سخنگوی وزارت بهداشت:

صادرات دارو متوقف نشده است/ به دانشجویان انتقالی یارانه‌ نمی‌دهیم/ استعفای‌ رئیس سازمان غذا و دارو کذب است/ وزیر با پیرمرد بجستانی مزاح کرده بود

حریرچی گفت: صادرات داروهای داخلی متوقف نشده است زیرا تا کنون با کمبود دارویی در کشور رو به رو نبوده‌ایم.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری هفتگی که در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: صادرات داروهای ساخت داخل متوقف نشده است، این کار ارز آوری برای کشور ایجاد می‌کند و باعث افزایشکیفیت محصولات می‌شود زیرا برای کسب بازارهای‌ بین‌المللی‌ باید تأییدیه‌های معتبر دنیا اخذ شود.
 
وی افزود: اگر کمبود دارویی در کشور ایجاد شود موقتا صادرات دارو قطع می‌شود و تولیدات‌ داخلی کشور 3 برابر میزان مصرف مردم است، ولی تاکنون هیچ صادرات هیچ دارویی قطع نشده است.
 
حریرچی‌ ادامه داد: یکی از راه‌های بهینه‌سازی صنعت دارو، صادرات این محصولات است و وزارت بهداشت کاملا موافق صادرات داروی داخلی است؛  اگر دارویی به صورت موقت در کشور دچار کمبود شود صادرات آن متوقف و بعد از مدت زمانی مشخص این کار دوباره انجام می‌شود، اما اکنون داروهای صادراتی و با تکنولوژی‌ بالا که مورد مصرف بیماران سرطانی‌ است به کشورهای‌ منطقه صادر می‌شود و هیچ کمبودی‌ در این زمینه‌ نداریم‌.
 
وی در خصوص استعفای‌ رئیس سازمان غذا و دارو گفت: رئیس سازمان غذا و دارو در منطقه چزابه‌ یک پای خود را از دست داد و با همین حالت در چند عملیات 8 سال دفاع مقدس شرکت کرده بود، طی چند روز گذشته به دلیل شکستگی‌ استخوان بازو اعصاب دست وی موقتا و به طور کامل فلج شده بود اما با این حال وی هیچ وقت از تلاش، فعالیت و خدمت‌رسانی به مردم کشورمان‌ دست برنداشته‌ است و  اعلام می‌کنم که استعفای‌ وی کذب و بی اساس است.

مشکلات ارزی، شرط بازگشت دانشجویان پزشکی به کشور را آسان کرد

سخنگوی وزارت بهداشت، ادامه داد: از سال 2019 به بعد انتقال دانشجویان پزشکی از دانشگاه‌های معتبر دنیا به کشور ممنوع است و دانشجویانی که در دانشگاه‌های معتبر در حال تحصیل هستند به دلیل مشکلات ارزی پیش آمده به شرط پاس کردن 36 واحد درسی و پذیرش در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران تا سال 2019 فرصت دارند، به ایران بازگردند.

وی افزود: در ایران جوانان و خانواده‌های کشورمان علاقه زیادی به تحصیل در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دارند و آمار داوطلبان شرکت‌ کننده در کنکور نسبت به بقیه کشورها بالاتر است و به همین دلیل قاعدتاً‌ تعداد علاقمندان به تحصیل در گروه پزشکی در دانشگاه‌های کشور پذیرش نمی‌شوند و به ناچار برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌روندکه برخی در دانشگاه‌های معتبر و برخی دیگر در مراکز آموزشی غیرمعتبر‌ مشغول به تحصیل می‌شوند و اکثر آنها تمایل به بازگشت به ایران را دارند.

حریرچی‌ اضافه کرد: در رشته‌های ریاضی و انسانی 40 تا 50 درصد از صندلی‌های دانشگاه خالی می‌ماند ولی در پزشکی چندین برابر ظرفیت‌ دانشگاه‌ها متقاضی‌ داریم و به همین دلیل رقابت سنگینی بین علاقمندان وجود دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: دانشجویان دندانپزشکی‌ که در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند علاقه زیادی به بازگشت دارند که چند سال گذشته شرط انتقالی آنها به یکی از مراکز آموزشی ایران گذراندن 73 واحد بود که به دلیل مشکلات ارزی وزارت بهداشت مصوب کرده تا به طور موقت‌ پس از گذراندن 36 واحد به ایران منتقل شوند.

دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های غیر معتبر خارجی اجازه انتقال به کشور را ندارند

حریرچی‌ ادامه داد: در یکی از کشورهای همسایه  تعداد دانشجویان پزشکی ایرانی بیش از 2 برابر دانشجویان بومی خود آن کشور بود که به دلیل غیرمعتبر‌ بودن دانشگاه کشور همسایه امکان انتقالی به ایران وجود ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه وزارت بهداشت لیست 700 دانشگاه پزشکی معتبر را اعلام کرده است، ادامه داد: پس از سال 2019 دانشجویان پزشکی حق انتقالی به داخل کشور را ندارند مگر آن که درسشان‌ را به پایان برسانند و سپس پس از ارزشیابی‌ می‌توانند در ایران ادامه تحصیل دهند.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت به دانشجویان انتقالی هیچ یارانه‌ای نمی‌دهد و همه هزینه‌ها بر عهده دانشجویان است و اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز به دلیل ظرفیت محدود به سختی این دانشجویان را پذیرش می‌‌کنند.

حریرچی‌ در خصوص تأخیر کارانه‌ها و مطالبات پزشکان ادامه داد: ما شرمنده پرسنل‌ هستیم، متأسفانه 14 ماه کارانه‌ برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی به تأخیر افتاده است ولی به طور متوسط به دانشگاه‌های علوم پزشکی بین‌ 9 تا 10 ماه تأخیر دارند که البته باید بگویم که مطالبه کارکنان در برخی از مراکز آموزشی در حدود 3 ماه است.

وی اضافه کرد: در برخی از دانشگاه‌ها مطالبات‌ مربوط به ماه شهریور 97 نیز پرداخت شده و به نظرم‌ یک روز تأخیر نباید در پرداخت کارانه‌ها ایجاد شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر چگونگی روند کاهش پرداخت‌ها از جیب مردم پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: یکی از موضوعات مهم در حوزه سلامت میزان پرداختی‌ها از جیب مردم است که در هنگام دریافت خدمات درمانی به وسیله مردم و مراجعان‌ پرداخت می‌شود اما متاسفانه بیمه‌های سلامت آن را جبران نمی‌کنند.

کاهش پرداختی از جیب مردم با اجرای طرح تحول سلامت

وی اضافه کرد: پرداخت‌ها از جیب مردم فقط شامل حق بیمه پرداختی درمانی مردم نمی‌شود و در سال‌های 88 تا 91 میزان پرداختی به وسیله مردم بین 54 تا 58 درصد و به طور متوسط 56 درصد هزینه‌های سلامت را تشکیل می‌داده‌ است که خوشبختانه با اجرای طرح تحول میزان پرداختی از جیب مردم در سال‌های 93 و 94 به ترتیب به 38.7 و 38.1 کاهش پیدا کرده است.

وی در خصوص آماده شدن حساب‌های ملی سلامت گفت: با آماده  شدن حساب‌های ملی سلامت مربوط به سال 95 پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت در سال 95 به 35.2 درصد کاهش پیدا کرده است که این مهم با حمایت دولت و مجلس به دست آمده است.

 

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: کل هزینه‌های سلامت در سال 95 شامل هزینه‌های بستری، سرپایی، بهداشتی، درمانی، تشخیصی‌، دارویی و هزینه‌های انجام شده در بخش‌های دولتی، خصوصی، خیریه‌ نیز به وسیله خود مردم، دولت‌ و بیمه‌ها تأمین شده در حدود 114 هزار و 313 میلیارد تومان بوده است که 40 هزار و 343 میلیارد تومان از جیب مردم برای حوزه سلامت تأمین شده است.

وی تأکید کرد: با توجه به رقم متوسط 56 درصدی پرداختی از جیب مردم در سال‌های قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، میزان پرداختی در سال 95 در مقایسه با درصد مشابه پرداختی 4 سال مذکور 23 هزار و 839 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است که اگر این رقم را بین 78 میلیون ایرانی تقسیم کنیم این نتیجه به دست می‌آید که هر یک ایرانی در سال 95، 305 هزار تومان کمتر از جیب‌ در حوزه سلامت پرداخت کرده است و ماهیانه‌ در حدود 25 هزار و 400 تومان‌ نیز هزینه‌هایش‌ در حوزه بهداشت و درمان کمتر شده است.

حریرچی‌ اضافه کرد: دولت و مجلس از طریق اجرای طرح تحول نظام سلامت 56 درصد یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی را به مردم یارانه داد و این یارانه هدفمند را در حوزه سلامت پرداخت کرده است.

باید پرداختی از جیب مردم را به زیر 25 درصد کاهش دهیم

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: بر اساس برنامه ششم میزان پرداختی از جیب مردم باید به زیر 25 درصد در انتهای برنامه کاهش پیدا کند که با رسیدن به این میزان بسیاری از هزینه‌های کمرشکن‌ و فقرزای‌ سلامت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: برای پیشرفت بیشتر در این زمینه وزارت بهداشت علاوه بر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در مصرف بهینه منابع و ارتقای بهره‌وری نیازمند همراهی‌ بیشتر دولت و مجلس در تأمین منابع و اقدامات بیشتر بیمه‌ها در جهت کاهش قطع رابطه مالی بین بیمه‌ها و پزشک است که این مسئله نیز مورد درخواست جدی جامعه پزشکان و حتی مردم است.

 «تراخم» در ایران ریشه کن شد

سخنگوی وزارت بهداشت تشریح کرد: بیماری تراخم در کشورمان حذف شده است و این موضوع طی نامه‌ای از طرف سازمان بهداشت جهانی به وزیر بهداشت مورد تأیید‌ و تأکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بیماری تراخم شایع‌ترین علت نابینایی‌ عفونی در جهان و یکی از 20 بیماری عفونی مغفول‌ است که در حدود یک میلیارد نفر از مردم دنیا را مبتلا می‌کند.

حریرچی‌ افزود: در ایران طی چندین‌ دهه گذشته دو، سوم روستاییان و یک، سوم شهرنشینان‌ به درجات مختلفی از این بیماری مبتلا شدند که به  کاهش دید و نابینایی افراد انجامیده است.

وی ادامه داد: دسترسی‌ به آب سالم و فاضلاب‌ بهداشتی، بهداشت فردی، ارتقای سلامت مردم به خصوص  در کودکان، دسترسی وسیع و ارزان به آنتی بیوتیک‌ و به خصوص پماد تتراسایکلین‌ و قرص آزیترومایسین‌ به طور رایگان و جراحی ارزان پلک چشم در جهت جلوگیری از زخم قرنیه از جمله اقدامات وزارت بهداشت در زمینه کنترل و حذف بیماری تراخم‌ است.

حریرچی‌ در خصوص ماجرای وزیر بهداشت و پیرمرد‌ بجستانی‌ ادامه داد: وزیر بهداشت یکی از پزشکان برتر دنیا در رشته چشم پزشکی و جزء دانشمندان یک درصد دنیا است و با رأی بالای مجلس برای وزارت بهداشت انتخاب شد که هیچ تمایلی برای تصدی این منصب نداشته است، در دور دوم نیز با اصرار فراوان تصدی‌ وزارت بهداشت را قبول کرده است و طی این مدت در حدود 380 سفر استانی برای رسیدگی به خدمات بهداشتی – درمانی داشته است.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: وزیر بهداشت با همه کارکنان، بیماران و مردم مواجه می‌شود و طی دو هفته اخیر سفری به خراسان جنوبی، رضوی، آذربایجان شرقی و غربی داشت و سپس رهسپار‌ استان یزد شد و دیروز هم در مراسم تشییع‌ شهدای اهواز شرکت کرده بود و دیشب‌ به شهر مشهد مقدس رفت و ظهر امروز قرار است به استان قزوین برود و آخر هفته به مدت 4 روز در جهت بازدید از مراکز بهداشتی و درمانی به سفر استانی می‌رود.

حریرچی‌ ادامه داد: برخی از جریانات رسانه‌‌ای که از بیت‌المال و یا شبه‌ بیت‌المال کمک مالی دریافت می‌کنند،  می‌خواهند یک فرد جهادی‌ را به یک مدیر کم تحرک و پشت میزنشین  تبدیل کنند، به نظرم کار زیاد میزان مواجهه‌ با مردم را زیاد می‌کند که در این میان وزیر ممکن است با مردم مزاح کند تا یک رابطه عاطفی ایجاد شود.

تلاش وزارت بهداشت برای آزاد شدن دریافت حق فنی داروخانه‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص دریافت حق فنی داروخانه‌ها گفت: بر اساس مصوبه دیوان عدالت اداری دریافت حق فنی ممنوع است و وزارت بهداشت همراه با انجمن‌های داروسازی و فعالان این رشته طی سال‌های گذشته تلاش کرده‌ایم تا پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر دریافت حق فنی در داروخانه‌ها اجرا شود که این مسئله تا به امروز مورد قبول دیوان عدالت اداری قرار نگرفته است.

حریرچی‌ گفت: وزارت بهداشت در تلاش است تا مراجع لازم را در خصوص دریافت حق فنی داروخانه‌ها‌ قانع کند و به طور کلی ما تابع قانون هستیم و مصوبات قانونی را اجرا می‌کنیم.

علت گرانی 9 درصدی برخی داروها

وی ادامه داد: در سال 96 ، 300 میلیون دلار برای سال 97 در حوزه دارویی به منظور کاهش و کنترل واردات پیش‌بینی کرده‌ایم که 100 میلیون دلار آن مربوط به کاهش قیمت دارو است؛ قیمت برخی از اقلام دارویی بین 2 تا 3 درصد، برخی دیگر 9 درصد و تعدادی از اقلام دارویی بیش از 9 درصد در سال جاری افزایش داشته است.

حریرچی اضافه کرد: هزینه‌های جانبی مانند بسته‌بندی در  داروهای ارزان قیمت، گران است و ارز دولتی به برخی از داروها و مواد اولیه آنها تعلق می‌گیرد، اما به برخی داروها تعلق نمی‌گیرد  و باعث گرانی 9 درصدی دارو می‌شود.

پارازیت‌ها در کلانشرها آسیب رسان نیست

سخنگوی وزارت بهداشت  ادامه داد: امواج رادیویی پارازیت‌ها در محدوده ماهواره‌ای است و انرژی پارازیت‌ها شبیه امواج ماهواره‌ای و کمتر از آنها است؛ محدوده امواج پارازیت ها 28 ولت بر متر مربع است و اگر از این میزان بیشتر باشد، امواج مضر است که براساس سنجش‌هایی که در شهرهای شیراز، تهران و کلانشهرها انجام شده است به این نتیجه رسیده‌ایم که امواج پارازیت‌ها کمتر از 28 ولت بر متر مربع است.

حریرچی اظهار کرد: وقتی که صحبت از پارازیت‌ها می‌شود باید مستند بر اطلاعات باشد، ما نباید صدمات پارازیت‌ها را ثابت کنیم،کسی که استفاده می‌کند باید مضر نبودن پارازیت‌ها را ثابت کند؛ وزارت ارتباطات دستگاه‌های سنجش سیاری خریداری کرده است تا این سنجش را جهت تضمین سلامتی بیشتر شهروندان انجام دهد.

وی ادامه داد: در مواردی که افراد خرید خدمت می‌کنند گاهی سوء تفاهم پیش می‌آید که این کار نوعی استخدام 30 ساله است اما واقعیت امر این است که خرید خدمت به وسیله پیمانکار صورت می‌گیرد و همانطور که وزارت بهداشت کارانه پرسنل خود را با تأخیر پرداخت می‌کند، به ییمانکارانی که پرسنل خرید خدمت داشته‌اند،  بدهکار است.

برخورد جدی با کسانی که در بیمارستان با پزشکان درگیر می‌شوند

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص درگیری بیمار با پزشکان گفت: به تازگی برخوردهایی بین همراهان بیمار و پزشکان انجام شده است و ما انتظار داریم که خشونت در سطح جامعه به کمترین میزان برسد.

وی افزود: متأسفانه در جامعه نزاع‌های لفظی وجود دارد و اگر کسی از بیماری ناراحت است نباید به پزشک تعرض کند و سازمان نظام پزشکی با همکاری وزارت بهداشت اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه را انجام می‌دهد و برخورد جدی با متخلفان می‌کند و من توصیه می‌کنم که پزشکان اینگونه مسائل را رسانه‌ای نکنند.

وی در خصوص تغییر هرم جمعیتی کشور گفت: فرد بالای 65 سال مسن تعریف می‌شود و طی چند دهه گذشته افراد مسن بین 4.5 تا 5 درصد بود‌هاند و خوشبختانه در حال حاضر سن امید به زندگی افزایش داشته و براساس نظر سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت امید به زندگی در ایران 76.2 سال است و این در حالی بوده که در کشور ژاپن تعداد افراد بالای 100 سال بیشتر از 70 هزار نفر است.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
امیدوارم مشکلات اقتصادی رفع شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
روغن نباتی ۵ کیلویی نایاب شده و قیمت رب چین چین از ۸۵۰۰ تومن به ۱۵۰۰۰ تومان افزایش یافته . علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
دارو نداری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
United States of America
علی
۱۳:۳۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
مسخره و ریشخند با مزاح فرق داره جناب
اون بیچاره داره از نداری و دردش میگه اونوقت اون اقا ک در نازو نعمته داره ب ریشش میخنده ک ۶۰هزار پول فیزیوتراپی نداره
United States of America
علی
۱۳:۳۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
مسخره و ریشخند با مزاح فرق داره جناب
اون بیچاره داره از نداری و دردش میگه اونوقت اون اقا ک در نازو نعمته داره ب ریشش میخنده ک ۶۰هزار پول فیزیوتراپی نداره
آخرین اخبار