اربعین نشانه حیات و بالندگی نهضت بزرگ عاشورا است / افزایش ۱۰ درصدی درخواست برپایی موکب‌های ایرانی در اربعین امسال

چند سالی است که همزمان با برپایی حرکت عظیم و میلیونی پیاده روی اربعین موکب‌هایی هم در مسیر تشرف زائران برپا می‌شود،در این موکب هاعلاوه براسکان و تغذیه خدمات دیگری هم به زائران اربعین ارائه می شود.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛در موکب‌های اربعین خادمان و برپاکنندگان موکب‌ها علاوه براسکان و تغذیه خدمات دیگری را هم به زائران حسینی ارائه می‌دهند؛ سفر میلیونی زائران در ایام اربعین نشانه حیات و بالندگی نهضت بزرگ عاشورا است.

هرسال بر تعداد مشتاقان اربعین حسینی افزوده می‌شود و از هفته آینده کم کم موکب داران آماده می‌شوند تا به عراق مشرف شوند، به همین خاطر به سراغ برخی از موکب داران خراسان رضوی رفتیم تا از روند آمادگی آن‌ها برایتان گزارشی تهیه کنیم.

سید احمد موسوی مهر مسئول یکی از موکب‌هایی که امسال در کربلا مستقر می‌شود گفت: تقریبا سه سال است که در کربلا موکب داری می‌کنم، در کربلا که هستیم تقریبا در روز از ۳ هزار نفر پذیرایی می کنیم. خیلی خدارا شکر می‌کنم که خادم امام حسین هستم و خوب است بدانید که همه کسانی که در این موکب‌ها فعالیت می‌کنند با عشق کار خود را انجام می‌دهند حتی هزینه‌های ویزای خود را خودشان پرداخت کرده اند.

مسعودی نژاد که مدیرگروه روانشناسی دانشگاه آرمان رضوی است و امسال هم به عنوان یکی از مسئولان موکب‌ها در کربلا به زائران خدمت می‌کند افزود: یکی از آرزوهایم این بوده است که بتوانم خادم امام حسین (ع) شوم، شیرین‌ترین موقعیتم این بود که به من زنگ زندند و گفتند شما برای این که خادم این موکب شوید پذیرفته شده اید.

به سراغ محمد حسین غلامی جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خراسان رضوی رفتیم.

وی با اشاره به این که موکب داران خراسانی امسال برای ۶۵ هزار نفر زائر تغذیه و اسکان فراهم می‌کنند گفت: ۵۸ ایستگاه صلواتی تاکنون ثبت نام کرده اند.

غلامی با اشاره به این که از سوی خراسان رضوی تعداد ۲۴ ایستگاه صلواتی در کربلا، ۱۱ عدد در نجف اشرف، ۱۴ تا در کاظمین، ۴ عدد در سامرا، ۴ عدد هم در مسیر راه نجف به کربلا و ۱ موکب هم در مرز مهران برپا می‌شود تا ان شالله به زودی خدمت رسانی به زائران را آغاز کنند، افزود: این موکب‌ها در سطح استان تشکیل شده و کسانی که علاقه‌مند هستند می‌توانند به مسئولین موکب‌ها مراجعه کرده و اقلام خواب را در اختیار موکب‌ها قرار دهند.

با توجه به این که تنها ۲۵ روز دیگر تا اربعین حسینی باقی مانده است جمشید گودرزی قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور در امور اربعین مهمان برنامه گفتگو ویژه خبری امروز رادیو ملی زیارت شد تا به سوالات پاسخ دهد.

وی ضمن عرض تسلیت این ایام گفت: در راستای تقسیم کار‌هایی که از طرف ستاد اربعین مرکزی صورت گرفته بخش جذب مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه زائران به عهده ستاد بازسازی عتبات عالیات تحت عنوان کمیته جذب مشارکت ها، اسکان و تغذیه زائرین گذاشته شده است.

قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور در امور اربعین با اشاره به این که سازمان دهی موکب‌های داوطلب خدمت در این ایام در صدر برنامه‌های ما قرار دارد گفت: جهت سازمان دهی این موکب‌ها امسال سامانه‌ای اینترنتی ایجاد شده تا همه اطلاعات موکب‌ها در آن به ثبت برسد؛ لازم است بگویم که همزمان با تدوین برنامه ها، کار‌های اجرایی مربوط به موکب‌ها هم شروع شده است.

قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور در امور اربعین با اشاره به این که هر کدام از موکب‌ها تعهدی را برای خدمت به زائران برای خود مثل امانت داری، درمانی، خیاطی، شست و شوی لباس و...تعریف کرده اند افزود:تاکنون بیش از ۲ هزار موکب ثبت شده اند که تعداد آن‌ها نسبت به سال قبل حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ عدد افزایش داشته است.

گودرزی با اشاره به این که هنوز هم خیلی‌ها متقاضی برپایی موکب درعراق هستند ادامه داد: مهلت ثبت نام برای برپایی موکب‌ها به پایان رسیده است، لازم به ذکر است طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته امسال در هر روز به ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر توسط موکب‌ها خدمات رسانی می‌شود.

وی با بیان این که پش بینی می‌شود این تعداد به ۲ میلیون نفر برسد گفت:در زمینه صدور روادید هم با توجه به سقف سهمیه پیش بینی شده بین ایران و عراق خادمان موکب‌ها نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کرده اند.

قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور در امور اربعین در پاسخ به این سوال که اعزام موکب‌ها از چه تاریخی شروع می‌شود افزود: موکب‌ها از ۲۵ محرم الحرام نسبت به ارسال اقلام و وسایل خود اقدام می‌کنند،پیش بینی ما این است که ۲۷ یا ۲۸ مهر ماه این موکب داران مستقر شوند و تا یازدهم  آبان اقدام به پذیرایی از زائران را انجام دهند.

گودرزی در رابطه با تعداد قرارگاه‌های مستقر هم گفت: مهران، شلمچه و چذابه مرز‌هایی هستند که قرار گاه‌ها در آن‌ها مستقرمی شوند ،هم چنین اگر مرز خسروی و قصر شیرین هم باز شوند آن جا هم پیش بینی لازم صورت خواهد گرفت.

وی با بیان این که در کربلا و نجف هر کدام ۱ قرار گاه وجود دارد افزود: بین کربلا و نجف هم ۱ قرار گاه داریم، در کاظمین و سامرا هم ۲ قرارگاه و در محل دفن مسلم هم یک قرار گاه وجود دارد.

قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور در امور اربعین با اشاره به این که تقریبا حدود هزار موکب در خاک عراق اقدام به اسکان و پذیرایی می‌کنند گفت: این حرکت یک حرکت مردمی است و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده ما موکب داران توجیه کرده ایم تا خودشان به جمع کمک‌های مردمی بپردازند و در نهایت آمار را به ستاد‌های استانی ارائه دهند، اما خب لازم به ذکر است که خودمان به عنوان ستاد نظارت‌های لازم را انجام می‌دهیم.

گودرزی در پاسخ به این سوال که مردم چگونه اعتماد کنند و کمک‌های مردمی خود را در اختیارموکب مورد نظر قرار دهند، ادامه داد: ما برای موکب‌ها پروانه صادر کردیم که تاکید شده این پروانه‌ها در محل موکب‌ها نصب شود. از طرفی هم مسولان مربوطه شهرستان‌ها وظیفه دارند نظارت کنند و اگر مردم مورد خلافی دیدند می‌توانند مراجعه کنند و گزارش دهد.

وی با اشاره به این که حساب‌های بانکی و درگاه‌های اینترنتی هم برای جمع آوری کمک‌های مردمی در نظر گرفته شده است گفت: سعی کرده ایم تا با برگزاری همایش‌ها و کلاس‌های استانی موکب داران را توجیه کنیم تا باتوجه به سیاست‌های هردو کشور رقابتی بین موکب‌های عراقی و ایرانی در پذیرایی و ارائه خدمات بین موکب داران نباشد.

قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور در امور اربعین با اشاره به این که امسال بیش از سال‌های قبل در زمینه مسائل بهداشتی به موکب داران تذکر داده شده است افزود: همان قدر که بر روی موضوعات بهداشتی تاکید داریم بر موضوعات فرهنگی هم تاکید کرده ایم .

انتهای پیام// ز.‌ی
گزارشگر:زهرایونسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.