مدیرکل کمیته امداد فارس:

راه اندازی سامانه سنا در فارس/فارس رتبه نخست کشور در ارزیابی فعالیت‌های امداد/ ۶۲ مرکز نیکوکاری در استان فارس فعالیت دارد

مدیرکل کمیته امداد فارس از راه اندازی سامانه سنا حامی خیران در سطح استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمد بذرفشان مدیرکل کمیته امداد استان فارس امروز در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به راه اندازی سامانه سنا (سامانه نیکوکاری الکترونیک) در استان، افزود: در منطقه ۵ و شهرستان جهرم این سامانه راه اندازی شده و تا پایان امسال کل استان را زیر پوشش این سامانه قرار دهیم که ویژه حامیان، خیران و مشترکان صدقات و ارائه خدمات بهتر و کوتاه کردن فرایند کمک مردم به نیازمندان است.

وی اظهار کرد: موتور محرکه در کمیته امداد حوزه مشارکت است، چرا که معتقدیم در کنار کمک‌های ملی و دولتی، خیران و مردم سهمی بی بدیل و اثر گذار دارند.

بذرافشان با اشاره به اینکه استان فارس جزو استان‌های برتر مراکز نیکوکاری در بین استان‌های کشور دارد، اظهار کرد: مراکز نیکوکاری یک پایگاه مردم است که حلقه واسطه بین مردم و مردم است یعنی مردم خود هیات امنایی را تشکیل می‌دهند و مجوز آن را از کمیته امداد می‌گیرند و تفاوت آن با موسسات خیریه این است که از لحاظ امکانات و تجهیزات کمک می‌کنند، هیات عامل مشخص می‌شود و گزارش گیری و گزارش دهی صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: افتتاح ۸۰ مرکز نیکوکاری در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل کمیته امداد استان فارس ادامه داد: نگاه کمیته امداد این است که به سمت مراکز نیکوکاری برود چه در حوزه مشارکت و چه در حوزه مددکاری و اشتغال.

بذرافشان تصریح کرد: مراکز نیکوکاری در هر محله‌ای شکل می‌گیرد و افراد متدین و صاحب نفوذ اجتماعی و معتمد به عنوان هیات عامل و یک نفر به عنوان عامل انتخاب و به کمیته امداد معرفی می‌شود و سپس خدماتی که خیرین و مردم به آنجا می‌آورند در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد و پل ارتباطی بیم کمیته امداد و مردم است.

وی افزود: در استان فارس ۶۲ مرکز نیکوکاری فعال داریم و پیش بینی می‌شود این تعداد تا پایان امسال به ۸۰ مرکز برسد.

مدیرکل کمیته امداد استان فارس بیان کرد: ۱۳ مرکز نیکوکاری در شیراز قرار دارد و قرار است ۱۵ مرکز اضافه شود.

بذرافشان ادامه داد: برای تشکیل مرکز نیکوکاری، مردم تقاضا می‌دهند و سپس کمیته امداد بررسی می‌کند و در صورتی که آن مرکز امکانات و شرایط را داشته باشد مجوز تشکیل آن صادر می‌شود.

وی گفت: این طرح، طرحی ملی است، اما استان فارس در این زمینه پیشگام بوده است.

مدیرکل کمیته امداد استان فارس اضافه کرد: قرار است بیش از ۲۰ هزار صندوق خانگی را تا پایان امسال توزیع کنیم.

وی ادامه داد: طرح آمایش مشارکت در دستور کار قرار گرفته است و این طرح تا پایان امسال شیراز و سایر شهرستان‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مدیرکل کمیته امداد استان فارس افزود: ۲ هزار دستگاه کارت خوان در اتوبوس ها، مترو و اداره‌های شیراز نصب می‌شود تا مردم بتوانند با استفاده از کارت شهروندی اقدام به کمک کنند.

افزایش ۴۰ درصدی درآمد کمیته امداد

وی با اشاره به افزایش نزدیک به ۴۰ درصد درآمد کمیته امداد در ۵ ماهه نخست امسال، اضافه کرد: این میزان نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش داشته است.

بذرافشان با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی صدقات در استان ادامه داد: نذورات قربانی نیز ۴۲ درصد رشد داشته است.

جمع آوری بیش از ۴۰ میلیارد ریال کمک های نقدی و غیرنقدی در  جشن عاطفه ها

مدیر کل کمیته امداد فارس تصریح کرد: امسال در مرحله نخست جشن عاطفه‌ها ۴۴ میلیارد ریال کمک‌های نقدی و غیرنقدی جمع آوری شده و در حوزه زکات نیز افزایش ۲۰ درصدی داشته ایم.

بذرافشان با اشاره به افزایش ۱۱۵ درصدی جذب کمک‌های مردمی توسط مراکز نیکوکاری، افزود: این میزان پارسال ۵۲ میلیارد ریال و امسال ۱۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال بوده است.

وی با اشاره به جذب ۱۰ هزار حامی در طرح اکرام امسال، افزود: مرحله دوم جشن عاطفه‌ها امسال ۷۰۰ هزار پاکت بین مدارس توزیع شده است.

مدیر کل کمیته امداد فارس تصریح کرد: اعتبارات اشتغال امسال نسبت به سال گذشته یک و نیم برابر افزایش داشته است و ۲ هزار و ۷۰۰ طرح ایجاد اشتغال داشته ایم که از محل اعتبارات دولتی ۴۵ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

بذرافشان ادامه داد: همچنین ۵۰۰ طرح اشتغال از محل قرض الحسنه امداد ولایت داشته ایم که اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه در اشتغال روستایی بنا است ۵ هزار طرح را اجرا کنیم، اضافه کرد: تاکنون بیش از یک هزار و ۷۰۰ شغل در سامانه کارا ثبت شده است و ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان اعتبار به این طرح‌ها اختصاص داده می‌شود.

مدیر کل کمیته امداد فارس تصریح کرد: پارسال ۴۰۰ واحد پنل‌های خورشیدی به طور ۱۰۰ درصد اجرایی شده است و درآمد خوبی برای مددجویان دارد و قرار است یک هزار واحد را وارد مدار کنیم.

وی با اشاره به اینکه قراردادی با شرکت‌های دانش بنیان در حوزه اشتغال منعقد شده است، گفت: در زمینه حمایت و سلامت خانواده تا ۵ ماهه امسال ۳ هزار و ۳۹۴ فقره وام کارگشایی و برای ازدواج، بدهی، هزینه دانشگاه بالغ بر ۱۱ میلیاردتومان پرداخت شده است.

بذرافشان ادامه داد: در ۵ ماهه امسال ۲ هزار و ۵۴۴ فقره کمک هزینه جهیزیه نزدیک به ۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان به نوعروسان تحت پوشش کمیته امداد پرداخت شده است.

مدیر کل کمیته امداد فارس افزود: همچنین در ۵ ماهه امسال ۴ هزار و ۸۳۸ نفر از کودکان از طرح امنیت غذایی در استان بهره‌مند شده اند و تفاهم نامه‌ای در قالب طرح شهید اسکندری با مشارکت سپاه پاسداران استان فارس به ارزش ۵ و ۳ دهم میلیارد تومان برای حمایت از افراد حاشیه شهر شیراز منعقد شده است.

وی اضافه کرد: تا پایان مهرماه امسال همه وام‌های کارگشایی را صفر می‌کنیم و در خصوص رهن و اجاره خانواده‌های نیارمند چه به صورت بلاعوض و چه به صورت وام مشکلات آن‌ها تامین می‌شود.

بذرافشان بیان کرد: درخصوص بیماران صعب العلاج در تلاش هستیم اقدامی ویژه داشته باشیم و تا پایان مهرماه به صورت ضربتی مشکلات آن‌ها حل می‌شود.

وی گفت: در ۵ ماهه نخست امسال، اعتباری که برای سلامت مددجویان قرار داده ایم بالغ بر ۴ و نیم میلیارد تومان هزینه اعتبارات درمانی این اداره کل بوده است.

مدیر کل کمیته امداد فارس اضافه کرد: تا پایان مهرماه صف هدیه ازدواج و جهیزیه مددجویان نیز صفر می‌شود.

بذرافشان افزود: درخصوص مسایل عمرانی یک هزار و ۲۱۹ خدمات عمرانی در قالب ساخت، خرید، تعمیرات، تکمیل و طرح مهاجرت از شهر به روستا بوده است و ارزش اعتباری در این زمینه در ۵ ماهه نخست امسال ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است و از این میزان ۱۰ میلیارد تومان آن اعتبارات دولتی بوده و مابقی کمک‌های مردمی بوده است.

وی گفت: قرار است ظرف ۲ سال (پایان سال ۹۸)، ۲ هزار واحد مسکونی با همکاری استانداری فارس ساخته یا خریداری کنیم و در اختیار نیازمندان در سراسر استان قرار دهیم.

مدیر کل کمیته امداد فارس تصریح کرد: امسال ۳ هزار و ۲۰۰ نفر از مددجویان عازم حرم رضوی شده اند و تمام هزینه‌ها به کمک خیرین بوده است.

وی اظهار کرد: بخش مهمی از درآمد کشور را استان فارس در آن سهیم است مثلا در جشن عاطفه‌ها از ۱۰۰ درصد، ۱۱ و ۲ دهم درصد سهم فارس است و این نشاندهنده مشارکت بی بدیل خیرین و مردم است.

بذرافشان گفت: در زمینه اشتغال نیز فارس در سال ۹۵ و ۹۶ و در ۵ ماهه نخست امسال رتبه نخست کشور را داشته است.

وی افزود: اخیرا در جلسه شورای معاونین کشور، استان فارس به عنوان استان کشور در سرمجموع ارزیابی فعالیت‌های امداد بود.

انتهای پیام/ن

 

برچسب ها: کمیته امداد ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار