قالیباف در جلسه ماهانه جامعه اسلامی مهندسین:

نواصولگرایی با جوانگرایی عجین شده است/باید به اصول انقلاب رجعت کنیم

عضو مجمع تشخیص با اشاره به اهمیت جوانگرایی در کشور گفت: نواصولگرایی به معنای رجعت به اصول انقلاب اسلامی است.

دفاع مقدس در تاریخ ایران یک نقطه عطف استبه گزارش خبرنگار  حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که شامگاه امروز شنبه ۷ مهرماه برگزار شد، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا گفت: دفاع مقدس در تاریخ ایران یک نقطه عطف است که از همه ابعاد فرهنگی سیاسی و اقتصادی آن می‌توان بهره برد. این دفاع کارنامه درخشان این ملت و نظام ولایی و حضرت امام خمینی (ره) است.

وی تصریح کرد: من به عنوان یک نفر از آحاد این ملت و به عنوان یک شهروند که در دفاع مقدس حضور داشتم، وقتی به دفاع مقدس می‌نگرم فکر می‌کنم همه مشکلاتی که ما امروز داریم در زمان جنگ هم وجود داشت. در دوران جنگ تبلیغات رسانه‌ای جدی وجود داشت و امروز هم وجود دارد و به نسبت شاید کمتر از امروز هم نبود و آن روز‌ها تجربه امروز را نداشتیم و تخریب‌ها هم بود. ما امروز فکر می‌کنیم فضا سخت و ملتهب است، اما در زمان جنگ هم چنین بود و ترور و انفجار وجود داشت و مشکلات آن زمان هم مشکلات کمی نبود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در دفاع مقدس ما هیچ گاه توانمان حتی یک پنجم دشمن هم نبود، اما آفند می‌کردیم. دشمن شب حمله چند برابر ما توپخانه داشت و محدودیتی هم برایش وجود نداشت، اما ما برای مهماتمان برنامه ریزی می‌کردیم، حداکثر آتش موثر ما شش کیلومتر پشت مرز بود.

وی گفت: در آن زمان هم عده‌ای می‌گفتند جنگ پس از فتح خرمشهر هیچ ثمره‌ای ندارد و باید آتش بس را قبول کنیم. اما ما به همه آرمان های خود در دفاع مقدس رسیدیم. در دهه هفتاد همین بحث در دانشگاه‌ها بود که جنگ بعد از فتح خرمشهر کار بیهوده‌ای بود، اما امروز می‌دانند که حرفشان بدون استدلال بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پذیرفتن قطعنامه در پایان جنگ تصریح کرد: دشمن پس از پذیرش قطعنامه، دوباره به ما حمله کرد، اما امروز ببینید در بعد امنیتی چه شرایطی داریم، ما هیچ گاه فکر نمی‌کردیم که که امروز در منطقه موثر باشیم.

وی با اشاره به این گفته امام خمینی که راه قدس از کربلا می‌گذارد، افزود: خیلی‌ها در خفا به این هدف انتقاد می‌کردند، اما ما به همه اهدافمان رسیدیم. ما از شبه قاره هند تا جولان یکپارچه همه به هم وصل هستیم، پس راه قدس از کربلا می‌گذرد، زیرا سنت‌های الهی پابرجا است.  

قالیباف خاطرنشان کرد: جنگ تحمیلی مردمی بود، مثلا راننده کامیون‌هایی که امروز اعتصاب می‌کنند کسانی هستند که در زمان جنگ با همین ماشین به جنگ دشمن می‌آمد. دانشجو کارگر پیر و جوان همه بودند. ما عزیزی داشتیم که از مقطع فوق لیسانس در آمریکا انصراف داده و به جنگ آمده بود و کسانی داشتیم که از روستا آمده بودند؛ اما همه با دل می‌جنگیدند، آن زمان مبانی مردم بودند.  اگر ما می‌خواستیم با ارتش و سپاه به تنهایی بجنگیم به نتیجه‌ای نمی‌رسیدیم.  

وی ادامه داد: جمع آدم‌هایی که به جبهه رفته بودند حدود سه میلیون نفر می‌شد، اما همه مردم حس می‌کردند که در جنگ هستند و فضای حاکم بر کشور این بود. رزمنده‌ها در جبهه می‌دانستند که چهل میلیون نفر پشتشان هستند و این تاثیر مردم است. ما در جنگ به جوانان فرصت دادیم، شصت درصد شهدای ما زیر بیست و پنج سال هستند و سن هیات دولت را در آن زمان ببینید.  

قالیباف ضمن اشاره به اصل شایسته سالاری در جبهه‌ها، تصریح کرد: من قبلا هم اشاره کردم امروز جنگ روانی دشمن اثر تخریبی آن از فشار اقتصادی بیشتر است. وقتی ضعف و ناکارآمدی وجود دارد دشمن یک حرف نیمه راست می‌زند و صد‌ها حرف دروغ بر آن سوار می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در شرایط فعلی ما همه مسئولیم، تصریح کرد: اگر پستی داشته باشم کار می‌کنم، اما اکنون هم که پستی ندارم هم باید کار کنم. من امروز هم بعد از نماز صبح از خانه خارج می‌شوم. من وقتی صحبت از نو اصولگرایی می‌کنم معنی آن همین است. ما باید رجعت کنیم به اصول انقلاب؛ ما در نواصولگرایی به «جوانگرایی» و «شایسته سالاری» اشاره داریم. امروز در سپهر سیاست ما حلقه گمشده‌ای به نام کارآمدی وجود دارد. ما در حوزه کارکرد‌ها کارنامه قابل قبولی نداریم به خاطر اینکه در سیاست کشورمان کارآمدی موضوعیت ندارد.

قالیباف درباره ماجرای املاک نجومی هم گفت: تمام این‌ها در دادگاه بررسی شد و همه تبرئه شدند. همه این بحث‌ها سیاسی بود و در زمان انتخابات مطرح شد.

وی افزود: مشکل ما در اقتصاد، حصر مردم و جوان‌ها و عدم شایسته سالاری است. ذات انقلاب ما اسلامی و فرهنگ اهل بیت است و ما باید مقابل ظلم بایستیم. ما با استکبار باید مبارزه کنیم. امروز دشمن با جنگ روانی و اقتصادی به جنگ آرمان‌های ما آمده و از موضع ضعف ما کارآمدی، وارد شده است. در حوزه اقتصاد ما دو مشکل جدی و اساسی داریم؛ یکی تامین مالی و بحث ساختار و مدیریت در حوزه تامین مالی. در همه دنیا بانک‌ها به عنوان یک نهاد مالی سمت کار‌های تولیدی کوتاه مدت می‌روند.  

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از عدم کاهش سود بانکی در کشور در کنار افزایش بی رویه نقدینگی خاطرنشان کرد: رشد نقدینگی ما تقریبا در ۵۰ سال گذشته دو رقمی بوده و یک فراز و نشیبی از ۱۷ درصد تا ۳۴ درصد داشته که ۳۴ درصد در همین دولت رکورد زده شده است.   برخی سود ۲۵ درصد و ۲۸ درصد از بانک‌ها می‌گیرند و بیش از ۵۰ درصد سود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال متعلق به ۴ درصد از جامعه است. در این وضعیت به نظر شما تولید رونق خواهد گرفت؟

قالیباف با بیان اینکه نظارتی بر بانک‌ها نیست، اظهار کرد: سقف رشد نقدینگی در دنیا زیر ۱۰ درصد است، از طرفی باید بدانیم که ۷۰ درصد مشکلات ساختاری خودمان در حوزه پولی و مالی و ۳۰ درصد تحریم‌ها موثر هستند. امروز برای ما بزرگترین فرصت است و ما باید به دولت کمک کنیم به شرط آنکه دولت هم وارد میدان شود و کاری کند.

وی درباره fatf تصریح کرد: fatf خارج از بحث‌های سیاسی، ابزاری است که بتوانند در بزنگاه‌ها حالمان را بگیرند. اگر هم مقررات خوبی دارد باید درون سیستم پولی ما انجام شود.  

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما ۷ تا ۸ میلیون خانوار زیر خط فقر داریم که باید فکری به حال این افراد شود، خاطرنشان کرد: خیلی مهم است که ما سیاست‌های جبرانی را چگونه برای این قشر اعمال بکنیم و نقدینگی‌ها را باید به سمت کار‌های تولیدی هدایت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۷
خواهشا این قدر اجازه ندهید گرانی و تورم زندگی مردم را تاریک کند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۳۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۷
برادر کو مثل شماها که مدیر و مدبر باشد
آخرین اخبار