در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

مسئولیت حمله تروریستیِ اهواز با آمریکا است/ ترامپ می‌خواهد سعودی‌ها و برخی مقامات عربی را امیدوار کند که می‌توانند علیه ایران اقدام کنند

گفت‌وگوی ویژه خبری

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع بررسی ابعاد پروژه ناامن سازی ایران پخش شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بررسی ابعاد پروژه ناامن سازی ایران موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب دوشنبه دوم مهرماه بود که با حضور مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی و حسین اکبری کارشناس مسائل منطقه  برگزار شد.

مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی در ابتدای برنامه گفت: واقعیت این است که سیاست های برخی دولت های مخالف نظام جمهوری اسلامی در حادثه تروریستی اهواز کاملا مشهود است. گروه های تروریستی داعش و الاحوازیه مسئولیت این حملات را به عهده گرفتند، اما توانمندی عملیاتی این گروه ها در حدی نیست که بتوانند در کشور چنین عملیات تروریستی را انجام دهد.

وی ادامه داد: سطح عملیاتی که با آن مواجهیم سطحی بالاتر از سطح عوامل تروریستی است ؛ مشخص شد که داعش در روز اول حتی از جزئیات این حمله نیز باخبر نبود و به این گروه‌ها گفته شده است که مسئولیت حمله تروریستی اهواز را بپذیرند تا منابع مالی بیشتری دریافت کنند و بعد از آن یک رقابتی هم بین گروه های تروریستی ایجاد شد تا مسئولیت این حمله را به عهده بگیرد.

سطح عملیاتی که در اهواز دیدیم سطحی بالاتر از سطح عوامل تروریستی است

محمدی با بیان اینکه آمریکا، اسرائیل و سعودی به همراه امارات یک اتاق عملیات مشترک علیه ایران راه اندازی کردند گفت: هدف از راه اندازی این اتاق عملیات، جلوگیری از موفقیت های ایران بود و همچنین ممانعت از شکست های بیشترشان در منطقه. در سوریه و عراق چیزی برای آنها باقی نمانده و شکست های راهبردی سنگینی خوردند. برنامه‌ای که ۴, ۵ سال علیه ایران طراحی شده این است که کشور ما باید نا امن شود و به نظرشان باید با سرچشمه محور مقاومت برخورد کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: برای ما حتی اسامی تروریست ها نیز معلوم است، اما درباره طراح و مجری اصلی این اقدامات نباید به دنبال این گروه های تروریستی بود. ممکن است حتی در روزهای آینده گروه‌های دیگری نیز مسئولیت این حادثه تروریستی را به عهده بگیرند. به اعتقاد من نباید این گروه‌ها را چندان جدی گرفت، مسئولیت این حمله با آمریکاست و هدف از این حملات هم جلوگیری از تعمیق قدرت ایران در منطقه است؛ البته گروه های تروریستی هم نقش معاونت و مشاوره در اجرای این اقدامات و نقشه تابلو های تبلیغاتی دشمن را برعهده دارند.

حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا هم در ادامه برنامه با بیان اینکه حادثه تروریستی اهواز در راستای تهدیداتی است که ترامپ با بودجه سعودی‌ها آنها را اجرایی کرده است، تصریح کرد: ترامپ می خواهد سعودی ها و برخی مقامات عربی را امیدوار کند که می‌توانند علیه ایران اقدام کنند. پس از خروج شوروی از افغانستان و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی هدف اصلی آمریکا در منطقه غلبه بر جریان مقاومت بود؛ لذا گروه‌هایی همچون طالبان، القاعده، داعش و دیگر گروه های تروریستی در این منطقه رشد و تقویت شدند.

ترامپ می خواهد سعودی ها و برخی مقامات عربی را امیدوار کند که می‌توانند علیه ایران اقدام کنند

وی افزود: ترامپ می‌خواهد با پول هنگفتی که از سعودی ها گرفته، هم مشکلات داخلی خود را حل کند و هم بتواند با گروه‌های تروریستی، سعودی ها را امیدوار به مقابله با ایران کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه الاحوازیه یک گروه تروریستی مرده است گفت: این گروه از ابتدای جنگ ایران با عراق حضور داشت؛ بعد از صدام , آمریکایی ها این گروه را در کشورهای اروپایی و غربی جای دادند تا این گروه‌ها زنده بمانند؛ برای اینکه بگویند جریان‌های ضد ایرانی همچنان وجود دارند.

محمدی در پاسخ به این سوال که چرا منطقه خوزستان برای این عملیات تروریستی انتخاب شده تاکید کرد: هدفگذاری اصلی این اقدامات عملیات روانی است. اقدامات آمریکا بعد از خروج از برجام بیش از هر چیز دیگری تحریک و فشار روانی بود؛ گزینه های ترامپ در برخورد با ایران بیشتر از گزینه های اوباما نیست، بلکه حتی ارزش این گزینه ها هم کمتر شده؛ یعنی اقداماتی که اوباما با ایران انجام می‌داد به مراتب قوی‌تر از سیاست‌های ترامپ است.

اگر جامعه ما اعتدال خود را حفظ کند، دولت آمریکا ابزاری برای اِعمال فشار واقعی اقتصادی در دست ندارد

وی در تشریح جنگ روانی آمریکا علیه ایران اظهار کرد: اقدامات آمریکا علیه ایران بیش از آنکه اثر فیزیکی داشته باشد تلاشی است در جهت اثرگذاری منفی بر ذهنیت و ادراک مردم ایران؛ انتخاب استان خوزستان و روز ۳۱ شهریور هم در همین زمینه است. ناآرامی هایی در دی ماه سال گذشته به وجود آمد هم همینطور، تحریم های نفتی و بانکی هم ۱۳ آبان اعمال می‌شود؛ آمریکایی ها امید دارند این اقدامات سمبلیک و تحریم‌ها ناآرامی‌های روانی در ایران را به همراه داشته باشد؛ اگر جامعه ما اعتدال خود را حفظ کند، دولت آمریکا ابزاری برای اِعمال فشار واقعی اقتصادی در دست ندارد.

محمدی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه آمریکا دچار عقب ماندگی ژئوپولتیک عمیق در منطقه شده است و سیستم فعلی در این کشور عقل درست و حسابی ندارد، گفت: هدف از پروژه داعش محاصره ایران بود، پروِژه محاصره ایران توسط تکفیری‌ها در منطقه امروز به پروژه محاصره اسرائیل توسط مقاومت تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه ذهنیت راهبردی در آمریکا نابالغ است و انسان هایی که بر روی کار آمده‌اند مهارت استراتژیک ندارند خاطرنشان کرد: راهی که در آینده داریم دشوارتر از راهی که طی کرده ایم نخواهد بود .

آمریکا در موقعیتی نیست که بخواهد برای ملت ایران فیلم بازی کند

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه پروژه توجیه تروریسم در رسانه‌های مرتبط با آمریکا و انگلیس در رابطه با ایران وجود دارد، عنوان کرد: امروزه در آمریکا دولت و تروریسم به هم ملحق شدند و آمریکا در موقعیتی نیست که بخواهد برای ملت ایران فیلم بازی کند.

محمدی با اشاره به اینکه آمریکا یی ها می‌ گویند که ایران و محور مقاومت در دوره اوباما در منطقه خاورمیانه جلو زده است، گفت: امروزه با تفکر مقاومت در منطقه روبه رو هستیم ، ترامپ بارها اعلام کرده است که باید ایران را در منطقه متوقف کند.

وی با اشاره به اینکه هدف از پروژه داعش، ایران و محور مقاومت بود افزود : آنها تا ۴۵ کیلومتری مرز ایران آمدند ، می‌خواستند ظرفیتی به نام تکفیری گری را در منطقه خاورمیانه آزاد کنند و به جان مقاومت و ایران بیاندازند ، قرار بود ایران و مقاومت محاصره شود، اما اسرائیلی‌ها محاصره شدند و مقاومت امروزه در آستانه مرزهای اشغالی ایستاده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه اسرائیل در منطقه خاورمیانه دست و پا می‌زند و این مسئله از جنبه شکست ژئوپلتیکی است که در منطقه خورده اند افزود: آنها از جنبه راهبردی دچار شکست بی‌سابقه شده اند، مکرراً در پنج شش ماه گذشته از آنها شنیده ایم که در مخمصه قرار دارند و باید راهی پیدا کنند، لذا آنها شکست قابل ملاحظه ای خواهند خورد.

انجام عملیات تروریستی در داخل ایران منجر به تقویت، اجماع و اتحاد ملی می‌شود

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در ۶ ماه گذشته بیش از ۳۰-۳۵ سخنرانی توسط ترامپ، پمپئو و نیکی هیلی در مورد ایران صورت گرفته، اظهار کرد : فصل مشترک تمام این سخنرانی ها بر این بود تا مردم ایران را در داخل کشور علیه نظام تحریک کند.

محمدی با اشاره به اینکه انجام عملیات تروریستی در داخل ایران منجر به تقویت، اجماع و اتحاد ملی می‌شود و شکاف های سیاسی را می پوشاند گفت : ظرف دو سه روز گذشته از هر جناح سیاسی با هر دیدگاهی این حرکت تروریستی محکوم شد.

وی با اشاره به اینکه مدنی سازی فعالیت های امنیتی در قالب پروژه حقوق بشر مدت‌ها است که در دستور کار رسانه‌های معاند قرار گرفته گفت: جریان شبه روشنفکر متاسفانه از روی ناآگاهی و یا عناد با آنها همراهی می کند، لذا جنایت تروریستی رخ داده شده جنایت علیه مردم بود، آمریکا شش ماه است که به مردم ایران می گوید به خیابان ها بیایند و این در حالی است که مردم ایران دیدند که آمریکا، سعودی ها و اسرائیلی ها اگر دستشان برسد به جز گلوله و آتش چیز دیگری برای ما نخواهند داشت.

محمدی با بیان اینکه آمریکا به پشتیبانی از گروهی منافق که دروغگوی حرفه ای هستند می‌پردازد گفت: این گروه به ترمینال و هماهنگ کننده اقدامات ضد ایرانی در دولت ترامپ تبدیل شده‌اند. فرصت بزرگی در پس این وقایع وجود دارد و در آینده ملت ایران از مواهب آن بهره مند خواهند شد.

دست پنهان امارات و عربستان در حادثه تروریستی اهواز کاملا مشخص است

سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه برنامه طی گفت‌وگوی زنده تلفنی تصریح کرد: کشورهای حوزه خلیج فارس تروریست های حادثه اهواز را مورد حمایت قرار دادند و دست پنهان امارات و عربستان کاملا مشخص است که با سازماندهی آمریکا در منطقه این گونه اقدامات صورت می‌گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه وقتی یک گروه تجزیه طلب  به طور آشکار مورد سازماندهی و حمایت یک کشور همسایه قرار می گیرد و دست به عملیات تروریستی می‌زند جای پنهان کاری و مماشات نیست، اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی و سیاسی باید برخورد قاطع با موضوع داشته باشند.

وی تصریح کرد: بلافاصله پس از وقوع حادثه تروریستی در اهواز کمیسیون امنیت ملی با خانواده‌های حادثه دیده اعلام همدردی کرد و با نیروهای امنیتی، انتظامی، نظامی و سیاسی جلسه ای را تشکیل داد تا به بررسی ابعاد مختلف موضوع بپردازد.

حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه داعش می‌خواست نقایص القاعده و جریان تکفیری را جبران کند گفت: پروژه داعش شکست خورده است .

داعش می‌خواست نقایص القاعده و جریان تکفیری را جبران کند

وی با اشاره به اینکه امنیتی که در سوریه وجود دارد مانند یک کشور معمولی است افزود: داعش مانند بقیه جريان ها تکفیری خواهد شد و در آینده به عنوان عناصر امنیتی و اطلاعاتی در اختیار آمریکا به طور طبیعی قرار می گیرد .

اکبری با اشاره به اینکه باقی مانده داعش به بقیه جریان‌های تکفیری می پیوندند ادامه داد : امروز داعش در سوریه وجود ندارد، به طوری که اکنون ارتش سوریه بسیار مقتدر است و دولت سوریه می‌خواهد بر جغرافیای کشورش تسلط داشته باشد، امنیتی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد نشان دهنده اقتدار در حوزه فرامرزی هم نیز است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۳:۰۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
امریکای بی حیا ، امریکای کودک کش ، حیا کن ! حیا کن !
بچه ها رو رها کن!
قبرستونت طبس شد،امریکای کودک کش! حیا کن ! حیا کن!
تخم کین رو تو کاشتی ، حالا بیا جمش کن! امریکای کودک کش!
حیا کن! حیا کن!
بچه ها رو رها کن!
-----------
امریکای نژادکش ، آدما رو رها کن!
رفتی تو ویتنام ، بچه ها رو تو کشتی!
رفتی تو بغداد ، بچه ها رو تو کشتی!
رفتی تو کابل ، بچه ها رو تو کشتی!
------------
سعودی بچه کش!
تخم کین رو توکاشتی ،حالا بیا جمش کن!
سعودی بچه کش !
آخرین اخبار