باشگاه خبرنگاران جوان مشهد گزارش می دهد:

سپیدمویان مهربان/ شناختن جایگاه سالمندان و ارتقای آن؛ مسئولیت مهم جوانان امروز

هفته‌ی ملی سالمندان در کشور که شروع می‌شود، سالمندان به خاطره‌ها می‌آیند و با پایان این هفته به خاطره‌ها می‌پیوندند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛سالمندی دوره‌ای از زندگی است که از ۶۰ یا ۶۵ سالگی شروع می‌شودو تعریف سالمندی نمی‌توان زمان خاصی را مشخص کرد، بلکه سالمندی را می‌توانیم با ویژگی‌های خاصی که فرد در زمانی از زندگی خود پیدا می‌کند بشناسیم.
 
سپید موی مهربان
معمولا سالمندی با کاهش یا افت توانایی‌های جسمی، فکری، اجتماعی و... شناخته می‌شود. برخی از این تغییرات در جسم روی می‌دهد

از نظر اجتماعی هم سالمندان با تحولات زیادی در زندگی روبه رو می‌شوند مهرداد سلیمانی یک سالمند است که در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: به نظر من هر مرحله از زندگی شیرینی‌های خاص خود را دارد و شاید شصت سالگی پایان یک ماراتن نفس گیر و شروع یک راحتی باشد.

سلیمانی ادامه می‌دهد: هیچ وقت از دوران سالمندی نترسیدم و نیمه‌ی پر لیوان را دیدم، من می‌گویم در این دوران من وقت‌هایی دارم که دیگران نمی‌توانند داشته باشند، مثل وقت برای کتاب خواندن، پیاده روی، سفر، خوش گذارنی و ورزش که شاید با این زندگی پر مشغله‌ی امروزی برای دیگران میسر نباشد.
 
وی می‌گوید: انسان نباید متوقع باشد نه از خانواده اش و نه هیچ کس دیگر، من هیچ توقعی ندارم از عزیزانم که وقتی من به شدتی مریض حال بودم که کنترل اعمال خود را نداشتم از من مراقبت کنند، حتی گفتم که خودتان را اذیت نکنید و من را در خانه سالمندان از پس انداز خودم بگذارید.

سپید موی مهربان

 

سلیمانی با اشاره به اینکه شاید عزیزان دیگر سالمند با صحبت‌های بنده مخالف باشند ادامه می‌دهد: به عقیده‌ی بنده اجتماع افرادی که شرایطی مشابه هم دارند در مراکز سالمندان، سبب افزایش انگیزه در افراد می‌شود و به زبان عامیانه آن جا افراد هم زبان بیشتری برای خود پیدا می‌کنیم.

منحنی رشد، از کودکی تا سالمندی

سپید موی مهربان

سارا گلستانی کارشناس ارشد مشاوره خانواده در گفتگو با خبرنگار ما درباره منحنی رشد، از کودکی تا سالمندی می‌گوید: اگر در جامعه به دنبال ارتقای سطح کیفی زندگی و جایگاه اجتماعی سالمندان هستیم، باید در جهت بهبود جایگاه اجتماعی کودکان قدم برداریم.


وی ادامه می‌دهد: کودکان ما اگر بر اساس منحنی رشد روانشناسی و مطابق با اصول صحیح تربیت شوند، آن گاه می‌توان گفت که سطح کیفی زندگی و جایگاه اجتماعی سالمندان را می توان تضمین کرد.

این مشاور خانواده می‌افزاید: یک سالمند براساس منحنی رشد خود نیاز به درک مولد بودن در طول زندگی خود می‌کند و آن را در خانواده و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی خود جستجو می‌کند؛ بنابراین باید آن را برگرفته از عمل خود در خانواده و اجتماع ببیند، یعنی اگر عملکرد فرد سالمند در دوران تربیت فرزندان خودش صحیح بوده و استقلال شخصیتی و هویتی فرزندان خود را حفظ کرده، در دوران سالمندی مولد بودن را درک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه باید انسان‌ها فعالیت‌های خود را پیرامون روابط شخصی پذیرا باشند و استقلال خویش را حفظ کنند بیان می کند: خانواده همانطور که نقش اساسی در تربیت کودکان را ایفا میکند در شناختن جایگاه سالمندان و ارتقای آن مسئولیت مهمی دارد و باید در جهت آن قدم بردارد.

پیشگیری، آموزش، مراقبت

 

سپید موی مهربان

 

حامد قضاوی مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در باره خدماتی که باید به یک سالمند ارائه شود می‌گوید: خدماتی که به سالمندان در حوزه بهداشت ارائه می گردد شامل دو بخش مراقبت و آموزش است : در بخش مراقبت‌های ادغام یافته، پس از شناسایی گروه هدف برنامه (سالمندان ۶۰ سال به بالا) و اعلام فراخوان جهت دریافت خدمات، هریک از سالمندان به مراکز خدمات جامع سلامت (پایگاه سلامت-خانه بهداشت) مراجعه می‌کنند.

 وی می‌افزاید: کلیه افراد مراجعه کننده پرونده الکترونیک سلامت سینا تشکیل می‌شود و سپس سالمندان مراجعه کننده از نظر اختلالاتی نظیر فشار خون، تغذیه، چربی خون، دیابت، افسردگی، سقوط و تعادل، سرطان پستان و روده بزرگ، احتمال بروز حوادث قلبی-عروقی کشنده در طی دوره ده ساله مورد ارزیابی قرار گرفته و با توجه به نتایج حاصل از آن اقدامات لازم شامل توصیه، اقدامات درمانی، ارجاع و پیگیری به فرد ارائه می‌شود.

 مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مکمل‌های غذایی لازم مانند ویتامین دی و قرص کلسیم دی به سالمندان داده می‌شود ادامه می‌دهد: در بخش آموزش علاوه بر ارائه آموزش‌های فردی و گروهی در موضوعات عمومی حوزه بهداشت، موضوع آموزش مباحث مجموعه ۴ جلدی شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی با اولویت پیشگیری از سقوط وحوادث، حفظ سلامت استخوان و مفاصل، سلامت روان و تغذیه صحیح می‌باشد.

نه درصد جمعیت خراسان رضوی، بالای شصت سال

سپید موی مهربان

حمید رضا پوریوسف مدیر کل اداره بهزیستی استان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنکار ما با بیان اینکه 9 درصد از جمعیت کل استان را سالمندان تشکیل می‌دهند که این میزان نزدیک به آمار کشوری است می‌گوید: سالمندان را نباید فقط بر اساس سن طبقه بندی کرد و باید عملکرد را هم مد نظر قرار بدهیم.

 
وی ادامه می‌دهد: پیش بینی می‌کنیم که تقریبا نیمی از جمعیت سالمند نیاز به خدمات ویژه درمانی، اجتماعی، رفاهی و توانبخشی را داشته باشند.

پوریوسف بیان می‌کند: چهار خدمت توسط موسسات غیر دولتی برای سالمندان در نظر گرفته شده که عبارتند از: مراکز شبانه روزی، مراکز روزانه، مراکز ویزیت در منزل و مراکز مراقبت در منزل سالمندان که زیر نظر بهزیستی استان در حال فعالیت می‌باشند.

وی می‌افزاید: برای سالمندانی که از بضاعت مالی مناسبی برخوردار نیستند هم تمامی امکانات فراهم می‌باشد که بودجه‌ی آن از یارانه دولت پرداخت می شود.

سالمندی و پیری چیزی را عوض نمی‌کند، نه او از ابتدا سالمند بوده و نه تنها نفری است که سالمند شده؛ اما شاید مهمترین نکته این باشد: من و شما که سالمندی در خانواده و عزیزان خود داریم چه چیزی را تغییر می‌دهیم؟

اینطور بپرسم که همانقدر که توقع داریم با ما در سالمندی و پیری خود رفتار شود، همانگونه رفتار می‌کنیم؟

یادمان باشد، بچه‌های ما رفتارمان را عمل می‌کنند نه حرف هایمان را؛ رفتار ما آینه‌ی رفتار کودکان ماست.

انتهای پیام//آ. ف
 
گزارشگر: آریا فکور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار