در یادداشت "پدیدار شناسی اینستاگرام" یامین‌پور مطرح شد

عکس سلفی، آوردن "خود" از حاشیه به کانون توجه است

وحید یامین پور با انتشار پستی در صفحه شخصی اینستاگرام خود از رفتار متناقض برخی از زنان محجبه در شبکه های اجتماعی انتقاد کرد.

عکس سلفی، آوردن به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه‌های اجتماعی درگاهی جدانشدنی در زندگی کاربران گوشی‌های تلفن همراه به حساب می آیند. شبکه‌هایی که پیونددهنده دنیای واقعی به دنیای مجازی هستند. این دست شبکه‌ها در عین حال که فوایدی برای کاربران دارند، همزمان مشکلاتی را هم به ارمغان می‌آورند و مثل هر فناوری نوین دیگری نیازمند آموزش است.

وحید یامین پور فعال رسانه ای، مجری و پژوهشگر سیاسی کشور برای دومین بار با انتشار بخش دیگری از یادداشت "پدیدار شناسی اینستاگرام" خود صفحه اینستاگرامی خود را به روز‌رسانی کرد.

این فعال رسانه‌ با اشتراک پستی در صفحه اینستاگرامی خود با عنوان "جلوه‌فروشی و وسوسه خودنمایی" به پارادوکس تصاویر بانوان محجبه در شبکه اجتماعی اینستاگرام اشاره کرد و با اشاره به رفتارهایی ضدحجاب که از محجبه‌ها در این فضا سر می‌زند از برخی از افراد که ادعای حیا دارند اما به خودنمایی در این شبکه می پردازند، انتقاد کرد.

یامین‌پور در این بخش از یادداشت خود آورده است:

اینستاگرام

جلوه فروشی و وسوسه‌ی خودنمایی

(بخشی از یادداشت پدیدار شناسی اینستاگرام)

عکس سلفی، آوردن "خود" از حاشیه است به کانون توجه؛ هم توجه خود و هم دیگران. افراد هر قدر بیشتر بی‌مایه می شوند بیشتر "خود" را به رخ می‌کشند.

یکی از تجلیات این فردگرایی سوبژکتیویستی در "خودنمایی اجتماعی" و "تن نمایی"است.

صفحه‌ی شخصی هر فرد در اینستاگرام پرده برداری تصویری از ابعاد متکثر و پاره پاره ی ذهن و بیرون آوردن هر کس از بعد مخفی و باطنی وجودش به عالم تظاهر و ابراز است.

در این میان حضور تصویری عفیفانه‌ی زنان و دختران در اینستاگرام مساله‌ی متناقض‌نمای دیگری است. آنها هم خود را می پوشانند و هم به رخ می‌کشند. نمایش شیوه‌ی پوشش نوعی ابزار ابراز هویت است. از طرفی باید پوشش و حیا و عفاف به عنوان یک هویت به چشم آید و چشم پرکن باشد و از طرفی باید مصداق عفاف و حجاب باشد و این همان پارادوکس تصویری شدن زنان محجبه است. وسوسه‌ی «خودنمایی» اینستاگرام ابتدا زنان مومنه را در «لانگ شات» قرار می دهد و آرام آرام به چشم بیننده نزدیک می کند. خاصیت جلوه فروشی اینستاگرام بتدریج بر دختران غلبه می کند و کشف حجابی تدریجی رخ می دهد چراکه اساساً اینستاگرام دنیای جلوه فروشی و اشتراک گذاری همه ی ابعاد یک زندگی هرجایی و دم دستی است؛ قرار دادن همه ی پستو در ویترین؛ حتی اگر شهروند این شهر رویایی بخواهد از معنوی ترین حالات خود تصویرسازی کند درواقع چه اتفاقی می افتد؟ به نمایش گذاشتن نفسانی احوالی که نمایشی نیست. چیزی مانند «تظاهر به اخلاص» یا «نمایش عفاف»!

حجاب

#حیا #عفاف

این متن درباره زنان به ظاهر محجبه‌ایست که صفحات‌شان را با خودنمایی و عشوه گری پر کرده‌اند. معتقدم رفتار ضد حجاب از محجبه‌ها خطرناکتر از بی‌حجاب‌هاست.

عکس سلفی، آوردن

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.