باشگاه خبرنگاران جوان مشهد گزارش می دهد:

دنیایی از رنگ‌های سیاه و خاکستری

وقتی که هر روز چشم می‌گشایم دنیا را با نور‌های رنگی می‌بینم، دنیای هزار رنگی که عده‌ای از دیدن این رنگ‌ها محرومند، همان عده‌ای که دنیایشان به دلیل نابینایی سیاه و یا به دلیل کم بینایی خاکستری است.

 به گزارش   خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد من یک نابینا هستم، شاید به ظاهر نتوانم ببینم، ولی به خوبی تپیدن قلب زندگی و زدن نبض را در طبیعت احساس می کنم، باهمین چشمای به ظاهر بسته در زلال شعور و صفای ذاتیم شاهد جلال و جمال حضرت حق هستم،من می توانم با چشم لامسه با هر کسی وهمه چیز صحبت کنم.
 
عصای سفیدم مثل یک پرچم که به نشانه استقلال در دستانم به حرکت در می‌آید و مثل آیینه‌ای است که قدرت و نعمت خدایی را به تماشای تأمل وتفکردیگران می‌گذارد.
 
دنیایی از رنگ‌های سیاه و خاکستری

به مناسبت ۱۵ اکتبر روز جهانی عصای سفید به سراغ صاحبان روشندل این عصا ومسئولان مرتبط رفتم.

رفع مشکلات نابینایان با پیشرفت علم وتکنولوژی

مسعود فیروزی معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در گفتگوی اختصاصی  با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛  گفت: با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه‌های سخت افزاری و نرم افزاری بخش عمده‌ای از محدودیت‌های که در گذشته کم بینایان و نابینایان متحمل می‌شدند مرتفع گردیده و این امر باعث شده تا آنان بتوانند در عرصه‌های مختلف زندگی وارد شده و به استقلال در زندگی روزمره و اجتماعی نائل آیند بطوریکه در گذشته نمی‌توانستند در بسیاری از رشته‌های تحصیلی وارد شوند و هم اکنون با پیشرفت علم و تکنولوژی راه برای آنان هموار شده است.

وی می‌افزاید: با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی نابینایان نه تنها در انجام امور روزمره مستقل شدند بلکه فرصت‌های شغلی فراوانی برای آنان ایجادشده است، بطوریکه در کشور‌های پیشرفته حدود ۹۰ درصد کم بینایان و نابینایان شاغل هستند.
 
دنیایی از رنگ‌های سیاه و خاکستری
معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی می‌گوید: در همین راستا و در جهت توانبخشی و توانمندسازی افراد کم بینا و نابینا، بهزیستی خراسان رضوی همه ساله بودجه قابل توجهی را برای خرید امکانات و و سایل کمک آموزشی توانبخشی از قبیل: رایانه، لپ تاب، نرم افزار‌های گویا، دستگاه متن خوان، بهدید‌های مختلف جهت افراد کم بینا، دستگاه قند خون گویا، دستگاه فشار خون گویا، مایع سنج، ساعت‌های گویاهزینه می‌کند.

فیروزی  می‌افزاید: بهزیستی بعنوان متولی امور معلولان در زمینه‌های مختلف نابینایان ورود پیدا می‌کند و حمایت‌های لازم از جمله پرداخت مستمری، هزینه تحصیلی، هزینه تشویق به دانشجویان، شهریه دانشجویان، وسایل کمک آموزش توانبخشی، اردو‌های ورزشی تفریحی آموزشی، برگزاری دوره‌های توانبخشی، خدمات کتابخانه‌ای، مشاوره‌ای، فعالیت‌های هنری و برگزاری جشنواره‌های هنری، آگاهسازی جامعه از توانمندی‌ها و چگونگی رفتار با کم بینایان و نابینایان از طرق مختلف بعمل می‌آورد.
 
دنیایی از رنگ‌های سیاه و خاکستری

وی گفت: مرکز نابینایان شهید جلیلیان تنها مرکز آموزشی توانبخشی نابینایان استان است در استان تعداد ۱۲ تشکل نابینایان و ۷ هیات ورزشی نابینایان وجود دارد که از حمایت‌های بهزیستی بهره مند می‌باشند و تعداد ۵ مدرسه نابینایان در سطح شهرمشهد وجود دارد که تحت نظارت آموزش و پرورش استثنایی اداره می‌شوند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی افزود: کتابخانه‌های  شریعتی و آیت الله قزوینی در مشهد بخشی را برای نابینایان اختصاص داده اند که زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی اداره می‌شود.

چشم که هیچ، جانم فدای انقلاب وایران

مصیب یعقوبی جانباز ۷۰ درصد تربت حیدریه که بیناییش را در جنگ از دست داده برایم از داستان زندگیش می‌گوید: در مبارزات علیه رژیم ستم شاهی حضور فعال داشتم، سال ۱۳۵۹ عضو کمیته انقلاب اسلامی شدم و همان سال به جبهه اعزام شدم، ۴۵ روز در منطقه عملیاتی میمک حضور یافتم.
 
دنیایی از رنگ‌های سیاه و خاکستری
وی می‌افزاید: سال ۱۳۶۰ به منطقه عملیاتی سومار رفتم همان زمان برادرکوچکم در منطقه گیلان غرب به شهادت رسیده بود دفعه سوم سال ۱۳۶۵ در قالب کاروان لشگریان مهدی (عج) به منطقه شلمچه اعزام شدم.

یعقوبی در خصوص مجروحیتش اینطور می‌گوید: در ۱۱ اسفندماه سال ۱۳۶۵ وبه طور دقیق‌تر ساعت ۴ ونیم بعد ازظهر بود که بر اثر فرود خمپاره در کنارم از ناحیه ۲ چشم مجروح شدم، همان لحظه اول چشم چپ من به طور کامل از بین رفت سپس مرا برای مداوا به عقب برگرداندند وبعد از ۲ روز که به هوش آمدم متوجه شدم در بیمارستان شیراز هستم و در شیراز چشم راستم توسط پزشکان تخلیه شد.

وی ادامه می‌دهد: هیچ فیلم ساز و مستند سازی تا به امروز نتوانسته عمق فجایع جنگ را نشان بدهد، اگر لازم باشد جانم را در راه انقلاب و ایران میدهم.

مشکلات نابینایان به منزله آسیب‌های اجتماعی

امین شیبانی ۲۸ ساله نابینا می‌گوید: مشکلات ما آسیب‌های اجتماعی هستند، یکی ازاین مشکلات این هست که جامعه ما را مانند آدم عادی قبول ندارد درصورتی که ما همانند یک انسان عادی فعالیت‌های روزمره خودمان را به تنهایی انجام می دهیم واین برای جامعه ماقابل باور نیست زمانی که من به تنهایی به بانک میروم توقع دارند یک نفرهمیشه همراهم داشته باشم. انتظاردارم که مردم با ما عادی رفتارکنند.
 
دنیایی از رنگ‌های سیاه و خاکستری
وی ادامه می‌دهد: من توانایی کار با رایانه را دارم وبار‌ها شده برای کار به موسسات مراجعه کردم، ولی بخاطرنابینایی من را پذیرش نکردند ازدلایل اصلی که باعث شد من تحصیل را پس از گرفتن دیپلم رها کنم همین برخورد‌های مردم بود.

شیبانی می‌افزاید: مشکل اساسی دیگر مسئله ازدواج نابینایان است من قبل از این که نابینا شوم نامزد داشتم، اما به دلیل نابینا شدنم نامزدم مرا ترک کرد و الان که میخواهم ازدواج کنم کسی حاضر به ازدواج با موقعیت من نیست و تصورشان از فرد نابینا این هست که هیچ توانایی ندارد وتمام زحمات زندگی بر دوش همسران این افراد هست در حالی که من تمام امور شخصیم را خودم انجام می دهم و در منزل کمک دست پدر و مادرم هستم.

وی درپاسخ به سایر مشکلات نیز مسائل عبورومرور را مطرح می کند و می‌گوید: متاسفانه برای عبور از خیابان بسیار دچار مشکل هستم با اینکه من تمامی مقررات را رعایت می کنم، ولی چون رانندگان برایم نایستاده اند و توجهی به مقررات ندارند دچار مشکل شده ام و بار‌ها عصایم شکسته و مجبور به تعویض آن شده ام.

مشکل اصلی نابینایان اشتغال است

محبوبه قربانی کارمندبهزیستی شهید جلیلیان ومربی بریل آموزی وسوادآموزی این مرکز می‌گوید: متاسفانه درکشور ما زیرساخت‌های فرهنگی دچار مشکلات فراوانی است ونابینایان در این زمینه بامشکلات بسیاری مواجهه هستند.
 
دنیایی از رنگ‌های سیاه و خاکستری
وی می‌افزاید: مشکل اصلی نابینایان بحث اشتغال آنان است ما قانون استخدام ۳ درصدی معلولان را داریم، ولی درعمل هیچگونه توجهی به این قانون در ادارات وسازمان‌های دولتی نمی‌شود و مسئولین مرتبط معتقدند که نابینایان توانایی تدریس یا پاسخگویی به ارباب رجوع را ندارند.

حجت قلی زاده ۳۲ ساله و صاحب دو فرزند از زندگیش برایم می‌گوید:من دانشجو برنامه نویسی رایانه هستم در ابتدا کم بینا بودم و در سال ۸۶ به علت پارگی شبکیه به طور کامل بینایی ام را از دست دادم.

وی در خصوص اشتغالش می‌گوید: من به صورت همیار در مجتمع توانبخشی شهید جلیلیان مشغول به تدریس رایانه و آموزش طریقه کار با گوشی‌های همراه به نابینایان بودم وهمچنین چند سال هم درقسمت تلفنخانه این مرکز فعالیت داشتم که درسال ۹۲ با همین مجتمع قرارداد شرکتی بستم در سال ۹۳ قراردادم به علت تعدیل نیرو لغو شد و در حال حاضر به صورت افتخاری با این مرکز همکاری دارم.

امیدوارم این گزارش تلنگری باشد برای مسئولین و مردم که از این همنوعان روشندل حمایت‌های همه جانبه خود را دریغ نکنند.

انتهای پیام//م. ن


گزارشگر مهدیه نیک بین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار