وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛

تصویب لایحه رتبه بندی معلمان در یکی از کمیسیون‌های دولت/ بخشی از اضطراب دانش آموزان ناشی از فضای فیزیکی مدارس است

بطحایی گفت: مدرسه باید تمرین زندگی برای دانش آموزان باشد و موانع این موضوع مانند اضطراب دانش آموزان شناسایی و رفع شود.

مدرسخ محوری را آموزش و پرورش توسعه می دهیمبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه آموزش و پرورش دستگاه زیر بنایی کشور و تولید کننده نیروی انسانی است،  اظهار کرد:  جامعه برای توسعه و پیشرفت باید از طریق آموزش و پرورش حرکت کند که به تعبیر مقام معظم رهبری آموزش و پرورش دستگاهی سرمایه‌ای است و هزینه‌ای محسوب نمی شود.

وی بااشاره به اینکه طی سال گذشته سندتحول بنیادین محور فعالیت ها و سیاست ها  بود، ادامه داد: این برنامه ها از 2 منظر مورد توجه قرار گرفت که مسیر اول تحول در مدیریت  بود و بر این اساس مدرسه محوری و کانونیت بخشی به مدرسه را دنبال کردیم چرا که مدرسه مهم ترین عنصر نظام تعلیم و تربیت است و برنامه هایی برای تعامل بیشتر مدرسه با محیط خودش در نظر گرفتیم  تا این نها جایگاه تصمیم گیری و تصمیم سازی داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه روش دوم تحول در متن و محتوای برنامه درسی  است، بیان کرد:  مهم ترین برنامه در این راستا گسترش مهارت آموزی در مدارس است و دانش آموزان باید براساس الگوی ایرانی، اسلامی مهارت هایی را بیاموزند.

ارسال لایحه رتبه بندی معلمان  به دولت

وی همچنین به  سیاست کاهش تمرکز حوزه‌های اجتماعی اجرایی به مدارس اشاره   و بیان کرد: از امسال قرار است واحد‌های اجرایی در مدارس کمتر دخالت کنند و در این راستا برنامه ویژه مدارس را اجرایی می کنیم که  ۲ ساعت از برنامه‌های درسی رسمی کشور در اختیار مدارس قرار می گیرد.

بطحایی با اشاره به اینکه نیروی انسانی از عوامل اصلی در تحول محسوب می شود، اظهار کرد: شایستگی معلم در کنار علاقه به کار، شرط اصلی در هر تحولی است که در این راستا طرح رتبه‌بندی معلمان  را با توجه به  شایستگی‌های نیروی انسانی مورد توجه قرار دادیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود:  نظام پرداختی این طرح تدوین و  لایحه آن تنظیم و به دولت فرستاه شد که در یکی ازکمیسیون های دلت به تصویب رسید و در اینده به مجلس  می رود. 

۱۰ درصد مدارس متوسطه اول آموزش مهارتی می‌بینند

بطحایی ادامه داد: در کنار آموزش‌های مذکور، آموزش مهارت‌های پایه به گونه ای که دانش آموز حداقل یک مهارت را بیاموزد تا مورد توجه قرار گرفته است که از این طریق فرد بتواند به شغلی مناسب در آینده دست یابد و بر این اساس در سال تحصیلی جاری ۱۰ درصد مدارس متوسطه اول تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: مدرسه محلی برای تمرین زندگی است و شرط تحقق آن است که دانش آموز  از حضور در مدرسه احساس نشاط داشته باشد بنابراین اکنون باید موانع رسیدن به نشاط  را شناسایی کرده  و آن را کاهش دهیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه  عوامل اضطراب ‌زای دانش‌آموزان باید شناسایی و حذف شود، گفت: بخشی از این اضطراب ناشی از فضای فیزیکی و تجهیزات و بخشی  ناشی از برنامه‌های آموزشی است.

آزمون و کتاب کمک آموزشی باعث ایجاد فضای روانی در دانش آموزان است

بطحایی افزود: برنامه‌های خارج از برنامه درسی مانند آمادگی برای آزمون و کتاب‌های کمک آموزشی  باعث می‌شود فضای روانی برای دانش آموزان ایجاد شود بنابراین شرط اصلی برای یادگیری در مدارس کمرنگ می‌شود که  برای این موضوع حذف آزمون از دوره ابتدایی را آغاز کردیم .

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت نوسازی و بازسازی فضای مدرسه و تجهیزات گفت: با مشارکت خیرین ۸ هزار کلاس جدید  علی رغم محدودیت‌ها و فشار‌های اقتصادی دشمنان افتتاح شد که نسبت به سال گذشته رشد ۶۰ درصدی داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار