده چه برنامه‌ای دارید؟

پرسش مهر چهاردهم: اگر پدر شما رئیس‌جمهور باشد چه اقدامی را به او توصیه می‌کنید که بتواند اعتدال و میانه‌روی را در همه ابعاد زندگی اجتماعی جامعه ایران بگستراند؟

پرسش مهر پانزدهم: عزیزانم ایران ما با مشکل جدی کمبود آب روبروست. هر کدام از ما چگونه از آب‌های ایران می‌توانیم بهتر نگهداری و استفاده کنیم؟

پرسش مهر شانزدهم: به نظر شما دانش‌آموزان عزیزی که سرمایه اصلی کشور ما هستید چه فرصت‌های جدیدی از لحاظ علمی، فناوری، دانش، اقتصادی و روابط ما با همسایگان و همچنین با دنیا به وجود آمده است؟ پس از پایان تحریم و ماه‌های آینده فرصت پیش روی ما چیست و چگونه باید به بهترین وجه از این فرصت استفاده کنیم؟

پرسش مهر هفدهم:  خشونت از کجا نشأت گرفته است و چگونه عده‌ای خشونت را می‌آموزند؟ در برابر خشونت چگونه باید ایستادگی کرد؟

پرسش مهر هجدهم: در محیط مدرسه تحمل افکار دیگران، احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را چگونه تمرین کنیم؟

پرسش مهر نوزدهم: تاکنون چه کسی و کدام معلم به شما در کسب مهارت بیشتر کمک کرده و فکر می‌کنید چه مهارت‌هایی برای زندگی‌تان مهم‌تر است؟

امروز هم به رسم هر ساله حسن روحانی رئیس جمهوری پرسش مهر را با محوریت مهارت آموزی مطرح کرد؛ موضوعی که چند سالی است به شدت مورد توجه قرار گرفته است و معضل اشتغال و نبود تخصص لازم در جوانان کشور توجه به این مهم را دو چندان کرده است.

امسال قرار بر این است تا دانش آموزان از نیاز‌ها و مطالباتشان در حوزه مهارت آموزی بگویند؛ معضلی که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است و اغلب نگاه کلی به فرآیند مهارت آموزی می‌شود؛ فارغ از اینکه این مهارت‌ها تا چه حد مؤثر هستند و آیا زیر ساخت لازم برای آن وجود دارد یا خیر.

بعد از اتمام مرحله نهایی پرسش مهر کتابچه‌ای از آثار برتر تهیه می‌شود تا از بعد نظری دیدگاه‌هایی درباره مسائل تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گیرد هرچند تاکنون از بعد عملی اقدامی برای پیشبرد معضلات و چالش‌های مطرح شده وجود نداشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دینا
۱۲:۰۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
چرا باید شهید حسین فهمیده وامثال آ ن ازکتب درسی حذف شود!
آخرین اخبار