معاون اجتماعی قوه قضاییه:

قضات در محاکم اطفال باید مانند طبیبی دلسوز برخورد کنند

الفت گفت: حوزه مراقبت پس از صدور حكم در دادگاه اطفال ادامه یابد تا با صدور حكم، كار نظارت بر رفتار و تربیت كودكان پایان نیابد.

قضات در محاکم اطفال باید مانند طبیبی دلسوز برخورد کنندبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد باقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه صبح امروز( شنبه) در همایش ملی آغاز اجرای الزام حضور مشاور در محاکم اطفال اظهار کرد: قضات در شکل گیری دادگاه های اطفال نقش موثری ایفا می کنند و  تصمیم اتخاذ می کنند.

وی با بیان اینکه قضات به حضور مشاورین در محاکم نیاز دارند، عنوان کرد: مشاورین به عنوان یک عضو رسمی باید در دادگاه حضور داشته باشند چون تا زمانی که پایبند نظر استقلال قضات و اتخاذ تصمیمات باشیم، نمی توانیم ادعا کنیم که دادسرای تخصصی داریم.

وی ادامه داد: قاضی باید به ماده ٤١٠ قانون آیین دادرسی كیفری مسلط باشد، اما سوال اینجاست که قضات تا چه حد به این علوم آشنایی دارند؟ قضاتی كه خود را از مشاور دور می دانند، باید در علوم رفتاری و مددكاری تخصص داشته باشند و همچنین از نظام مراقبت اطلاع خوبی داشته باشند و بتوانند با خانواده بزهكار و خود طفل ارتباط خوبی برقرار و او را از نظر روانشناسی آنالیز كنند.

معاون قوه قضاییه گفت؛ آیا قضات این اشراف را دارند؟ اگر پاسخ منفی است به همان اندازه كه آشنایی ندارند، نیازمند مشاوره هستند. لازم عقلی است كه مشاور در جلسات حضور داشته باشد و نظر او اخذ شود؛ مشاور می تواند در شناسایی بزهكار و خانواده او به ما كمك كند.

الفت گفت: حوزه مراقبت پس از صدور حكم در دادگاه اطفال ادامه یابد تا با صدور حكم، كار نظارت بر رفتار و تربیت كودكان پایان نیابد.

وی با بیان اینکه در برخی مدیران قضایی ما این تفكر وجود دارد كه قضات دادگاه­ های اطفال خیلی دلسوز و رقیق القلب باشند و تصمیم شدید نگیرند، افزود: قاضی باید مانند طبیب در محكمه باشد و ببیند این بزهكار با نیاز به چه دارویی سلامتی خود را پیدا می كند و آن دارو را به میزان مناسب تجویز و بر مصرف آن نظارت كند.

الفت تصریح كرد: ظرف دو سه سال گذشته فعالیت­های خوبی در دادگستری­های سراسر كشور صورت گرفته و شاهد احكامی قابل دفاع هستیم؛ دیگر كسی فكر نمی كند که دادگاه اطفال دادگاه درجه ٢ و ٣ قضایی است و بهترین قضات در این دادگاه فعالیت می‌كنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضاییه ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار