حذف بیش از 600 هزار رای دهنده از لیست نهایی/ سرنوشت نامعلوم استفاده از «بایومتریک» و برگزاری انتخابات در «غزنی»

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ضمن اعلام حذف شدن بیش از 600 هزار رای دهنده از لیست نهایی این کمیسیون، درباره برگزاری انتخابات در غزنی و استفاده از سیستم بایومتریک در روز انتخابات ابراز تردید کرد.

 

حذف بیش از 600 هزار رای دهنده از لیست نهایی/ سرنوشت نامعلوم استفاده از «بایومتریک» و انتخابات در «غزنی»به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان لیست رای دهندگان تمام ولایت های این کشور به غیر از «غزنی» را اعلام کرد.

کمیسیون انتخباات از میان 9/5 میلیون ثبت نام شده، بیش از 600 هزار برچسب انتخاباتی را از رده خارج کرده است؛ بر این اساس، آمار نهایی تعداد رای دهندگان به 8 میلیون و هشتصد هزار نفر کاهش یافته است.

بر اساس جدول زمانی انتخابات پارلمانی افغانستان، این فهرست باید حدود دو ماه پیش (12 اسد/ مرداد) اعلام می شد. از سوی دیگر، آمار نشر شده ظاهرا با نقص های فراوانی همراه است. چندی پیش، یکی از رسانه‌های داخلی افغانستان گزارش داد که آمار ثبت‌نام‌شدگان در 11 ولسوالی این کشور بیش از تعداد کل جمعیت این ولسوالی‌هاست و در مواردی این تفاوت حتی به بیش از 20 هزار تن می رسید.

نگرانی از نرسیدن به موقع دستگاه های بایومتریک

عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان هشدار داده است که اگر تا سه روز دیگر تمام دستگاه‌های بایومتریک در اختیار این کمیسیون قرار نگیرد، استفاده از سیستم بایومتریک در روز انتخابات دشوار می‌شود. تاکنون از میان 22 هزار دستگاه مورد نیاز، تنها بیشتر از چهار هزار دستگاه بایومتریک در اختیار این کمیسیون قرار گرفته است.

کمیسیون مستقل انتخابات در حالی از احتمال نرسیدن به موقع دستگاه‌های بایومتریک ابراز نگرانی می کند که کمتر از بیست روز به برگزاری انتخابات پارلمانی باقی‌مانده است و این دستگاه‌ها در کنار دیگر مواد حساس انتخاباتی باید به تمام مراکز رای‌دهی در سراسر این کشور فرستاده شوند. در کنار آن، کارکنان انتخاباتی در تمام ولایت‌ها نیز باید از چگونگی کار با این دستگاه آگاه شوند.

پیش از این سید حفیظ‌الله هاشمی، دبیر کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود که در صورت فراهم‌نبودن امکان‌های استفاده از سیستم بایومتریک، انتخابات بر اساس سیستم پیشین برگزار خواهد شد. در مقابل، احزاب سیاسی افغانستان نیز تاکید دارند که در صورت استفاده نکردن از سیستم بایومتریک در روز انتخابات، آنها نتیجه انتخابات را نخواهند پذیرفت.

سرنوشت نامعلوم انتخابات در «غزنی»

عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت که انتخابات پارلمانی در ولایت غزنی احتمالا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در حمل/ فروردین سال آینده برگزار شود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پس از اعتراض شماری از شهروندان این ولایت، غزنی را به سه حوزه انتخاباتی تقسیم کرد اما این تصمیم نیز با اعتراض شماری دیگر از شهروندان این ولایت رو‌برو شد و در نهایت، این کمیسیون برگزاری انتخابات پارلمانی در این ولایت را به زمان نامعلومی به تعویق انداخت.

قرار بود در کنار انتخابات پارلمانی، برای نخستین بار انتخابات شورای ولسوالی‌ها نیز در افغانستان برگزار شود اما به دلیل فراهم نبودن برخی امکانات و همچنین به حد ناب نرسیدن تعداد نامزد ها و نامزد نشدن زنان در برخی از ولسوالی ها، این کمیسیون انتخابات شورای ولسوالی‌ها را نیز به تعویق‌ انداخت.

انتخابات پارلمانی افغانستان قرار است در تاریخ 8 میزان/ مهر سال جاری برگزار گردد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار