۱۳۶ هزار زن خانه دار تحت پوشش تامین اجتماعی هستند

۱۳۶ هزار و ۲۸۶ زن در سراسر کشور تا پایان سال ۹۶ تحت عنوان بیمه زنان خانه دار تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته اند.

۱۳۶ هزار زن خانه دار تحت پوشش تامین اجتماعی هستندبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان تأمین اجتماعی که بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، همواره در تلاش اســت تــا گروههای فاقدحمایت های بیمه ای نیز از خدمات این سازمان برخوردار شوند. در این راستا و به منظور حمایت از بنیان خانواده، سازمان تأمین اجتماعی بســتر قانونی لازم بــرای بیمه شــدن تمامی زنان خانه دار را در سراسر کشور فراهم کرده است.

به منظور گســترش بیمه به افراد جامعه و در راســتای اجــرای مصوبه هیأت مدیره ســازمان تامین اجتماعــی، کلیــه زنــان خانه دار سراســرکشــور براساس احــراز شــرایط مربــوط در زمره مشمولان مقررات بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قــرار می گیرند و می توانندبه نزدیکترین شــعبه تامین اجتماعی محل سکونت خود مراجعه کنند و با ارائه درخواست به صورت خوداظهاری به عنوان زنان خانه دار و با انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه مقرر از تعهــدات قانونی مقرر بهره مند شوند. شــرایط ســنی برای پذیرش درخواست و انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه دار حداکثر ۵۰ ســال است؛ در غیــر این صــورت متقاضی باید معــادل مازاد ســنی مقرر دارای سابقه پرداخت حق بیمه قبلی نزد این سازمان باشد.

بنابر این گزارش، تا پایان سال گذشته، ۱۳۶ هزار و ۲۸۶ زن در سراسر کشور تحت عنوان بیمه زنان خانه دار تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند. بانوان گیلانی با تعداد ۱۹ هزار و ۶۵۰ نفر در این زمینه پیشتاز هستند. ادارات کل تامین اجتماعی شرق تهران، غرب تهران، اصفهان و مازندران در جایگاه های بعدی تعداد زنان خانه دار بیمه شده تحت پوشش قرار دارند.

فرد متقاضی می تواند با انتخاب یکی از نرخ های اعلام شــده از حمایتهای بیمه ای مربوطه بهره مند شــود و در صورتی که خواستار بهره مندی از مزایای بیمه بازنشستگی و فوت بعد از بازنشســتگی باشد، ۱۴ درصد دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه(۱۲ درصد ســهم بیمه شده و۲ درصد ســهم دولت) پرداخــت کند .

همچنین بــرای اینکه بتواند از مزایای بیمه بازنشســتگی و فوت قبل و بعد از بازنشســتگی برخوردار شود، باید ۱۶ درصد دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه)( ۱۴ درصد ســهم بیمه شــده و ۲ درصد ســهم دولت) و بازنشســتگی، فوت و ازکار افتادگی ۲۰ درصد دســتمزد مبنای پرداخــت حق بیمه(۱۸درصد ســهم بیمه شــده و ۲ درصد سهم دولت) پرداخت شود.

حتی زنان شاغل در کارگاه و مؤسسات مشمول قانون تأمیــن اجتماعی که تحت عنــوان بیمه اجباری زیرپوشش مقررات تأمین اجتماعی قرار دارند، درصورت قطع ارتباط استخدامی با کارفرما می توانند مابقــی بیمه پــردازی خود را از طریــق بیمه زنان خانه دار ادامه دهند و از مزایایی که به آن اشــاره شد، بهره مند شوند.

در صورتی که فرد متقاضی بخواهد از مزایای درمانی این بیمه نیز استفاده کند، باید به ازای هر نفر ماهیانه حق سرانه درمان که هر ســال بــه تصویب هیــأت وزیران می رســد، برای خود و افراد تحت تکفل پرداخت کند اما از آنجایی که زنــان خانه دار تحت تکفل همســران خود بــوده و از نظــر درمانی نیز تحت پوشش همسر خود هستند، ملزم به پرداخت حق سرانه درمان نخواهند بود.

اگر پدر خانواده فاقد پوشش بیمه ای باشد، متقاضی بیمه زنان خانه دار می تواند با پرداخت حق سرانه درمان مصوب فرزندان خود را بیمه درمانی کند. زنــان خانه دار و افراد تحت تکفل آنها می توانند با پرداخت حق سرانه درمان مصوب هیات وزیران با دریافت دفترچه درمانی از تمامی امکانات مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور و نیز امکانات مراکز تشخیصی، درمانی و دارویی طرف قرارداد این سازمان استفاده کنند. میزان سهم بیمه شــده از هزینــه درمان که فرانشــیز نامیده می شود، برای خدمات پزشکی سرپایی ۳۰ درصد و برای خدمات درمانی بستری ۱۰ درصد است.

انتهای پیام/

برچسب ها: تامین اجتماعی ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
من بیکار ۳۵ ساله فوق لیسانس مجرد بدون حتی یک روز بیمه و یک ریال درآمد، چطور برای آینده امیدوار باشم !؟
پس دولت کی میخواهد برای من و امسال من فکری کند ؟
وقتی هر کجا برای کار مراجعه میکنم میگن خودمونم اضافه هستیم، تقصیر من چیه؟ پدری هم نداریم تا سرمایه ای بهمون بده و کاری شروع کنیم و سازمان حمایتی هم برای تسهیلات خوداشتغالی ضامن معتبرو سند شش دانگ ملک میخواهد که هیچکدامو نداریم!
، ما بیکارها حق زندگی نداریم ؟
آخرین اخبار