ورزش‌های مناسب برای درمان دیسک گردن + تصویر

روش‌های مختلفی از جمله تمرینات فیزیوتراپی در بهبود دیسک گردن موثر است و با انجام آن‌ها می‌توانید این عارضه را تا حدودی بهبود ببخشید.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ همانند دیسک ستون فقرات کمری، در میان مهره های ستون فقرات گردن نیز دیسک بین مهره ای وجود دارد.

فتق (بیرون زدگی) دیسک گردن زمانی اتفاق می‌افتد که ماده ژله مانند موجود در مرکز دیسک گردن ضعیف و شکننده شده و از دیواره سخت خارجی، بیرون بزند؛ این عارضه که در افراد بین سی تا شصت سال بروز می‌کند با اعمال فشار برعصب ستون فقرات باعث ایجاد درد گردن یا بازو، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن ‌این نواحی می‌شود. البته باید توجه شود که گردن  درد جزو الزامی علایم دیسک گردن نیست.

ستون فقرات از 24 استخوان متحرک به نام مهره‌ ساخته شده است. بخش گردن ستون فقرات وزن سر شما با وزنی حدود 4.5 کیلوگرم به شما اجازه می‌دهد سر خود را به جلو و عقب تکان دهید و گردش 180 درجه داشته باشید.

7 مهره گردنی با نام‌های ‌ C1 تا C7 دیسک‌ها آن‌ها را از هم جدا کرده و و مانع از ساییده شدن مهره‌ها بر روی هم می‌شوند. مرکز هر دیسک با ماده‌ای ژله مانند پر شده است و در سطح هر دیسک، یک جفت اعصاب نخاعی از طناب نخاعی خارج و در بدن پخش می‌شود.

نخاع و اعصاب نخاعی با عملکردی شبیه به تلفن، اجازه می‌دهند پیام‌ها یا تحریکات بین مغز و بدن (اندام‌ها) جابه‌جا شوند.

تمرین‌های مناسب برای درمان دیسک گردن+ تصویر

هنگامی که ماده ژله‌ای از مرکز دیسک از طریق پارگی ایجاد شده در آنولوس دیواره دیسک خارج شود، فتق دیسک گردن یا بیرون زدگی دیسک گردن ایجاد می‌شود.

با گذشت زمان، فتق دیسک گردن تمایل به کوچک شدن دارد و ممکن است منجر به تسکین درد به صورت جزئی یا کامل شود. در بیشتر موارد درد گردن و یا دست در طول 6 هفته بهبود می‌یابد.

اگر شما دیسک گردن دارید، ممکن است دردی را احساس کنید که در طول بازو و دستتان منتشر می‌شود، همچنین احساس درد در ناحیه شانه یا گردن هنگام چرخش سر و خم شدن گردن را خواهید داشت؛ گاهی اوقات ممکن است اسپاسم (گرفتگی) عضلانی داشته باشید (به این معنا که عضلات غیر قابل کنترل می‌شوند). گاهی اوقات درد ناخوشایند و سوزش در بازوی شما وجود دارد. همچنین ممکن است ضعف عضلانی در عضلات دو سر و سه سر و همچنین در پروسه هند گریپ (گرفتن وسایل) داشته باشید.

عواملی که شما را به سمت ابتلا به دیسک گردن هدایت می‌کند

دیسک گردن ممکن است به علت آسیب دیدن، بلند کردن نامناسب اجسام یا حتی خود به خود ایجاد شوند؛ بالا رفتن سن  هم نقش مهمی در ایجاد انواع دیسک‌ها از جمله دیسک گردن دارد چرا که با افزایش سن، دیسک‌های شما خشک‌تر و سخت‌تر می‌شوند و دیوار بیرونی و فیبری سخت دیسک ممکن است تضعیف شود در نتیجه دیگر قادر نخواهد بود که هسته ژله‌ای را در مرکز قرار دهد.

این ماده ممکن است از طریق یک پارگی در دیواره دیسک، خارج شده و باعث ایجاد درد در هنگام تماس با عصب شود؛ژنتیک فرد نیز در ابتلا به دیسک گردن موثر است همچنین سیگار کشیدن  و مصرف تنباکو از جمله علل ایجاد دیسک گردن و دیگر انواع دیسک است؛ همچنین انجام برخی از فعالیت‌های شغلی و تفریحی نیز می‌تواند منجر به انحطاط زودرس دیسک گردن و آسیب آن شود.

فتق دیسک گردن بیشتر در افرادی که در دهه 4 و 5 زندگی خود هستند رایج است، اگر چه افراد سالخورده و میانسالی که فعالیت فیزیکی خاصی دارند، در گروه با خطر ریسک بالا قرار می‌گیرند.

قابل ذکر است تنها هشت درصد از فتق دیسک‌ها مربوط به ناحیه گردن (دیسک گردن) است.

راه‌های فرار از دیسک گردن

برای  پیشگیری ازبروز این عارضه جلوگیری از افزایش سن اجتناب ناپذیر است اما تغییر در سبک زندگی می تواند به جلوگیری از بیماری های مربوط به دیسک جلوگیری کند. تمرین حالت های بدنی مناسب و حرکات درست بدن، حفظ وزن مناسب و سلامت، ورزش منظم و عدم استعمال دخانیات می تواند کمک کننده باشد.

درمان این اختلال  در بیشتر بیماران با تنها با چهار الی شش هفته قرار گرفتن تحت درمان نورولوژیک درد و علائم از بین می رود. نسبت به مسیر درمانی خود خوش بین بوده و به خاطر داشته باشید که کمتر از ۵% مشکلات ستون مهره نیازمند جراحی هستند.

داروها ممکن است شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای کاهش تورم، رفع اسپاسم ماهیچه ای، و یا از بین رفتن درد باشند هم‌چنین درمان فیزیکی که تاثیر بسیاری بر بهبودی درمان دارد شامل درمان با سرما و گرما، ماساژ ملایم و کشش می‌شود.

تمرین‌های موثر برای درمان این اختلال

برای انقباض چانه صاف بایستید یا بنشینید، پشت و گردن را صاف کنید و شانه‌ها را اندکی عقب بدهید. همان طور که سر را رو به جلو نگاه داشته‌اید و خیره به روبرو نگاه می‌کنید، چانه را رو به داخل جمع کنید. باید کشش خفیفی را بدون درد حس کنید؛ اگر دچار درد شدید، فوراً انجام حرکت را متوقف کنید و به پزشک مراجعه نمایید. چند ثانیه در این حالت بمانید و حرکت را هر روز در چند نوبت ده مرتبه‌ای تکرار کنید. برای انقباض کتف در موقعیت فوق قرار بگیرید و کتف‌ها را به مدت 5 ثانیه تا جایی که می‌توانید، به هم فشار دهید. باز هم تاکید می‌کنیم که به جز کشش نباید هیچ دردی حس کنید. حرکت را هر روز ده بار تکرار کنید.

تمرین‌های مناسب برای درمان دیسک گردن+ تصویر

 

 سر را صاف نگه دارید و چانه را رو به داخل جمع کنید. این موقعیت را حفظ کنید و سر را به آرامی ده بار پایین ببرید. سپس عضلات را شل کنید.

تمرین‌های مناسب برای درمان دیسک گردن+ تصویر

موبیلیزاسیون عصب میانی

بازو را تا ارتفاع شانه بالا ببرید. ابتدا آرنج را خم کنید، سپس به آرامی آن را به گونه‌ای صاف کنید که کف دست رو به دیوار باشد. برای افزایش کشش می‌توانید سرتان را به سمت دیگر خم کنید. 5 ثانیه در این حالت بمانید، عضلات را شل کنید و حرکت را چهار بار دیگر تکرار کنید.

تمرین‌های مناسب برای درمان دیسک گردن+ تصویر

بازو را تا ارتفاع شانه بالا ببرید. آرنج را خم کنید و ساعد را به گونه‌ای بچرخانید که کف دست کنار سر قرار بگیرد و نوک انگشتان رو به پایین باشد. 5 ثانیه در این حالت بمانید، عضلات را شل کنید و حرکت را 4 بار دیگر تکرار کنید.

تمرین‌های مناسب برای درمان دیسک گردن+ تصویر

بازویتان را کنار بدن نگه دارید و آن را رو به داخل بپیچانید، مچ دست را خم کنید و سپس بازو را عقب ببرید تا زاویه‌ی کمی با پهلو پیدا کند. 5 ثانیه در این حالت بمانید، عضلات را شل کنید و حرکت را 4 بار دیگر تکرار کنید.

تمرین‌های مناسب برای درمان دیسک گردن+ تصویر

 

گردن را با احتیاط به جلو خم کنید. به گردن فشار نیاورید و گردن را بیش از حد خم نکنید. عضلات را شل کنید و گردن را صاف کنید. حرکت را 10 بار تکرار کنید.

تمرین‌های مناسب برای درمان دیسک گردن+ تصویر

 

سرتان را به آرامی به یک سمت بچرخانید، در منتهی الیه دامنه حرکتی به گردن فشار نیاورید. سرتان را به سمت دیگر بچرخانید و عضلات را شل کنید. حرکت را 10 بار تکرار کنید.

تمرین‌های مناسب برای درمان دیسک گردن+ تصویر

چه زمانی به سراغ جراحی گردن برویم

جراحی ستون فقرات گردنی ممکن است هنگامی پیشنهاد شود که درد و علائم در طول درمان غیر جراحی به طور پیشرونده ای شدیدتر شوند. اگر فتق دیسک اتفاق افتاده منجر به فشرده شدن دیسک درون ستون فقرات شود (میلوپاتی)، جراحی ممکن است ضروری باشد.

هدف از جراحی کاهش فشردگی اعصابی است که توسط دیسک فشرده شده است. رایج ترین فرآیند دیسکتومی نامیده می شود که به طور جزئی یا کلی دیسک آسیب دیده را خارج می کند. این جراحی معمولا از ناحیه جلو گردن (دیسکتومی جلوی گردنی نامیده می شود) انجام می شود. گاهی نیاز است که از طریق ناحیه پشتی گردن و با برداشتن بخشی از لامینا، یک صفحه استخوانی پوشاننده کانال نخاعی، به دیسک فتق یافته دسترسی پیدا کرد. نام این فرآیند لامینوکتومی (لامینوکتومی خلفی) نامیده می شود. اغلب، هر مرحله ای می تواند به صورت جراحی بسیار کوچک با حداقل تهاجم به بافتهای بدن انجام شده و گاهی در مرکز جراحی بیماران سرپایی نخاعی.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
سلام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌من‌دوماه‌دیکس‌گردنم‌درد‌دارع‌رفتم‌تهران‌دکترگفت‌خیلی‌مهر‌پنجت‌خرابه‌‌عمل‌نکردم‌‌حلان‌گردنم‌دردش‌کمتره‌ولی‌‌دست‌راستم‌تیر‌میکشه‌ایا‌با‌استراحت‌امکان‌داره‌خوب‌بشم
Iran (Islamic Republic of)
صمدقورچی
۰۴:۲۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
دیسک گردن دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
سلام زنی هستم 49ساله دیسک گردن شدید دارم وجدیدن علاوه بر سردرد و شانه درد وگردن درد دچار سرگیچه وحالت تهوع هم شدم ودکتر هم رفتم ودارو مصرف می کنم ورفع نشده لطفا راهنمایی بفرمایید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
من دیسک گردن دارم. اما هرچی دکتر میر فتم نمبفهمبد چبه. پیش روماتولوزیست باید برید. غضروف ساز باید بخورید و مسکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
سلام مالش دادن گردن با روغن سیاهدانه موثر هست یا نه؟؟
تشکر از شما
Iran (Islamic Republic of)
مجید نوروزی
۲۱:۱۶ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
سلام امیدوارم همه سلامتیشونو به دست بیارن
بجه ها منم دیسک گردن دارم مهره ۵.بهترین راحش حفظ ارامش صبوری و تلاش برای رفعشه.ورزشهای کششی زیره نظر دکتر بهترینه
عمل کردن مرحله اخره
مهره ۵ ارتباط مستقیم با اعصاب دست چپ و انگشت شصت داره و حتی به پشت گردن و کتف و بازو چپ هم میرسه
سبک زندگیتو نو عوض کنید تا خوب شدن راحی نیست
خدانگهدار
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۲:۱۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من ۲۸ سالمه دوساله مهریه ۴ و ۵ من دیسگ گردن دارم دکتر و متخصص رفتم هر داروی رو ک گفتن مصرف کردم فیزیو تراپی و لیزر و یکساله از کار افتادم و استراحت میکنم طب سنتی و کارای دیگه ای هم انجام ب نظرتون راهی برای بهبودیه من هست ک انحام بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
به قول ابن سینا نیمی از درد توهم و نیمی از درمان امید است، پس امید هر دردی را خوب می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
سلام‌ دوستان من خودم دیسک گردن داشتم دوسال پیش فیزیوتوراپی ولیزیر درمان هم نتیجه نگیرفتم ولی تنها نتیجه که گیرفتم نرمیش بود با مصرف موز پنجاه درصد دردم را موز هل کرد پنجاه درصد هم نرمیش و ورزش الان فضل خدا کاملا خوب شدم فقط دوستان حوصله بخرج بدهد یک کم نرمیش را زیاد تر انجام بدهد صد در صد نتیجه می‌گیرد ‌مارا هم از دعای خیر تان فراموش نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
سلام من دیسک گردن دارم درد میزنه به بازوهام وقی میخوابم بدتر می شوم ۱۰جلسه هم لیزر وفیزوتاپی کردم ولی اصلا خوب نشدم لطفا ممراراهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
سلام من دیسک گردن دارم چه راه کاری وجود داره که خوب بشم
Japan
احمدخالدیان
۱۲:۳۱ ۲۱ دی ۱۳۹۸
سلام من دیسک مهره های۵و۶و۷دارم آیاباورزش فیزیوتراپی بهتر میشود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۱۰ دی ۱۳۹۸
سلام من دیسکه خفیف دارم بایدچه کارکنم کارم باماشین هست
Iran (Islamic Republic of)
یاعلی
۰۷:۲۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
سلام خدا قوت عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
سلام نزدیک دو ساله ی نفر گردنم رو تاب داد از و موقع گردنم صدا میده و درد داره دردش میزنه تا پشت سرم دیگه عصبی شدم دکتر رفتم ی مقدار دارو بهم داد هیچ فایده نداره هنوز سرم را که تکون میدم گردنم چک چک میکنه بنظرتون باید چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
گردنتون در رفته حتما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
mri اول باید برید
Iran (Islamic Republic of)
قدرت بازیار
۱۸:۰۲ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
سلام من گردنم ضربه خورده خواستم ببینم ایا احتمال داره دیسک گردن بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۲ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
سلام من چند وقت پیش گردنم درد گرفت رفتم دکتر گفت دیسگ گردن دارم ده جلسه فیزیو تراپی رفتم پلی الان بازم دوباره اوت کرده سردرد شدید دارم چکار باید بکنم؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۴۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
سلام.علی.هستم.خیلی.وقت.است.درد.گردن.دارم.ام.ار.آی.هم.گرفتم.دیسک.وارتروز.هم.میگن.داخل.دیسک.هست.امانم.را.گرفته.تورا.خدا.راهنمایمکنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۱۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
سلام ببخشید میشه بدونیم خانم یا آقای که رفتند بناب الان حالشون چطوره اگه میشه آدرس دقیقا تره شو بدین ممنون
Iran (Islamic Republic of)
سلیمه
۱۹:۳۴ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
دکس گردن سمت چب علت چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
راه کاری برای دارندگان دیکس گردن
United Arab Emirates
علی
۰۰:۴۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
با سلام خدمت شما.چند ماهی هس ک‌دیسک گردن دارم یه چند مدتی اصلا درست نمیتونستم راه برم و بدنم خیلی ضعیف شده بود و شکرش الان خوب شده ولی هنوز سر انگشت دست و پام مور مور میکنه ولی گردنم درد نداره شاید خیلی کم تیره بکشه ایا احتیاحی به عمل لیزر هست یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
سلام من دیسک گردن دارم دکتر رفتم .ولی هنوز درد دارم الان دوماهه باید چیکار کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
سلام
من ۳هفته پیش دچار دیسک گردن شدم ام آر آی
مهره ۵ و۶ رونشون داد
متخصصان عزیز ۳تادکتر تو تبریزگفتن باید عمل بشی
رفتم شهرستان بناب یک پیرمرد بنام حاج عباس باچند حرکت اول باعث شد گردنم ازفشار دربیاد ودامنه حرکتی گردنم به هرطرف بیشترشد
بعدباسقزسفید روی مهره هارو پوشوند
الان تقریبا عالی هستم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
ادرسش کجاست
United States of America
بابک غلامپور
۱۴:۴۴ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
با سلام مهره های ۴و۵و۶ درگیر هستند ام اری دادم دکتر گفت عصب درگیر نیست اما گفت عمل داره و گفت دیسک شدید نظرتون چیه بدون عمل درمان داره؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۴۳ ۰۱ مرداد ۱۳۹۸
باسلام خدمت همه عزیزان بیرون زدگی ماده زله مانند بین مهرره ها دیسک حساب میشه که باعث فشار به عملکرد صحیح دیگر اعضا میشه دستها وپاها درست کار نمیکنند گز گز میکنند خواب میرن درد دارن باد میکنن ورم دارن خود گردن هم درد داره باید خیلی مواظب باشید که مجبور به عمل نشید سعی کنید عمود بشینید گردن رو خیلی کم تا سی سانت به جلو خم کنید بالش نرم ونازک استفاده کنید ووقتی به پهلو میخوابید بالشت یه مقدار بلندتر باشه ورزشهای سبک وآرامی رو که معمول هست رو انجام بدید
Iran (Islamic Republic of)
سونیا
۱۹:۵۰ ۲۵ تير ۱۳۹۸
سلام من ده روزیه دکتر رفتم با ام ار ای گفته که مهره های 1و2گردنم فاصله گرفته گردنبند وبالش طبی نوشته دارم استفاده میکنم.میخواستم بدونم این فاصله مهره ها همون دیسک گردنه یاخیر؟
Iran (Islamic Republic of)
Fereshteh
۲۳:۲۹ ۰۵ تير ۱۳۹۸
کسی که دیسک گردن داره باید چه خوراکی های مصرف کنه و چطور ورزش هایی کنه؟
ممنون میشم راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
مظفر-صالحی
۰۱:۰۷ ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
مهرهای۴



مهرههای ۴-۵-۶-۷_ دیسک دارد لطفاتجربیاتون در اختیارمان بزارید باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
. عبدالحسين پرنور
۲۲:۱۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
علت درد گردن چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۴۴ ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
سلام
هرچه زودتر به پزشک فوق تخصص مراجعه فرمایید و ام آر آی بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۳۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام من الان ۵ماه هست گردن درد شدید دارم دست چپ و راست درد شدید دارم ضعف عضلانی دارم دکتر نرفتم ببینم چی بهم میگه میخواستم ببینم کسی هست راهنماییم کنه ممنون میشم
آخرین اخبار