مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان خبرداد

اجرای برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر غیر بومی دامی شایع در سیستان وبلوچستان

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر غیر بومی دامی شایع در استان و کشور‌های همجوار در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: فعالیت‌های دامپزشکی در حوزه‌های مختلف دام، طیور، زنبور عسل بسیار وسیع متنوع است تا کنون ۲۲۰ نوع بیماری را در زمینه‌های مختلف شناسایی کنند.

وی افزود: تامین سلامت و بهداشت دام از طریق اجرای برنامه‌های پیشگیری و مبارزه علیه بیماری‌های دامی، انجام اقدامات لازم در راستای پیشگیری از احتمال سرایت و نفوذ بیماری‌های واگیر دامی، اجرای برنامه پیشگیری و کنترل بیماری هیا واگیر غیر بومی دامی شایع در استان و کشور‌های همجوار، شناسایی مناطق آلوده و کانون‌ها بیماری‌ها از جمله مهمترین وظایف حوزه دامپزشکی است.

وی با اشاره به فعالیت‌های قرنطینه‌ای در سیستان و بلوچستان افزود: در زمینه قرنطینه نیز اصلاح ساختار قرنطینه ها، افزایش نظارت و کنترل مجموعه‌های ورودی و خروجی استان، افزایش نظارت بر صدور کد الکترونیک رهگیری خودرو‌های حمل، کاهش دوره قرنطینه دلم مرزی پروازی به مدت ۵ روز و ... انجام شده است.

وی گفت: در استان‌هایی که تب برفکی وجود داشته هیچ گونه موافقت برای دریافت وام اعلام نکرده ایم.

حسینی با اشاره به صادرات ماهی نیز گفت: این صادرات در سال ۹۲ صفر بوده و در سال۹۶ به بالای ۶ هزار و ۵۰۰ تن رسیده است و این ماهی‌ها ماهی‌هایی بودند که غیر ماکول بودند که به کشور‌های متقاضی صادر می‌کنیم.

وی بیان کرد: بیشترین و بهترین کشتارگاه‌های کشور در سیستان و بلوچستان وجود دارد که امروز نیز کشتارگاه دیگری در زاهدان افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید و در واقع زیر ساخت‌های لازم برای تولید گوشت و تامین گوشت کشور وجود دارد.

حسینی بیان کرد: سیستان و بلوچستان ظرفیت بالایی در تامین گوشت کشور دارد و این نهاد با توجه به ظرفیت‌های موجود پیگیر اخذ مجوز واردات شتر و شیر آن و دام از طریق دریاست.

مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در ادامه از دامپزشکان به عنوان سربازان گمنام عرصه بهداشت، سلامت و امنیت غذایی جامعه نام برد و گفت: دامپزشکی کار بسیار مهمی است که با سلامت و امنیت غذایی عموم جامعه ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه بارزترین نوع مخاطراتی که دامپزشکان، کارشناسان و کاردانان این حوزه با آن رو به رو هستند ابتلا به بیماری بروسلوز یا تب مالت است گفت: فعالان این عرصه با وجود شناخت از مشکلات و احتمال ابتلا به بیماری‌های مشترک، همواره با شوق و اشتیاق سعی در انجام رسالت خطیر خویش در پیشگیری از بیماری‌ها دارند.

مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به وجود افزون بر ۸۰۰ عامل بیماری زا مشترک بین انسان و دام مدنظر قرار دادن استراتژیک و برنامه‌های منظم بهترین و کم هزینه‌ترین راه حل برای برون رفت از مشکلات احتمالی است.

انتهای پیام/پ

شناسایی بیماری‌های واگیر غیر بومی دامی شایع در سیستان وبلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار