رایگانی خبر داد

ارجاع ۲۳۲ هزار و ۱۴۲ پرونده به سازمان تعزیرات در شش ماهه نخست ۹۷/ برخورد با گرانفروشی در رابطه با بلیت هواپیما در ایام اربعین

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از ارجاع ۲۳۲ هزار و ۱۴۲ پرونده به سازمان تعزیرات در شش ماهه نخست ۹۷ خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در نشست خبری که امروز(دوشنبه) برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت ایام محرم اظهار کرد: سیاست ما در سازمان تعزیرات حکومتی در بحث تأمین امنیت اقتصادی این است که بنگاه‌های کوچک و سرمایه گذاران ایجاد یأس و ناامیدی نکنند و حمایت از کسبه و بنگاه‌های تولیدی فعال در چهارچوب قانون در دستور کار سازمان تعزیرات حکومتی است.

رایگانی با اشاره به اینکه برخی از زائران کربلا برای شرکت در راهپیمایی اربعین با هواپیما سفر خواهند کرد، گفت: در سال گذشته نظارت بر پرونده‌های هواپیمایی از تاریخ 9 تا 30 آبان ماه اجرا شد و تعداد 57 پرونده تخلف گرانفروشی بلیت هواپیما نیز مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی تصریح کرد: امسال نیز این برنامه اجرا خواهد شد و به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان هواپیمایی کشور نیز اعلام می‌کنیم که پیگیر تخلفات گرانفروشی بلیت‌ها باشند، هموطنان نیز باید با ارائه گزارش تخلف به سازمان تعزیرات ما را در انجام نظارت و رسیدگی به امور کمک کنند تا با متخلفان این حوزه برخورد لازم صورت گیرد.

رایگانی در ادامه در رابطه با آمار فعالیت‌های سازمان تعزیرات در 6 ماهه نخست سال جاری گفت: جمعاً 232 هزار و 142 پرونده به سازمان تعزیرات ارجاع داده شده است که در حوزه کالا و خدمات 177 هزار و 288 پرونده ارجاع شده است و در مقایسه با سال گذشته 165 هزار و 922 پرونده مورد بررسی قرار گرفته است که این میزان بیانگر رشد 7 درصدی رسیدگی به پرونده‌های کالا و خدمات نسبت به سال گذشته است.

وی در رابطه با میزان محکومیت متخلفان در حوزه کالا و خدمات گفت: متخلفان 711 میلیارد تومان جریمه نقدی شدند و نسبت به جرائم اعمال شده در سال قبل در مدت مشابه رشد 100 درصدی میزان محکومیت در پرونده‌های متخلفان را شاهد هستیم.

رایگانی در رابطه با پرونده‌های ارجاع شده در حوزه بهداشت، دارو و درمان گفت: 23 هزار و 437 پرونده در حوزه بهداشت، دارو و درمان به سازمان تعزیرات ارجاع شده است که سال گذشته این پرونده‌ها تعداد 21 هزار و 112 عدد بود که رشد 8 درصدی را به همراه داشته است و 9 میلیارد و 972 میلیون تومان میزان محکومیت متخلفان در حوزه بهداشت، دارو و درمان است که نسبت به سال قبل رشد 83 درصدی را به دنبال دارد.

وی در رابطه با پرونده‌های ارجاع شده در حوزه قاچاق کالا و ارز افزود: در حوزه قاچاق کالا و ارز 21 هزار و 429 پرونده تشکیل شده است که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش دارد و در سال گذشته تعداد 29 هزار و 607 پرونده در حوزه قاچاق کالا و ارز به سازمان تعزیرات ارجاع داده شده بود و 26 میلیارد ریال جریمه نقدی برای متخلفان در این حوزه اعمال شد.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در رابطه با اجرای احکام پرونده‌های در حال رسیدگی در سازمان تعزیرات گفت:در حوزه کالا و خدمات 177 هزار و 359 پرونده در معاونت اجرای احکام اداره کل استان‌ها تشکیل شد و 29 میلیارد ریال میزان مبلغ جریمه نقدی متخلفان است و در این رابطه 15 میلیارد تومان به شاکیان در راستای جلب رضایتشان بازگردانده شد، در حوزه بهداشت، دارو و درمان نیز 21 هزار و 813 پرونده مورد اجرای حکم قرار گرفت که مبلغ 3 میلیارد و 114 میلیون ریال جزای نقدی وصول و 787 میلیون تومان در حق شاکیان به آن‌ها برگردانده شد، در حوزه قاچاق کالا و ارز 21 هزار و 778 پرونده مختومه اعلام شد که 133 میلیارد تومان جریمه برای متخلفان در این حوزه در نظر گرفته و 17 میلیارد تومان به شاکیان بازگردانده شد.

رایگانی در رابطه با ثبت شکایات و گزارش‌های مردمی در 6 ماهه نخست سال گفت: تعداد 11 هزار و 500 تماس و شکایت مردمی در سامانه تعزیرات حکومتی ثبت شده است، بر همین اساس تعداد 61 هزار و 381 گشت مشترک در کل کشور انجام شد و 229 هزار و 48 پرونده در رابطه با شکایت مردمی تشکیل و 22 میلیارد و 617 میلیون ریال جزای نقدی نیز در حق صندوق دولت اعمال شد.

سخنگوی سازمان تعزیرات در رابطه با بررسی پرونده‌های تخلف در حوزه دارو، بهداشت و درمان گفت: سازمان تعزیرات فروش داروهای اینترنتی تقلبی، تعرفه‌های بیمارستان و عرضه دارو به صورت غیرمجاز و تخلفات مراکز درمانی را مهمترین اولویت خود در این ایام قرار داده است و کمیته‌ای با مشارکت معاونت وزارت بهداشت و درمان تشکیل شده که در آن رسیدگی به این امور انجام خواهد شد.

وی در رابطه با رسیدگی به پرونده‌های احتکار گفت: 668 پرونده احتکار در 6 ماهه نخست سال که 90 درصد این پرونده‌ها از مرداد ماه به بعد بوده است، تشکیل شده و ارزش مالی آن بیش از 10 هزار میلیارد تومان است و همچنین 496 پرونده در این بازه زمانی مختومه شده است که برای 176 پرونده حکم جزای نقدی 32 میلیارد تومانی صادر شده، همچنین 59 پرونده از 496 پرونده‌ای که تشکیل شده است به دلیل عدم صلاحیت به سایر نهادها ارجاع داده شده و 172 پرونده نیز در دست رسیدگی است.

رایگانی در رابطه با بیشترین کالاهای احتکاری کشف شده در کشور گفت: کالاهایی از قبیل آهن، میل‌گرد، لوازم خانگی در این مجموعه قرار دارد که تعداد 151 پرونده متعلق به لوازم خانگی، 98 پرونده متعلق به آهن، 38 پرونده متعلق به کولر، 38 پرونده شکر، 19 پرونده چای، 17 پرونده روغن خوراکی و 15 پرونده نخود و 14 پرونده پوشک از قبیل پرونده‌های احتکاری کشف شده است.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در رابطه با رسیدگی به پرونده‌های احتکار در کشور گفت: در شعبه 10 استان آذربایجان شرقی تعداد 2 پرونده احتکار بررسی و رای به اجرای حکم انجام شده است که مقدار 40 هزار کیلوگرم برنج، حکم به الزام عرضه و پرداخت 30 میلیارد ریال به صندوق دولت که در این رابطه شرکت صبا پیشرو توسط 3 متهم انجام شده، همچنین پرونده 10هزار تن میلگرد احتکار شده در همین استان توسط دو متهم مورد بررسی قرار گرفت و آن‌ها به پرداخت 4 میلیارد و 900 میلیون ریال محکوم به جزای نقدی شدند. متهمان به نام‌های حسین دباغ و قربانعلی فرخزاد هستند.

وی افزود: اقلام لوازم خانگی از قبیل ماشین لباس‌شویی و یخچال به ارزش 600 میلیون تومان توسط متهم به نام مهدی جلالی در استان آذربایجان شرقی و در شعبه 10 بازرسی محکوم به پرداخت 15 میلیون تومان جزای نقدی شد.

رایگانی در ادامه گفت: در شعبه 6 بازرسی استان آذربایجان شرقی پرونده 63 تن برنج به ارزش 7 میلیارد تومان، پرونده 142 تن نخود و 40 تن لپه به ارزش 219 میلیارد تومان در حال رسیدگی است؛ همچنین در استان فارس پرونده یخچال به ارزش 12 میلیارد ریال و برنج در حدود 2 میلیارد ریال در حال رسیدگی است؛ در استان اصفهان نیز پرونده بررسی بلبرینگ خودرو به ارزش 4 میلیارد تومان و در استان چهارمحال و بختیاری پرونده پکیج به ارزش 5 میلیارد تومان و همچنین در استان خراسان رضوی پرونده‌های لوازم یدکی به ارزش 300 میلیون تومان و برنج در حال رسیدگی است.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه از پرونده‌های احتکاری که در حال بررسی هستند، گفت: مقدار 1610 تن برنج هندی به ارزش 12 میلیارد تومان در استان هرمزگان و 12 هزار ورق ملامینی و ام‌دی‌اف به ارزش 912 میلیارد تومان در استان کرمان و 21 هزار پاکت شوینده به ارزش 41 میلیون تومان برای عرضه در حال رسیدگی است.

وی در رابطه با گرانی بلیت هواپیما گفت: اگر سازمان هواپیمایی نرخ بلیت را برای مقصدی که پیک پروازی دارد به عنوان مثال کشور عراق و شهرهای مذهبی آن اعلام کند، پروازهای داخلی هم باید کسر قیمت و سقف قیمت را مشخص کند تا در صورت تخلف و گرانفروشی در این رابطه با متخلفان برخورد شود.

رایگانی در ادامه تاکید کرد: سازمان‌های نظارتی مانند اتحادیه‌ها و سازمان‌های حمایت کننده از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید به سازمان تعزیرات گزارش تخلفات را اعلام کنند تا سازمان تعزیرات با راه‌اندازی گشت‌های خود به این مسائل رسیدگی و با متخلفان برخورد کند.

رایگانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ارائه لیست به روز از کالا‌های اساسی در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت و نظارت بر تخلفات گفت: ما در این باره لیستی از خود سازمان حمایت تهیه کردیم و آن را با نرخ عرضه در یک فروشگاه معتبر که در سراسر کشور نمایندگی دارد، مقایسه کردیم.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال قیمت زعفران درجه یک گرمی ۳۸ هزار تومان در سایت سازمان حمایت اعلام شده در حالی که در این فروشگاه ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود یا نبات شاخه درشت یک کیلوگرم ۵۲ هزار تومان اعلام شده که حدود ۴ برابر بیشتر از قیمت واقعی در این فروشگاه عرضه می‌شود. همچنین مویز بدون هسته هر کیلو ۳۵ هزار تومان است و دراین فروشگاه ۵۳ هزار تومان عرضه می‌شود یا نخودچی دوآتشه کیلویی ۱۸ هزار تومان است که دراین فروشگاه کیلویی ۲۶ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین لیمو عمانی هر کیلو ۱۷ هزار است که در این فروشگاه ۶۶ هزار تومان و ادویه کاری کیلویی ۱۷ هزار تومان که ۲۶ هزار تومان در این فروشگاه عرضه می‌شود.

رایگانی با بیان اینکه جمع قیمت عرضه شده اقلام مورد اشاره در سایت سازمان حمایت ۱۲۷ هزار تومان است، گفت: این درحالی است که این کالا‌ها در فروشگاه معتبر بزرگ مذکور به مبلغ ۲۳۴ هزار تومان به مردم عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد پرونده‌های ارجاعی به استان تهران بیشتر از پرونده‌های ارجاعی به کل کشور است، افزود: پرونده‌های ارجاعی در تهران 60 درصد کل پرونده‌های ارجاعی در کل کشور است، لذا سازمان تعزیرات با توجه به مشکلات موجود گشت‌های خود را برای رسیدگی به تخلفات راه‌اندازی کرده و 61 هزار و 300 مورد پرونده را در قالب گشت مشترک مورد بررسی قرار داده و بیش از 21 هزار پرونده در این رابطه نیز تشکیل شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: تعزیرات ، قوه قضاییه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار