احیای هنرفرت بافی در کاشمر

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری کاشمر گفت: با احیای هنر اجدادی فرت بافی برای بیش از ۶۰ نفر از بانوان علاقه‌مند به این حرفه شغل ایجاد شده است.

احیای هنرفرت بافی در کاشمربه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ رضا یوسفی رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری کاشمرگفت: هنر پارچه بافی که در اصطلاح محلی به "فرت بافی" معروف است و مواد اولیه آن پنبه و نخ پنبه‌ای، نخ ابریشم، کرک و کاموا است، هنر زنان قدیم منطقه کاشمر بوده و هنوز در منازل و کارگاه‌ها بافته می‌شود.

وی افزود: درغالب هنر صنعت فرت بافی محصولات مختلفی از قبیل انواع حوله‌دست و صورت، خشک‌کن حمام (قطیفه)، جانماز (سجاده) و پارچه برای انواع لباس مردانه و زنانه با طرح‌های مختلف، چادرشب (رختخواب‌پیچ)، دستار (لُنگُتَه، سِلَه، مِندیل، عمامه)، دستمال توجیبی، پارچه احرام، پارچه کفن، لُنگ، پرده، چارقد، دستمال کمر (کمر پیچ) بافته می‌شود البته ملحفه، رومیزی، روتختی، شال، دستمال‌سفره، صافی بخشی از نوآوری‌های این هنر است.

یوسفی با بیان اینکه احیای هنر فرت بافی در شهرستان تبدیل به کارآفرینی شده است اضافه کرد: در حال حاضر در کاشمر بیش از ۶ کارگاه وجود دارد که برخی از بانوان نیز در منازل مشغول به فعالیت هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری کاشمر گفت: پارچه بافی در زمره صنایع دستی با قدمت تاریخی بسیار طولانی در شهرستان کاشمر در قدیم نقش مهمی در خودکفایی مردم روستا‌ها داشته است.

 

انتهای پیام // و.ت

 

اشتغال بیش از ۶۰ بانو کاشمری در صنعت فرت بافی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.