افشانی مطرح کرد؛

لزوم تخصیص منابع بیشتر به محلات کمتر توسعه یافته/ محله‌ها در برنامه سوم رتبه بندی می‌شوند

شهردار تهران با بیان اینکه در برنامه سوم محلات رتبه بندی می‌شوند، گفت: باید به محلاتی که کمترین توسعه را دارند، بیشترین منابع را اختصاص دهیم.

باید به محلاتی که کمترین توسعه را دارند بیشترین منابع را اختصاص دادبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدعلی افشانی شهردار تهران در هشتاد و نهمین جلسه شورای شهر تهران که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، برنامه پنج ساله سوم شهرداری برای فاصله زمانی سال‌های 98 تا 1402 را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه شهرداری دو برنامه را پشت سر گذاشته و این سومین برنامه است، افزود: تغییر فاحشی در نگرش ما به نظام برنامه‌ریزی مبتنی بر برنامه‌ای متناسب با آنچه در 70 سال گذشته تجربه شده، ایجاد نشده است.

افشانی با تأکید بر اینکه مهم‌تر از تدوین برنامه اجرای آن است، گفت: تلاش کردیم که این برنامه به گونه‌ای تدوین شود که قابلیت اجرا هم داشته باشد.

شهردار تهران با بیان اینکه در برنامه ریزی می‌توان ایده‌های خوبی را گنجاند، تأکید کرد: اما مهم‌تر از آن اجرایی شدن این ایده‌ها است.

وی با بیان اینکه لایحه برنامه سوم با تأکید بر اهداف زیست پذیری، شفافیت، مشارکت پذیری، توسعه عدالت، کاهش نابرابری و بهبود حکم روایی شهری تدوین می‌شود، افزود: این برنامه در 11 فصل و 91 ماده تشکل شده که شامل حکم روایی شهری، سرمایه سازمانی، هوشمند سازی، اقتصاد شهری، فضاهای کالبدی، فنی و عمرانی، حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست، انرژی، فرهنگی و اجتماعی، ایمنی، مدیریت بحران و پایش برنامه است.

افشانی در ادامه اظهار امیدواری کرد که بتوان کیفیت زندگی مردم را ارتقا داد و کارنامه قابل قبولی به جا گذاشت.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه تنقیح قوانین یکی از نیازهای اساسی است، تصریح کرد:‌ در حال حاضر قوانین زائد زیادی داریم، چنانچه یک شهروند برای کسب یک پروانه زمان زیادی را مصرف می‌کند که علت آن هم وجود قوانین زائد است.

وی با بیان اینکه وضوح تنقیح قوانین از مهم‌ترین مباحثی است که به آن پرداخته می‌شود، گفت: برنامه ارائه شده من دارای دو اصل ارتقای کیفیت زندگی و رضایت شهروندان است، اما همواره با شعار «شهر زیست پذیر، شهروند مشارکت پذیر» در صحنه‌ حاضر بوده‌ام.

افشانی با بیان اینکه این کار نیازمند اندازه گیری شاخص‌های مختلف در محلات است، تصریح کرد: یکی از مهمترین شاخص‌های زیست پذیری قدرت انتخاب انسان‌ها در استفاده از نوع وسایل حمل و نقل عمومی است که بتوانند بین تاکسی، مترو و اتوبوس یکی را انتخاب کنند.

شهردار تهران با بیان اینکه در مرحله بعد محلات رتبه بندی می‌شوند، ‌گفت: محلاتی که کمترین توسعه را دارند، بیشترین منابع انسانی به آن‌ها اختصاص خواهد یافت که من این رفتار را به عنوان تبعیض مثبت تلقی خواهم کرد.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات هر کشوری فساد است، افزود: هر جا که فساد باشد، انتظار توسعه محال است، زیرا منابع تلف می‌شوند و رابطه‌ها جای ضابطه‌ها را می‌گیرند.

افشانی در ادامه تنوع نماهای ساختمانی را یکی از معضلات شهر برشمرد و گفت: شهری که نماهای ساختمانی آن دارای به هم‌ریختگی و تنوع بالا هستند، موجب تشویش اذهان افراد می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه روز گذشته 4 نردبان 64 متری برای آتش نشانی از گمرک ترخیص شد، افزود: روز هفتم مهر که روز آتش نشانی است، از این نردبان‌ها رونمایی می‌شود.

افشانی تصریح کرد: در برنامه سوم خانه اقوام را اجرا می‌کنم، زیرا یکی از برنامه‌های من همین پیوند اقوام است و این موضوع یک ضرورت تاریخی برای شهر تهران است.

شهردار تهران در ادامه با تأکید بر اینکه ما بدون مشارکت مردم امکان اداره شهر را نداریم، گفت: ما نباید بر روی درآمدهای ناپایدار حساب باز کنیم، همان گونه که چاه‌های نفت دیگر برای اداره کشور پاسخگو نیستند و باید به سوی درآمدهای دیگر رفت، برای اداره شهر هم باید به سمت  درآمدهای پایدار برویم.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت دسترسی به سامانه اطلاعات در فرآیندهای شهرداری گفت: آن چه که داریم باید به منظور شفاف سازی در دسترس مردم هم قرار گیرد.

افشانی با اشاره به ضرورت بازنگری در نظام مدیریت شهری گفت: باید پروژه‌های شهری قبل از این مطالعه شوند و در یک کمیته بررسی شوند تا مشخص شود که به چه دلیل باید بوجود آیند.

شهردار تهران با بیان اینکه بدون هوشمندسازی امکان شفافیت و مبارزه با فساد وجود ندارد، گفت: امسال تا پایان سال باید صدور پروانه را هوشمند کنیم.

وی با بیان اینکه با هوشمندسازی صدور پروانه دیگر شهروندان نیازی به مراجعه حضوری به شهرداری نخواهند داشت، گفت: در تمام خیابان‌های شهر صدور پروانه باید ساماندهی شود تا هر کس بداند که در هر خیابان چند طبقه می‌توان ساخت و هر ساختمان چقدر سطح اشغال دارد.

افشانی افزود: در این شرایط دیگر کسی نمی‌تواند بگوید که من طبقه‌ای اضافه یا کم می‌کنم و کسی هم نخواهد توانست از این وضعیت به عنوان ابزار قدرت استفاده کند، زیرا این وضعیت ابزار فساد است.

شهردار تهران با تأکید بر ضرورت هوشمندسازی نحوه آبیاری فضای سبز، پارک‌های حاشیه‌ای خیابان‌ها و جمع‌آوری پسماند گفت: هوشمندسازی در این حوزه‌ها هزینه‌های ما را بسیار کاهش خواهد داد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت حاضر شد سهم شهرداری از محل درآمد ارزش افزوده را از یک سوم به 50 درصد افزایش دهد، گفت: ما امروز به درآمدزایی از محل گردشگری و فرهنگی که به آن افتخار می‌کنیم توجه نداریم، در حالی که بسیاری از کشورهایی که در حوزه فرهنگ از ما عقب هستند، از این محل کسب درآمد می‌کنند.

افشانی در ادامه با تأکید بر ضرورت بازنگری در طرح تفصیلی گفت: این که تعدادی ساختمان را نوسازی کنیم، نامش نوسازی بافت فرسوده نیست، زیرا علاوه بر این باید زیرساخت‌های محلات را هم توسعه دهیم.

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه قرارداد خرید 630 واگن با مبلغ 14 هزار میلیارد تومان در شورای اقتصاد تصویب و منعقد شد، گفت: این اتفاق کاری بزرگ در حوزه حمل و نقل بوده است.

وی در ادامه با اشاره به علاقمندی بخش خصوصی به حضور در حوزه پسماند گفت: جمع‌آوری پسماند در حال اقتصادی شدن است و کسانی هم که در حال سرمایه‌گذاری در آن هستند، تعداد زیادی را به خود اختصاص می‌دهند.

افشانی در ادامه با اشاره به کوه‌های شمال تهران  گفت: طبیعت اطراف شهر باید حفظ شود.

شهردار تهران تصریح کرد:علاوه بر حفظ هویت تاریخی شهر، باید به حفظ هویت طبیعی آن هم توجه شود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه تهران پایتخت ایران است و پایتخت مرکز تنوع قومی و مذهبی است، گفت: در این مرکز همه اقوام کشور اعم از ترک، کرد، لر و بلوچ گرد هم هستند و باید در پایتخت یک همگرایی ملی شکل بگیرد.

افشانی در ادامه با بیان اینکه یک عده‌ای صبح تا شب سر چهارراه‌ها دستشان جلوی مردم دراز است، گفت: بهزیستی متولی رسیدگی به معلولان و کمیته امداد هم موظف به امدادرسانی به انسان‌های نیازمند است، اگر آن‌ها وظایف خود را به درستی انجام دهند، دیگر شاهد حضور این افراد در خیابان‌ها نخواهیم بود.

شهردار تهران با بیان اینکه دست درازی نیازمندان در خیابان‌ها موجب تحقیر انسان می‌شود، گفت: انسان بودن تا زمانی بر قرار است که انسان تحقیر نشود.

وی خاطر نشان کرد: اعلام کرده‌ام تمامی محلاتی که فاقد فضای سبز هستند باید تا پایان سال دارای فضای سبز شوند.

افشانی در واکنش به برخی سخنان مبنی بر اینکه باید پادگان‌ها از  سطح شهر خارج شوند، گفت: این درخواست‌ها تأسف‌بار است، زیرا پادگان‌ها بخش زیادی از فضای سبز را در خود جای داده‌اند و در مواقع بحران هم سربازان ما می‌توانند به کمک مردم آیند، چنانچه در کرمانشاه ارتش و سپاه به کمک  مردم آمدند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در صورت وقوع بحران در تهران تنها از طریق اورژانس هوایی می‌توانیم امدادرسانی کنیم، گفت: یکی از  اماکن مناسب برای این کار همین پادگان‌ها است که بالگردها قادر به فرود در آن‌ها هستند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر وزارت راه همکاری کند، کل پادگان‌ها را برای مردم خریداری خواهیم کرد و آن‌ها را در مناطقی مانند منطقه 22 مستقر خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار