رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نشست خبری آخرین روز نمایشگاه تلکام:

حذف آبونمان ۷۰۰ میلیارد تومان از درآمد‌های شرکت مخابرات را کاهش می‌دهد/با حکم جدید دیوان عدالت اداری نارضایتی مشترکان بیشتر می‌شود


حسین فلاح جوشقانی درخصوص حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف آبونمان از قبض‌های شرکت مخابرات توضیحاتی ارائه داد.


حذف بخشی از درآمد شرکت مخابرات با حکم دیوان عدالت اداریبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صبح امروز در نشست خبری آخرین روز نمایشگاه تلکام، در خصوص حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف آبونمان از قبض‌های شرکت مخابرات و پیشنهاد این شرکت برای جبران ضرر و زیان ناشی از این حکم، اظهار داشت: دریافت آبونمان بهترین روش برای نگهداری خطوط تلفن ثابت است و در همه جای دنیا این هزینه از مشترکان دریافت می‌شود.

مبلغ آبونمان در کشور ما بسیار پایین است. حدودا 10000 ریال از هر مشترک و در استان‌ها 1000 ریال دریافت می‌شود که این مبلغ کم بخشی از هزینه‌های شرکت مخابرات را تأمین می‌کرد.

وی ادامه داد: حکم دیوان عدالت اداری این درآمد شرکت مخابرات و همچنین چند مورد دیگر از درآمدهای این شرکت را حذف کرده که در نتیجه آن 600 الی 700 میلیارد تومان از درآمدهای شرکت مخابرات کاهش یافته و همچنین آبونمان‌های ماه‌های گذشته باید به مشترکان بازگردد که این خود رقمی حدود 1800 میلیارد تومان هزینه روی دست شرکت مخابرات می‌گذارد. من این حکم را بیشتر در جهت عدم توسعه خدمات این شرکت می‌دانم.

فلاح‌جوشقانی در همین رابطه افزود: در همه جای دنیا اینطور است که اگر خط تلفن ثابت فعال است اما مشترک از آن استفاده نمی‌کند، از آن آبونمان دریافت می‌شود. با حکم جدید دیوان عدالت اداری از افرادی که خط دارند اما از آن استفاده نمی‌کنند، هزینه‌ای دریافت نمی‌شود که در نتیجه، هزینه نگهداری از آن خطوط از سایر مشترکان دریافت می‌شود که این خود نارضایتی مشترکان را به همراه دارد. از طرف دیگر چون مخابرات نمی‌تواند هزینه‌های خود را تأمین کند، پس از مدتی این خطوط را مسدود می‌کند و این خود یک نارضایتی جدید از سوی مشترکان را به وجود می‌آورد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات ادامه داد: در حقیقت دریافت مقدار اندکی هزینه برای نگهداری خطوط یک امر طبیعی است که در همه جای دنیا صورت می‌گیرد و مطمئن باشید هزینه نگهداری از خطوط مخابرات خیلی بیشتر از مقداری است که تا الان از مشترکان دریافت می‌شد.

وی ادامه داد: هنوز پیشنهاد شرکت مخابرات برای جبران ضرر و زیان ناشی از حذف آبونمان را ندیده‌ام، اما بطور طبیعی اولین بحثی که مطرح می‌شود، افزایش تعرفه‌ها است. اما لزوما با افزایش تعرفه درآمد شرکت مخابرات افزایش نمی‌یابد. زیرا با توجه به جذابیتی که ارتباطات سیار برای مردم دارد، قطعا با افزایش تعرفه مکالمات ثابت ترافیک استفاده از خطوط ثابت کاهش می‌یابد و در نتیجه درآمد شرکت مخابرات کاهش می‌یابد.

فلاح جوشقانی در خصوص نوزدهمین نمایشگاه تلکام، گفت: در نمایشگاه امسال 230 شرکت داخلی و بسیاری از افراد متخصص در این حوزه مانند اپراتورها حضور داشتند و خدمات نوین خود را ارائه دادند؛ تلاش ما این بود که نمایشگاه امسال صرفا بازدید نباشد بلکه محلی باشد برای ارائه دهندگان خدمات فنی در حوزه ICT مانند شرکت‌های فعال در این حوزه و اپراتورها و فعالان مالی و سرمایه گزاران این حوزه تا بتوانند با یکدیگر تعامل و تبادل نظر داشته باشند.

وی ادامه داد: بر همین اساس امسال علاوه بر ارائه محصولات، محصولات مبتنی‌بر فناوری سعی شد تا پنل‌های تخصصی در این نمایشگاه برگزار شود از جمله این پنل‌ها می‌توان به اینترنت اشیاء اشاره کرد که یکی از فناوری‌های روز دنیا است. در پنل‌های تخصصی اینترنت اشیاء متخصصان در ابعاد مختلف حضور داشتند که نتایج آن در آینده در برنامه‌ریزی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات در همین رابطه، افزود: یکی دیگر از مباحثی که با توجه به موضوع تحریم مورد بحث تخصصی در نمایشگاه قرار گرفت استفاده از توانمندی‌های داخلی بود که توسط سندیکای مخابرات برگزار شد و توانمندی‌ها در حوزه فنی و مهندسی مورد بررسی قرار گرفت؛ یکی دیگر از پنل‌های ما که بسیار چالشی و پرهیجان روز گذشته برگزار شد، موضوع عدم توسعه یافتگی خطوط ارتباطی ثابت بود که مورد تأکید وزیر ارتباطات نیز قرار گرفته بود؛ این پنل با حضور همه مرتبطین و فعالان این حوزه برگزار شد؛ مباحث دیگری مانند سرمایه گذاری و تعرفه و چالش‌های دیگر حوزه ICT مواردی بود که در نمایشگاه مورد بررسی تخصصی قرار گرفت.

فلاح جوشقانی در خصوص دفاتر پیشخوان و خدمات دولت الکترونیک و همچنین تداخل وظایف سازمان تنظیم مقررات و شرکت ملی پست در این حوزه، گفت: بر اساس اساسنامه شرکت ملی پست ایران، هماهنگی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه بر عهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گذاشته شده است لذا ما در زمینه اجرا دخالتی نداریم و طبیعتا تداخلی پیش نمی‌آید همچنین در بخشنامه اخیر آورده که صدور پروانه و نظارت بر اجرای آن برای کانون‌ها و انجمن‌های دخیل در دفاتر پیشخوان دولت بر عهده رگولاتوری قرار گرفته است.

معاون وزیر ارتباطات در رابطه با جداسازی ترافیک داخلی و خارجی، گفت: این بحث مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و بر طبق تعرفه ترجیهی 50 درصد تعرفه بین‌الملل است، بیش از هزار سایت داخلی در پورتال سازمان فناوری اطلاعات ثبت نام کردند و تعرفه آنها بر طبق تعرفه ترجیهی محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: حال آن کسانی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند و شما می‌گویید هزینه بیشتری متحمل می‌شوند راه حل آن این است که از فیلترشکن استفاده نکنند؛ توصیه اکید ما این است که مردم از فیلترشکن استفاده نکنند، اینکه کدام سایت‌ها و یا نرم‌افزارها فیلتر بشوند یا نشوند بر عهده کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و دستگاه قضایی است و اگر انتقادی به فیلترینگ برخی سایت‌ها وجود دارد، باید به آنها منتقل شود و به ما ارتباطی ندارد، این مشکل از نظر فنی راه حلی ندارد؛ درواقع فیلترشکن کل ترافیک را به سرور خارجی وصل می‌کند و از تعرفه بین‌الملل استفاده می‌شود.

فلاح جوشقانی در خصوص افزایش هزینه‌های دفاتر پیشخوان دولت، اظهار داشت: برخی از این افزایش هزینه‌ها متأثر از نوسانات نرخ ارز است و مانند سایر بخش‌ها دولت در تلاش است با تصمیماتی در این زمینه به دفاتر کمک کند؛ تعرفه‌های دفاتر پیشخوان دولت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در حال بررسی است تا به مدلی برسد که ارائه این خدمات به صرفه‌تر صورت گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضوی نژاد
۲۳:۰۶ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
به جز چند استان مخابرات اکثرا استانها زیان ده و قادر به پرداخت حقوق پرسنل خود و هزینه های هنگفت نگهداری وتوسعه نیستند لذا این حکم موجب ورشکستگی مخابرات و عدم توانایی سایر اپراتورها جهت ارایه خدمات جایگزین به مردم و در نهایت اسیب جدی به ارتباطات کشور خواهد شد.
اپراتورها هم بدون مخابرات و زیرساختهای ان قادر به تامین نیازهای ارتباطی مردم و کشور نخواهند بود
این حکم غیرکارشناسی و مورد تایید وزارت ارتباطات هم نمیباشد
Netherlands
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
ای کاش مخابرات هزینه ها و پاداش های پراخت شده جهت مدیران خود را اعلام کند که در سال چقدر پول بین روسا - مدیران خود در قالب برنامه مختلف پرداخت میشود
Netherlands
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
ای کاش مخابرات هزینه ها و پاداش های پراخت شده جهت مدیران خود را اعلام کند که در سال چقدر پول بین روسا - مدیران خود در قالب برنامه مختلف پرداخت میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
اینترنت هم در شرکت مخابرات بصورت انحصاری درآمده بدین صورت که با کشیدن فیبر نوری به جای کابلهای مسی قدیمی به منازل ، حالا مشترکان اجازه اتصال به شرکتهای ارائه دهنده اینترنت را ندارند و مخابرات نمی گذارد و در واقع معنی رقابت کاملاً از بین رفته است . حقوق و مزایای کارکنان و متخصصین و مدیران شرکت مخابرات را به عنوان یک مجموعه درآمد زا با سایر دوایر دولتی مقایسه کنید .کیفیت ارائه خدمات مثل اینترنت ثابت هم روز به روز اینجا در اصفهان افت کرده و انتهای آن معلوم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۳:۵۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
اگر حذف شود خوب هست و مردم نارضایتی ندارند از حذف انمونما مخابرات
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۳:۵۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
اگر حذف شود خوب هست و مردم نارضایتی ندارند از حذف انمونما مخابرات
آخرین اخبار