خطر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان همزمان با شروع فصل سرما

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: با شروع فصل سرما در کشور و مهاجرت پرندگان وحشی، احتمال شیوع مجدد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد.

خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان همزمان با شروع فصل سرمامجید اسدی، رییس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان با اعلام اینکه همزمان با شروع فصل سرما در کشور و مهاجرت پرندگان وحشی، احتمال شیوع مجدد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد، گفت: اگر پرورش دهندگان طیور، نکات آموزشی و بهداشتی را برای مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان رعایت نکنند، خسارات زیادی به صنعت مرغ شهرستان وارد می شود.

وی با اشاره به راه های انتقال و شیوع این بیماری افزود: تماس با طیور، پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، پراکنده شدن کود مرغداری آلوده به محیط اطراف، کفش، لباس، خودرو، آب و مکان آلوده و ضد عفونی نشدن کامل محل نگهداری مرغ و تجهیزات قبل از پرورش جوجه از راه های انتقال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به شمار می رود.

اسدی تاکید کرد: با توجه به اهمیت این بیماری و خسارات اقتصادی ناشی از آن، پرورش دهندگان طیور صنعتی ضمن باور به نقش رعایت ضوابط امنیت زیستی تمامی موارد از جمله: کنترل ورود و خروج افراد، خودروها، نهاده‌های مورد استفاده در مزرعه و خودداری از انتقال کود مرغی را با دقت اجرا کنند.

وی تصریح کرد: مردم می توانند بدون هیچگونه نگرانی گوشت مرغ، بوقلمون، بلدرچین و تخم مرغ مورد نیاز خود را از اماکن عرضه معتبر با بسته بندی، کد و مهمور به مهر دامپزشکی خریداری و با اطمینان مصرف کنند.

اسدی به فعالان حوزه طیور شهرستان توصیه کرد: به منظور جلوگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی را جدی گرفته و هر گونه تلفات غیرعادی طیور را بلافاصله گزارش کنند.

انتهای پیام/ب

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را جدی بگیریم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار