باهنر در نشست خبری:

روحانی بین گروه‌های سیاسی تفاوت قائل نشود/با واعظی جلسه مهمی داشتیم/انتقاد به دولت برای عدم انتخاب سفیر در هند و چین

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با با بیان اینکه رئیس جمهور باید توجه داشته باشند که برای مشورت کردن درباره اداره امور کشور میان گروه‌های سیاسی تفاوت قائل نشوند، گفت: ما در حال رایزنی هستیم تا در صورت امکان جلسه‌ای را با رییس‌جمهور داشته باشیم.


حمله تروریستی اهواز با حمایت آل سعود و آمریکا صورت گرفتبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری امروز (چهارشنبه۱۱ مهرماه) که با محوریت «استراتژی نگاه به شرق و ثمرات آن» که در محل خبرگزاری آنا برگزار شد،گفت: هفته گذشته مردم اهواز دچار حمله کور تروریستی شدند که البته این حمله با حمایت آل سعود و آمریکا انجام گرفت.

وی ادامه داد: نیرو‌های دفاعی و امنیتی کشور قول دادند تا با پاسخی کوبنده تروریست‌ها را سرکوب کرده و پاسخی دندان شکن به آن‌ها دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: حمله موشکی اخیر سپاه به مواضع داعش و تروریست‌ها هشداری برای کسانی است که قصد تجاوز به ایران را دارند و با این حرکت باید بدانند که در صورت حمله به ایران حتما دستشان قطع خواهد شد.

باهنر پیرامون پرسشی در پاسخ به فواید نگاه به شرق اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در تنظیم روابط خود با کشور‌های مختلف دنیا باید دنبال منافع حداکثری باشد و طبیعی است که تعاملات در همه عرضه‌ها باید بر مبنای بده بستان باشد و باید با کشور‌هایی که با ما تعامل می‌کنند همکاری داشته باشیم طبیعتا آن‌ها نیز به دنبال منافع خود هستند، ولی ما نیز نباید از منافع ملی خودمان چشم پوشی کنیم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین اصل روابط ما با دنیا این است که بتوانیم به کشور‌ها اثبات کنیم که تعامل با ایران برای آن‌ها نیز منافع خوبی دارد و تبیین و اجرای این مهم برعهده دستگاه دیپلماسی کشور است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به آغاز تحریم‌های آمریکا در آبان ماه گفت: طبق وعده ترامپ و مقامات آمریکایی روز ۱۳ آبان تحریم‌های ثانویه جدیدی رخ دهد و این تحریم‌ها از مدت‌ها قبل از سوی آمریکا شروع و اجرایی شده است، البته ۱۳ آبان قرار نیست اتفاق جدیدی بیفتد و ما هیچ دغدغه‌ای جز به دست آوردن پول نفت خود نداریم.

باهنر گفت: در صورت امنیت حمل و نقل نفتی و انتقال پول حاصل از فروش آن، ما دیگر فعلا مطالبه خاصی نخواهیم داشت، البته بدعهدی این آمریکا در حافظه افکار عمومی ملت ایران و دنیا باقی خواهد ماند.

وی تصریح کرد: هیئت‌های حاکمه بین المللی پس از خروج این کشور از برجام اذعان کردند، آثار منفی خروج آمریکا از برجام در آینده دامن آمریکا را خواهد گرفت و برای این کشور گران تمام خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: نگاه ترامپ و هیئت حاکمه آمریکا یک نگاه تجارتی است و متاسفانه آنان زبان دیپلماسی را بلد نیستند و نمی‌دانند. اشتباهات  دولت و هیأت حاکمه فعلی آمریکا به قدری ساده لوحانه است که باعث حقارت جامعه آمریکا شده است و من در حیرتم که ملت و جامعه آمریکایی چگونه این حقارت‌ها را تحمل می‌کند.

باهنر بااشاره به دیدار اصلاح‌طلبان با روحانی و اینکه درباره دیدار اصولگرایان با آقای رئیس‌جمهور شده است یا خیر، اظهار کرد: اکنون و در برهه فعلی، زمان جنگ و جدل احزاب اصلاح طلب و اصولگرا نیست.ما در حال رایزنی هستیم تا در صورت امکان جلسه‌ای را با رییس‌جمهور داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما تا انتخابات بعدی، یک سال وقت داریم و باید فرصت و زمان امروز خود را بر روی حل و مشکلات اقتصادی متمرکز کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رئیس جمهور باید توجه داشته باشند که برای مشورت کردن درباره اداره امور کشور میان گروه‌های سیاسی تفاوت قائل نشوند، خاطرنشان کرد: البته ؛ البته این را هم بگویم که یکی دو روز گذشته ما با آقای واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور، جلسه مهمی داشتیم و درباره مسائل مختلف کشور و راهکار‌های حل آن بحث و گفتگو شد.

باهنر با بیان اینکه جلسه با واعظی به دستور کار جلسات روسای سه قوه مرتبط می‌شد، تصریح کرد: ظرف همین هفته گذشته با رئیس مجلس هم جلسه‌ای  مفصل داشتیم.

وی اظهار داشت: ما امید غیرمتغیری به اروپایی‌ها نداریم، اما به آن‌ها داریم تذکر می‌دهیم که منافع شما صرفا همین منافع زودگذر نیست. این مطلب درست است که آمریکا هزار میلیارد دلار با اروپا و چین مراوده تجاری دارد، اما این فقط نیاز اروپا یا چین نیست بلکه خود آمریکا هم به این حجم از مبادلات نیاز دارد.

باهنر ادامه داد: اروپا و بقیه کشورها متوجه می‌شوند که تهدید‌های ترامپ، مدبرانه و عمیق و حساب شده نیست بلکه تهدید‌های بازاری است. ما باید مذاکرات خود با اروپا را ادامه دهیم و ما نباید دندان اروپا را بکنیم.

باهنر گفت: در میان کارشناسان، نگاه استاتیکی به غرب، باید اصلاح شود. اینکه با غرب می‌شود کار کرد، اما با شرق نه، این طور نیست؛ با هر جایی که منافع ملی ما را تضمین کند، باید کار کنیم .

وی با اشاره به لزوم جایگزینی واحد‌های پولی دیگر به جای دلار گفت: این نهضت باید در دنیا شکل بگیرد و جلو برود. امروز بسیاری از طرف‌های تجاری با آمریکا به این حس رسیده اند که تک روی آمریکا در دنیا زیاد شده است.

باهنر افزود: آمریکا قبلا مدعی جهانی شدن اقتصاد بود، اما هیأت حاکمه امروز این کشور، بسیار صریح می‌گوید که اقتصاد آمریکا باید بالاتر از بقیه جا‌ها باشد. قطعا سیستم بوروکراسی آمریکا این دور زدن دلار را تحمل نخواهد کرد.

وی با اشاره به تحولات اخیر ارزی گفت: دولت دارد زحمت می‌کشد، اما نقدی که به عملکرد دولت وارد است، این است که باید در تحلیل‌های خود به طور منطقی‌تر برخورد کند. مثلا در یک دوره‌ای گفتند که ارز، فقط ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و بقیه ارز‌ها قاچاق است. اگر با دیدن واقعیت‌ها می‌خواستند تصمیم بگیرند، می‌فهمیدند که نباید آن تصمیم را اتخاذ می‌کردند.

باهنر اظهار کرد: اگر دولت مدبرانه عمل کند، ارز، طی دو یا سه ماه آینده به سمت تک نرخی یا حداکثر دو نرخی شدن حرکت خواهد کرد. نقدی که به دولت وارد است، این است که مدت‌هاست وزیر اقتصاد یا وزیر کار نداریم  و برخی از سفارتخانه‌های کشورمان در چین، هند و فرانسه سفیر ندارند.

وی در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره تعلل دولت در انتخاب سفرا اظهار کرد: هنگامی که رییس‌جمهور عازم نیویورک شدند به علت اشکالات ساختاری برخی کار‌ها و فعالیت‌های اجرایی متوقف شد که نباید این اتفاق رخ دهد و باید هیأت دولت به کار‌های مربوط به خود حتی در زمان نبود رییس دولت هم بپردازد.

وی ادامه داد: دولت با توجه به شرایط و مشکلات اقتصادی کنونی کشور و تلاش برای حل این مشکلات گاهی فرصتی ندارد تا به باقی مسائل هم رسیدگی کند. البته بحث انتخاب سفرا و یا وزرا حتما در دولت در حال پیگیری است احتمالا یا دولت‌ به دنبال افراد شاخص است و یا کسانی که برای این پست‌ها در نظر گرفته و در حال رایزنی با آنان است، زیر بار قبول مسئولیت نمی‌روند.

باهنر در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: جلسات روسای سه قوه تدبیری است که رهبر انقلاب اندیشیده‌اند و اختیاری که به آن داده‌اند، به نظرم باید به عنوان فرماندهی قرارگاه مدیریت کشور برای دوران تحریم، مستقر شود. البته خود رهبری هم تاکید کردند که قرار نیست جایی موازی با مجلس و دولت تاسیس شود.

باهنر در پاسخ به اینکه چرا تصمیمات مجلس دهم تناقض دارد و سینوسی است، خاطرنشان کرد: اشکال بزرگ مجلس دهم در این است که مجلس  دهم فراکسیون اکثریت نداریم و سه گروه اقلیت داریم به همین علت تصمیمات مجلس تناقض دارد. اگر فراکسیون اکثریت در مجلس حضور داشته باشد تصمیمات مجلس قاطع و درست خواهد بود، البته این مساله به نمایندگان مربوط نمی‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۲۳ ۱۱ مهر ۱۳۹۷
تا کی باید شاهد این وضعیت گرونی ها باشیم بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۰:۵۹ ۱۱ مهر ۱۳۹۷
یک گوشمالی به ال سعود هم بدهید تا بداند چه خبر هست دیگه این کارا نکند .
آخرین اخبار