صبح امروز

همایش روز جهانی صلح در باغ کتاب تهران برگزار شد

همایش روز جهانی صلح, صبح امروز با شعار " حق بر صلح" در باغ کتاب تهران برگزار شد.

همایش روز جهانی صلحبه گزارش خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، همایش روز جهانی صلح صبح امروز با شعار " حق بر صلح" و با حضور آیت الله محمدی عراقی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام, محسن پاک آئین سفیر سابق ایران در آذربایجان, داود عامری دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی و محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری در باغ کتاب تهران برگزار شد.

آیت الله محمدی عراقی در ابتدای این همایش و با اشاره به تعریف صلح در جوامع بین الملل اظهار کرد: اختلاف اساسی که دیدگاه اسلامی در زمینه صلح با دیدگاه جهانی دارد، مفهوم عدالت است. تعریفی که امروز در سطح جهانی رایج است، ناشی از این دیدگاه است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در همه دیدگاه‌های مختلف، چه تفکر ایده آلیستی و چه رئالیستی، چه کسانی که بر مبنای عقل آن را تعبیر می‌کنند و چه آن‌هایی که بر مبنای واقعیات آن را تعریف می‌کنند، یک نگاه مشترک وجود دارد و آن هم دیدگاه مادی است.

وی تصریح کرد: مسئله صلح به یک مفهوم سلبی تقلیل داده می‌شود، به این معنا که صلح یعنی نفی جنگ، یعنی اگر جنگی نباشد صلح برقرار می‌شود که مفهونی سطحی است.

آیت الله محمدی عراقی  ادامه داد: از زمان جنگ تاکنون همواره واژه صلح را در کنار عدالت می‌بینیم که ریشه اعتقادی، سیاسی و قرآنی دارد. اثر این نگاه در مسائل نظری و ساختاری و عملکردی مشهود است.

وی بیان کرد: از جهت نقد ساختاری با تمام تجربیات تلخ و شیرین بشریت در دو قرن گذشته، در نهایت صلح به ساختارهای معیوب به عنوان متولی حفظ صلح جهانی و برقراری امنیت بین المللی تعریف شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در حال حاضر مجمع عمومی سازمان ملل در حال برگزاری است، نمایندگان کشورهای مختلف جهان در آن به سخنرانی می پردازند که حاصلی نداشته است. این به این معنا نیست که ما نباید از فرصت حضور در این مجمع استفاده کنیم اما باید دید چقدر می توان به این ساختار امیدوار بود.

آیت الله محمدی عراقی تاکید کرد: تنها ساختاری که ضمانت اجرایی دارد، شورای امنیت است که آن هم معیوب است و استفاده از حق وتو، این ضمانت زیر سوال می رود.

عراقی در ادامه گفت: مسئله فلسطین، مسئله مهمی است اما سازمان ملل درباره آن چه کرده است؟ مردمی که در خانه خود محاصره شده اند با تمام مظلومیت و با دست های خالی از خاک خود دفاع می‌کنند؛ اما توطئه های رژیم صهیونیستی و حامیانش را با مقاومت و ایستادگی شکست می‌دهند.

داود عامری دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت: بسیاری از کشورها لاف ائتلاف ضد تروریستی می زنند اما در باطن حامی آنها هستند. به نظر می رسد امروز هنجارها نرم های بین المللی شرایط حاکم را پذیرفته اند و ما باید تلاش کنیم این اندیشه را تغییر دهیم.

عامری بیان کرد:  امروز اکثر اسناد و گفتمان در سازمان ملل فاقد اندیشه های اسلامی است. نگاه آنها به کشورهای اسلامی جهان سوم، این است که باید پیرو کشورهای توسعه یافته باشند.

وی تاکید کرد: ما به خودباوری و تلاش نیاز داریم. امروز جمعی از نخبگان داخلی و جهانی کمک می کنند تا گفتمان مشخصی را در جهت صلح جهانی فراهم کنیم.

محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری مهمان دیگر این نشست در ادامه بیان کرد: صلح یکی از بزرگترین دغدغه های تاریخ بشر بوده و امروز حلقه مفقوده دنیا است که باید بیش از گذشته مورد توجه واقع شوند.

عباسی افزود: نسل سوم حقوق بشر بر پایه برادری استوار است و مباحثی از جمله صلح، محیط زیست و توسعه پایدار را در خود جای می دهد و یک شعار دارد اینکه جهان به مثابه یک خانواده است.

وی تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم وقتی از صلح سخن می گوییم منظور تعریف کلاسیک آن یعنی فقدان جنگ نیست، چنین تعریفی برای نسل سوم حقوق بشر پذیرفته نیست.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری تاکید کرد: امروز در تعریف صلح غیر از نبود جنگ با نیاز به امنیت غذایی و سیاسی و همچنین دموکراسی رو به رو هستیم. ما به یک حکمرانی شایسته در جهان نیازمند هستیم.

عباسی گفت: " حق بر صلح " به عنوان یک نیاز ذاتی بشر تلقی می شود و قابل ابطال و تضییع نیست و باید برای احیای آن تلاش کنیم. دستیابی به صلح بدون احترام به حقوق بشر میسر نخواهد شد.

وی ادامه داد: رعایت حقوق بشر هم در زمان صلح و هم در جنگ لازم الاجراست. امروز تروریسم یه تهدید جدی در سطح جهانی است. یکی از چالش های بشری، نگاه ابزاری غرب به صلح است. صلحی که مبتنی بر عدالت نباشد پایدار نخواهد بود.

محسن پاک آیین معاون بین الملل مطالعه پژوهشی_ فرهنگی انقلاب اسلامی در اثنای نشست به تبیین نگاه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب درخصوص صلح پرداخت.

وی در رابطه با بررسی صلح عادلانه از دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری گفت: این بحث، بحث بسیار مهمی است و در جهت گفتمان سازی جهانی، صلح بر مبنای عدالت می‌تواند نقش مهمی را در حوزه مذکور ایفا کند.

وی تاکید کرد: از نگاه امام، برقراری صلح جهانی مستلزم استقرار عدالت جهانی است یعنی عدالت جهانی پیش شرطی است برای برقراری صلح جهانی و بدون این عدالت صلح پایدار نخواهد بود.

معاون بین الملل مطالعه پژوهشی_فرهنگی انقلاب اسلامی اظهار کرد: امام به ساختار فعلی جهان بدبین بودند. از نگاه امام، بخشی از جهان که جهان غرب است اصلا اعتقادی به عدالت ندارد و بخش دیگری که شرق است و شعار عدالت می‌دهد، معنای عدالت را به درستی نفهمیده و به شکل غیر مستقیمی به دنبال همان سیاست‌های سرمایه گذاری است. به اعتقاد ایشان این وضعیت تعادل جهان را برهم می‌زند. برهمین مبنا امام سیاست ایران را بی‌طرفی در قبال دو بخش شرق و غرب عنوان کردند.

وی ادامه داد: از نظر امام خمینی (ره) تا دنیا به این آرامش طلبان و صلح دوستان وطرفداران حقوق بشر مبتلاست روی امنیت و صلح و آرامش را نخواهد دید. ایشان نگاه خوش بینانه ای به استقرار صلح در جهان قبل از ظهور امام عصر (عج) نداشتند و ریشه این مسئله را هم استکبار می‌دانستند و معتقد بودند که سلامت و صلح جهان بسته به انقراض مستکبران است.

پاک آیین در ادامه اظهاراتش درخصوص دیدگاه مقام معظم رهبری درباره صلح جهانی گفت: رهبر انقلاب صلح عادلانه را مصلحت بشر می‌دانند. به اعتقاد ایشان برای اینکه انسانها بتوانند در محیطی آرام و در کنار یکدیگر و با وحدت زندگی کنند باید صلح عادلانه برقرار شود.

وی افزود: رهبر انقلاب معتقد هستند غربی‌ها مصالح بشر را نمی‌فهمند و بحثی به نام صلح را با تعصب مطرح می‌کنند که اصلا به مصلحت بشریت نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار