زائران اربعین چگونه می‌توانند از خدمات رومینگ اپراتورهای داخلی استفاده کنند؟

در این گزارش می‌توانید شیوه‌ی استفاده از رومینگ سیم‌کارت‌های داخلی در سفر پرفضیلت کربلا در ایام اربعین را آموزش ببینید.

زائرین کربلا از چه راه‌هایی می‌توانند از خدمات ارتباطی استفاده کنند؟به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با ورود زائران ایرانی و دیگر کشورهای جهان در کشور عراق و شهر نجف برای پیاده‌روی به سمت کربلا، دسترسی به خدمات ارتباطی نقش و جايگاه ويژه‌ی خود را بیشتر نشان می‌دهد.

یکی از این خدمات ارتباطی پوشش شبکه در خارج از کشور، با استفاده از سرويس رومينگ بين‌الملل، برای مشترکان است. با سرويس رومينگ بين‌الملل، نيازی به خريد سيم‌کارت کشور ميزبان نخواهد بود و استفاده‌کنندگان از اين سرويس می توانند از سيم‌کارت خود برای برقراری و دريافت تماس و پيامک در کشورهای طرف قرارداد استفاده نمايند.
برای افزایش آگاهی و اطلاعات زائران کربلا که در اربعین به عتبات مشرف می‌‌شوند، در گزارش کوتا ه و مختصر زیر نکات مورد نیاز را ارائه شده است.

*رومینگ به چه معناست؟

فرض کنید شما در محدوده‌ای هستید که اپراتور شما فاقد آنتن بوده و یک اپراتور دیگر در آن محدوده وجود دارد، در صورتی که اپراتور دوم قبول کند، شما می‌تونید از آنتن آن برای ارسال اطلاعات استفاده کنید. اپراتور دوم اطلاعات شما را به اپراتور اول ارسال می‌کند تا اپراتور اول (اپراتور خود شما) این اطلاعات را پردازش کند یا به صورت مستقیم اطلاعات را مورد پردازش قرار می‌دهد. بنابراین به استفاده‌ی شما از خدمات یک اپراتور غیر از اپراتور خودتان برای ارسال و دریافت اطلاعات را "رومینگ" می‌گویند. در کشور عراق ۳ اپراتور اصلی آسیاسل، کورک تلکام و زاین فعالیت می‌کنند که اپراتورهای داخل کشور(همراه اول،ایرانسل،رایتل) برای خدمات رسانی بهتر با این‌ها مشارکت کرده‌اند.

اما روش فعال سازی رومینگ چگونه است؟

در بعضی شرایط رومینگ خود به خود فعال می‌شود و در بعضی شرایط باید به‌ صورت دستی آن را فعال کنید. در ایران سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل خدمات تلفن همراه ارائه می‌کنند که خدمات و شرایط رومینگ هر کدام با دیگری فرق می‌کند.

* آموزش فعالسازی رومینگ همراه اول

سرویس رومینگ برای سیم کارت های دائمی و اعتباری قابل استفاده است. یکی از مزیت های سیمکارت اعتباری قابلیت فهمیدن میزان شارژ است. سرویس رومینگ سیم‌کارت های اعتباری و دائمی قبل از آخر مرداد 1393 ، به طور اتوماتیک فعال است؛ برای فعال سازی سیم‌کارت‌های دائمی بعد از مرداد سال 1393 می توانید از کد #291*10* استفاده کنید و یا به مراکز تلفن ثابت مراجعه کرده و با پر کردن فرم، سرویس رومینگ را فعال کنید.

زائرین کربلا از چه راه‌هایی می‌توانند از خدمات ارتباطی استفاده کنند؟

روش شماره گیری هنگام استفاده از سرویس رومینگ :

برای برقراری تماس با موبایل : 9121234567 0098 و برای برقراری تماس با تلفن ثابت : 2112345678 0098

** قبل از سفر افزایش اعتبار دهید: در سیم‌کارت‌های دائمی برای افزایش اعتبار و یا بستانکاری می‌توانید:

1- به دفاتر همراه اول و یا سایت همراه اول قسمت همراه من مراجعه کنید. حرف B را به شماره 990009 ارسال کنید و قبض بستانکاری با مبلغ مورد نظر دریافت کنید. با استفاده از کد #1* و انتخاب گزینه بستانکاری و پرداخت مبلغ مورد نظر، اعتبار خود را افزایش دهید. در سیم‌کارت‌های اعتباری نیز به حالت همیشه به افزایش شارژ اقدام کنید.

** در حالت رومینگ بسته‌های اینترنتی فعال نیست: برای اطلاع از قیمت‌های اینترنت رومینگ به سایت www.mci.ir مراجعه کنید. روشن کردن گوشی و دریافت پیامک در تمام کشور های طرف قرار داد رایگان است .

** هزینه مکالمه به صورت دقیقه محاسبه می شود: حتی اگر زیر یک دقیقه صحبت کنید هزینه یک دقیقه کسر می شود.

** مراقب هم‌پوشانی باشید: نقاط مرزی به دلیل هم‌پوشانی اپراتورهای دو کشور دچار اختلال می‌شوند، باید از طریق settings به اپراتورهای ایران متصل شوید (IR-TCI ، IR-MCI)

** رومینگ پرواز: در هنگام پرواز نیز می‌توانید از سرویس رومینگ استفاده کنید، برای انجام این کار رومینگ خود را روشن کنید، شبکه On Air را جست‌وجو کنید و از آن استفاده کنید.

لغو رومینگ همراه اول

برای قطع رومینگ همراه می‌توانید از کد #292*10* استفاده کنید و یا از طریق تنظیمات گوشی خود اقدام کنید.
- وارد قسمت settinges شوید.
- Mobile network را انتخاب کنید.
- گزینه dataroaming را خاموش کنید.
- در قسمت network mode گزینه WCD MA /GSM را انتخاب کنید.
- در قسمت Network operator وارد operator name شوید و یکی از گزینه های IR-MCI و یا IR-TCI را انتخاب کنید.

زائرین کربلا از چه راه‌هایی می‌توانند از خدمات ارتباطی استفاده کنند؟
 

*فعالسازی رومینگ ایرانسل

وقتی از ایران خارج می‌شوید و وارد محدوده رومینگ بین‌المللی می‌شوید، سیم‌کارت شما به صورت خودکار در حالت رومینگ قرار می‌گیرد. اگر گوشی شما به صورت خودکار قابلیت تبدیل به حالت رومینگ را نداشته باشد، لازم است آن را یک بار خاموش و روشن کنید. الیته گاهی به دلیل تفاوت باند فرکانسی، باید از گوشی دیگری استفاده کنید.

برای فعال‌سازی سرویس رومینگ در سفر موارد زیر را انجام دهید:

با شماره‌گیری کد #۱*۱۱۱* از سیم‌کارت خود سرویس رومینگ را فعال کنید.

توجه کنید که روشن کردن گوشی تلفن همراه در حالت رومینگ از اعتبار شما کم نخواهد کرد.

زائرین کربلا از چه راه‌هایی می‌توانند از خدمات ارتباطی استفاده کنند؟

روش شماره گیری هنگام استفاده از سرویس رومینگ  ایرانسل:

بعد از فعال کردن سرویس رومینگ ایرانسل، اگر شخصی چه در ایران و چه در خارج از کشور بخواهد با شما تماس بگیرد، طوری شماره‌گیری می‌کند که انگار شما در ایران هستید. یعنی مشترکانی که در ایران هستند، به صورت عادی با شما تماس می‌گیرند. اما مشترکانی که خارج از ایران هستند، برای تماس با شما باید ۰۰۹۸ را به ابتدای شماره شما اضافه کنند. مثلاً اگر تماس‌گیرنده در ایران باشد، ۰۹٣۵١۵۵۰۴۰۰ را شماره‌گیری می‌کند و اگر تماس‌گیرنده خارج از ایران باشد، ۰۰۹٨۹٣۵١۵۵۰۴۰۰ را شماره‌گیری می‌کند.

برای تماس با شماره‌های ثابت ایران و یا خارج از کشوری که به آن سفر کرده‌اید، مانند یک تماس بین‌المللی عمل کنید. یعنی باید (شماره مورد نظر + کد شهر (بدون صفر) + کد کشور) را شماره‌گیری کنید. مثلاً اگر شماره ثابت ۱۲۳۴۵۶۷۸ باشد، شما ۰۰۹۸۲۱۱۲۳۴۵۶۷۸  را شماره می‌گیرید. برای تماس با شماره‌های کشوری که به آن سفر کرده‌اید هم مانند یک تماس معمولی در همان کشور عمل کنید.

زمانی که خارج از ایران هستید، اگر تمام تماس‌هایتان را به پیام‌گیر صوتی منتقل نکرده باشید، هر شخصی در ایران می‌تواند با شما تماس بگیرد. همچنین در زمان استفاده از سرویس رومینگ بین‌المللی، هزینه تماس‌های دریافتی را شما می‌پردازید.

ارسال و دریافت پیامک با رومینگ ایرانسل

در طول سفر به خارج از کشور می‌توانید با سیم کارت ایرانسل پیامک (SMS) بفرستید و دریافت کنید. برای ارسال پیامک روش شماره‌گیری مثل برقراری تماس است.

*فعالسازی رومینگ رایتل

نحوه استفاده از سامانه پیام کوتاه در زمان استفاده از سرويس رومينگ بين الملل

زائرین کربلا از چه راه‌هایی می‌توانند از خدمات ارتباطی استفاده کنند؟

نحوه شماره‌گيری در زمان استفاده از سرويس رومينگ رایتل:

شماره‌گيری موبايل:
00 + کدکشور + شماره موبايل بدون صفر ابتدايی
مثال *********00989
شماره‌گيری تلفن ثابت:
00 + کدکشور + کدشهر+ شماره ثابت
مثال: شماره ثابت (تهران) **009821 

راهنمای فعال سازی و غیر فعال سازی دیتا در سرویس رومینگ ملی و بین الملل:

دریافت و نصب تنظیمات اینترنت و پیام چندرسانه‌ای بر روی تبلت و تلفن‌های همراه هوشمند، بر اساس سیستم عامل این دستگاه‌ها بوده و بر اساس برند و نوع دستگاه تغییر نمی‌کند. دستگاه‌های دارای سیستم عامل مشابه با برند و مدل‌های گوناگون، از تنظیمات یکسانی برخوردار هستند. جهت اطلاع از نوع و نسخه سیستم عامل نصب شده، می‌توانید بر روی دستگاه خود، به قسمت تنظیمات درباره دستگاه مراجعه نمایید.

زائرین کربلا از چه راه‌هایی می‌توانند از خدمات ارتباطی استفاده کنند؟

نکات:

آیا با روشن کردن گوشی در حالت رومینگ، از اعتبار سیم‌کارت شما کسر می‌گردد؟

خیر، با روشن کردن گوشی در حالت رومینگ، چنانچه از سرویس‌های تماس، ارسال پیامک و یا اینترنت همراه استفاده نکنید، هیچ مبلغی از شما کسر نخواهد شد.

چگونه از فعال شدن ناخواسته سرویس رومینگ در مناطق مرزی جلوگیری کنیم؟

در نقاط مرزی کشور، همواره احتمال هم‌پوشانی شبکه اپراتور داخلی با شبکه اپراتور کشور همسایه وجود دارد؛ بنابراین از تحت پوشش بودن شبکه رایتل یا سایر اپراتورهای داخلی در حالت رومینگ ملی، بر روی دستگاه مورد استفاده خود اطمینان حاصل فرمایید.

در صورت حضور مشترک در هر یک از کشورهای تحت پوشش رایتل، چگونه می توان از تعرفه‌های رومینگ بین‌الملل مطلع شد؟

جهت اطلاع از تعرفه‌های رومینگ بین‌الملل می‌توانید از فهرست موجود در سایت رایتل، نام کشور مورد نظر خود را انتخاب نموده و تعرفه مربوط به اپراتورهای پوشش دهنده کشور مقصد را مشاهده نمایید. همچنین می توانید جهت ارتباط با کارشناسان پشتیبانی خدمات، با شماره 00989202000000 تماس حاصل فرمایید.

چگونه اعتبار سیم کارت خود را افزایش دهیم؟

مشترکان سیم­کارت‌­های اعتباری و دیتا، در صورت نیاز به افزایش اعتبار، می‌توانند به صفحه «افزایش اعتبار» وبسایت رایتل مراجعه و سیم­کارت خود را شارژ نمایند. همچنین افزایش اعتبار از طریق شماره‌گیری کدهای دستوری #724*، #733*، #720*، #780*، #797*، #789*، #770* و #713* امکانپذیر است.

مشترکان سیم­‌کارت دائمی، به منظور جلوگیری از قطع یک­طرفه و افزایش سقف اعتبار خود، می‌توانند با ورود به «سامانه مدیریت حساب»، قسمت "مدیریت اعتبار"، سقف اعتبار خود را تا مبلغ 8.600.000 ريال افزایش دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شجاع
۱۷:۲۰ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
با سلام . خاننم ار ایران باشماره خودش که ۰۹۱۷ است . با من که نجف عراق بودم تماس حاصل کرده ولی خط ۰۹۱۲ بهاش صحبت کردم نمیدانم آیا همچین چیزی وارد است . و امکان خط به خط شدن هست ؟
آخرین اخبار