کشتار حیوانات راه حل بی آبی/مسئولان کمی گوش ها و چشم هایشان را تیز کنند

تصویری که این روزها در فضای مجازی دست به دست می شود کشتار حیواناتی است که برای نوشیدن آب به روستاها می روند و گرفتار صیادان می شوند.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، پناه آوردن حیوانات وحشی به مناطق روستایی و کوهپایه های این استان بر اثر تشنگی ، موجب گرفتار شدن آنها در دست برخی افراد شده و در نهایت به مرگشان ختم می شود.

از سوی دیگر ماندن حیوانات در محیط زیستی با تالاب، چشمه ها و آبشخورهای بی آب مرگ تدریجی آنها را رقم می زند.

تلف شدن حیوانات وحشی به دلیل بی آبی این روزها یکی از تصویرهایی است که در فضای مجازی دست به دست می شود، حال آنکه بسیاری از افراد و مسئولان هنوز آنطور که باید و شاید بحران نبودن آب و خشکسالی را باور نکرده اند تا آنجا که برخی تا زمانی که آب از شیرهای آب بیرون می آید نبود این مایه حیاتی را باور قلبی ندارند و آنطور که می خواهند از آن استفاده می کنند.

امروز که خشکسالی های پیاپی استان کرمان از وضعیت قرمز نیز فراتر رفته و زیستگاه ها و تالاب ها را در معرض تخریب جدی قرار داده است ، ساماندهی این مهم تنها عزم راسخ و همت مضاعف دستگاه های اجرایی، کشاورزان، صنعتگران و مردم را در مدیریت و استفاده صحیح از آب می طلبد.

رضا جزینی زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز از نابودی تنوع زیستی این استان خبر می دهد و می گوید: با شرایط آب و هوایی فعلی تا شروع بارندگی های فصل زراعی جدید حیات وحش استان با چالش جدی نبود آب و علوفه مواجه است.

رضا جزینی زاده افزود: در نظام برنامه و بودجه ریزی استان به این مهم توجهی نشده و حتی حساسیت موضوع و اطلاع رسانی های مکرر نیز نتوانسته مسئولان استان را مجاب کند که حیات وحش کرمان به عنوان تنوع زیستی و بانک ژن کشور با بحران مواجه است.

وی تصریح کرد: بحران در استان کرمان فقط در سیل و زلزله خلاصه شده در حالی که علاوه بر سوء مدیریت ها، استان کرمان چهار مقام نخست و اصلی دنیا را در فرسایش آب، خاک، هدر رفت انرژی و فرسایش ژرم پلاسمای گیاهی و جانوری دارد اما این مهم علمی بنا به دلایل گوناگون در استان کرمان مغفول مانده است.

ژرم پلاسم به هر نوع ماده گیاهی که در تولید و اصلاح نژاد به کار می‌رود گفته می‌شود و شامل بذر، گیاه کامل و بافت‌های گیاهی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: کشوری که از چهار مقام ذکر شده 2 مقام را داشته باشد از نظر زیستی نا امن ترین کشور است و تابستان امسال نیز شاهد بودیم طی 2 هفته 2 شهید در کرمان به دلیل بی مدیریتی لازم در آبرسانی به حیات وحش، تقدیم شد که حاصل آن 6 فرزند یتیم و چند خانواده داغدار بود.

وی ادامه داد: برغم اطلاع رسانی و هشدارهایی که اداره کل محیط زیست استان کرمان داد حتی اگر فقط مبلغ 100 میلیون تومان به محیط زیست این استان تزریق می شد ما شاهد شهادت این افراد نبودیم.

جزینی زاده با اشاره به بروز خشکسالی، تغییبر اقلیم، به هم خوردن تعادل اکوسیستم، هجوم حیوانات علف خوار از ارتفاعات به سمت تپه، دره ها، روستا و مزارع کشاورزی و هجوم افراد متخلف به شکار این حیوانات افزود: این امر موجب درگیری بین شکارچیان متخلف و ماموران و در نتیجه شهادت محیط بانان شد.

وی با بیان اینکه هزینه بیمه 2 شهید محیط زیست در کرمان بیش از 500 میلیون تومان است، افزود:می توان با هزینه های کمتر از اتفاقات بد جلوگیری کرد.

جزینی زاده تاکید کرد: بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی محیط زیست یک مساله درجه 2 و تجملاتی نیست و باید به همه جوانب آن توجه شود و این امر در سیاست های ابلاغی رهبری و سران سه قوه به صراحت آمده و در برنامه ششم ماده 123 نیز بر الزام اجرای این سیاست ها کاملا تسریع شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: محیط زیست امانتی در دست ما است و باید آن را به نسل های دیگر تقدیم کرد.

وی با اشاره به اینکه کرمان بارش قابل توجهی در سال زراعی جاری نداشته است اظهار داشت: طی سال های گذشته خشکسالی گریبانگیر این استان شده و آسیب حیات وحش و تنوع زیستی در حال رقم خوردن است.

جزینی زاده بر اهمیت ماده 10 و 12 (توجه به مسائل زیست محیطی) در نظام بودجه و برنامه ریزی استان کرمان تاکید کرد و گفت: تنوع زیستی استان کرمان به عنوان ویترین کشور در حال از بین رفتن است که زنگ خطری جدی در حوزه محیط زیست کشور برای تمامی مردم و مسئولان محسوب می شود.

وی افزود: این اداره کل در راستای حفاظت از تنوع زیستی با ستاد مدیریت بحران این استان مکاتبه و بطور دقیق نیازهای زیست محیطی هر منطقه را اعلام و گوشزد کرده است.

جزینی زاده گفت: با رویکرد زیست محیطی دولت در استان کرمان ، حمایت استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی راهی روشن در پیش داریم لذا باید در تمام بخش ها مدیریت فرابخشی برای نجات محیط زیست بصورت کامل و جامع اجرایی شود.

مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست شامل پارک های ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده در مجموع 2 میلیون و 405 هزار و 257 هکتار که 13.1 درصد از وسعت استان کرمان را شامل می شود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ب

تصویر کشتار حیوانات در فضای مجازی دست به دست می شود

 

برچسب ها: حیات وحش ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
حسین ل
۲۳:۵۹ ۰۷ مهر ۱۳۹۷
مرگ بر شکارچی غیرمجاز
Iran (Islamic Republic of)
دوستا ر
۱۷:۴۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۷
خیلی متاسفم