انصراف از طلاق21 درصد از زوجین اصفهانی با تلاش مراکز مشاوره خانواده

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با اشاره به بستن قرارداد با 33 مرکز مشاوره خانواده گفت : در سال گذشته 21 درصد از زوجینی که به مراکز مشاوره ارجاع داده شدند پرونده طلاق خود را ادامه ندادند و از طلاق منصرف شدند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمدرضا قنبری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان امروز در نشست خبری اظهار کرد : در قانون اساسی در اصل 156 وقتی وظایف قوه قضائیه احصا می‌شود اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم انجام شده که تشکیل معاونتی در قوه قضائیه تحت عنوان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم بوده است.

وی با اشاره به تشکیل این معاونت در سال 93 در استان، گفت : از سال 94 استان اصفهان توانست رتبه خوبی را در بین معاونان استان‌ها پیدا کند و در خیلی از شاخص‌ها حائز رتبه برتر در کشور هستیم، در حوزه جشنواره ایده‌ها و فرصت‌ها در کشور که در 4 منطقه تشکیل شد که به مدیریت استان اصفهان بود و 9 استان زیرمجموعه این منطقه بودند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با اشاره به بستن قرارداد با 33 مرکز مشاوره برای مشاوره در حوزه مددکاری و مشاوره خانواده ، مطرح کرد: زوجینی که برای طلاق توافقی یا غیرتوافقی مراجعه می‌کنند به این مراکز ارجاع داده می شوندکه حداقل 3 جلسه مشاوره برای زوجین گذاشته خواهد شد و ریز مشاوره باید به صورت مستند گزارش شود ؛ در سال گذشته 21 درصد از زوجینی که به مراکز مشاوره ارجاع داده شدند پرونده طلاق خود را ادامه نداده و از طلاق منصرف شدند.

قنبری با بیان این‌که پرونده‌های طلاق  قبل از ثبت در دادگاه به مراکز مشاوره ارجاع داده می‌شود ، عنوان کرد : گاهی وقت‌ها خود آمارها تخریب‌کننده است ، یکی از آسیب‌های طلاق این است که قبح طلاق شکسته شده است در حالی که خانواده‌ها با این عبارت مشکل داشتند اما الان خانواده‌ها به این سمت و سو رفتند که سریع گفته می‌‌شود تفاهم نداریم.

وی با اشاره به مدیریت مراکز مشاوره توسط این معاونت ابراز کرد : 90 مرکز متقاضی بودند که 33 درصد پذیرفته شدند ، اگر مرکزی درصد سازش پایینی داشت برای سال 97 قرارداد بسته نشد ، یکی دیگر از معیارها  نداشتن تخلف است که با اینها نه تنها برخورد شد که ما هم تمدید قرارداد نداشتیم ، 2 بازرس از طرف دادگستری جهت نظارت بر این مراکز علاوه بر بازرسی بهزیستی و سازمان نظام مشاوره ، ارزیابی و تجزیه و تحلیل فعالیت این مراکز مشاوره را دارند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با اشاره به این‌که تعداد مشاوره‌ها در سال 96 مشاوره 3 هزار و 780 زوج بوده است که 835 مورد به سازش منتهی شد ، عنوان کرد : سامانه میثاق مهر آموزش‌های پیش از ازدواج را به عهده دارد ، این سامانه در شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح شده و مصوب گرفته به عنوان موضوعی که استقبال شد و به دنبال کشوری کردن در صورت تأمین هزینه‌ها هستیم.

وی اذعان کرد : پیگیر این مسأله هستیم که زوجین آموزش‌های الکترونیکی مورد نیاز را توسط سامانه میثاق مهر ببینند و بعد از گذراندن این دوره‌ها گواهی گرفته و بعد از آن ازدواج آن‌ها در دفاتر ثبت شود؛ آموزش‌هایی را هم پیگیری می‌کنیم که به صورت سنتی برگزار شود و 3 ماه آخر سال زوجینی که برای آزمایش به مراکز بهداشت مراجعه می‌کنند این کلاس‌ها را می‌گذرانند.

قنبری در ادامه عنوان کرد: وقتی طلاق صورت می‌گیرد به یک طرف حضانت و به یک طرف حق ملاقات می‌دهند که دادگاه زمان و مکان را مشخص می‌کند ، قبلاً به دلیل وجود نداشتن مکان مشخص مراکز انتظامی به عنوان مکان انتخاب می‌شد ، اما در چند وقت اخیر بانوسرای آفتاب با همکاری شهرداری در روزهای جمعه برای انجام این ملاقات در اختیار ما گذاشته شده است و یک نفر از بهزیستی در آن مکان جهت دادن مشاوره ، یک نفر از پلیس و یک نفر از دادگستری هم در آنجا حضور دارند.

معاون دادگستری اصفهان اضافه کرد:  امسال مرکز شماره 2 را نیز جهت انجام این ملاقات افتتاح کرده و هر دو مرکز مهر خانواده نامگذاری شده‌اند، مرکز دوم در خیابان جی و در فرهنگ سرای اندیشه است ، افتتاح مرکز مهر خانواده 2 با این هدف بود که مکان جغرافیایی خانواده‌ها را اذیت نکند، به دنبال این هستیم که در 4 نقطه شهر در شمال، جنوب، شرق و غرب این مراکز افتتاح شود که دو مورد دیگر نیاز به افتتاح است، یکی از مشکلات بزرگ ما مکان جغرافیایی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اتفاق خوب دیگری که در حوزه خانواده افتاده برگزاری کارگاه‌هایی در حوزه آموزش پیش از ازدواج و در بحث داوری است ، قبلاً یک مشکلی که وجود داشت این است که وقتی پرونده وارد حوزه قضایی می‌شود که تمام تلاش‌ها در حوزه خانواده انجام شده است و داورانی وارد عمل می‌شوند که قبلاً تلاش کرده و خیلی امیدی به سازش ندارد، از طرفی خیلی از خانواده‌ها داور نداشتند و افرادی با حضور در مقابل دادگستری از طریق داور شدن کسب معاش می‌کردند که با آن‌ها برخورد شد ؛ در حال حاضر داوری مدیریت شد و به افرادی که حسن سابقه و شهرت در محل دارند ، آموزش داوری می‌دهیم و در مواردی که زوجین داور ندارند و از دادگاه درخواست داور می‌کنند ، موضوع به این داورها ارجاع داده می‌شود ، این داوران از نظر فقهی ، روانشناسی و قانونی آموزش داده می‌شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان در ادامه بیان کرد:  معتاد وقتی به هر دلیلی زندانی و سپس  از زندان خارج و رها می‌شد، بر اساس آیین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان از دستگاه‌ها خواستیم در این حوزه به وظایف خود عمل کنند ، اشتغال این افراد بسیار اهمیت دارد که اقدامات خوبی انجام شده اما همکاری بیشتری نیاز دارد ، 183 نفر از مراجعان دادسرای انقلاب به مراکز ماده 16 معرفی شدند و شرکت در دوره مهارت‌های زندگی را وظیفه خود برای پیگیری دانستیم.

وی با اشاره به این‌که در مورد خانواده این افراد هم دوره‌های آموزشی را اجرا کردیم ، تصریح کرد:  یکی از دلایل اعتیاد بی توجهی خانواده به آن فرد است آموزش به خانواده‌ها به کاهش جمعیت این افراد در خانواده و جامعه کمک می‌کند ، هیچ فردی موافق معتاد شدن خود نیست که اگر علل آن برطرف شود معلولی به اسم اعتیاد حذف خواهد شد.

قنبری در ادامه ابراز کرد : در حوزه حوادث رانندگی هم ورود داشتیم ، در رابطه با شناسایی نقاط حادثه خیز در استان اقدام کرده و با دستگاه‌های ذیربط جلسه برگزار کردیم و مواردی را که مربوط به هر دستگاهی بود ، شناسایی کردیم ، 109 نقطه پرتصادف در استان شناسایی شده که خیلی تلاش شد کاهش پیدا کنند، تصادف در 67 نقطه از میانگین کشور بالاتر بود؛ شناسایی و اولویت‌بندی برای رفع خطر مهم است، در همین راستا سامانه همپا در پلیس راهنمایی و رانندگی ایجاد شد.

وی با اشاره به این‌که در حوزه امنیت اخلاقی اتفاقات خوبی انجام شده است ، عنوان کرد : افرادی که ناامنی اخلاقی ایجاد می‌کنند شناسایی شده‌اند ، طرح «هور» جهت اصلاح و بازاجتماعی کردن این افراد بود، در حوزه دانش‌آموزان هم طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) اجرا می‌شود که یک طرح ملی است که ابتدا در چند استان به عنوان آزمایشی از جمله اصفهان اجرا شد که امسال اجباری شده در اصفهان در 12 مدرسه اجرا شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با اشاره به این‌که در این حوزه هم اتفاق خوبی افتاده که استان اصفهان در کل کشور رتبه اول را کسب کرده است ، اظهار کرد:  در حوزه طرح نماد 210 نفر از کادر اجرایی و مربیان در کارگاهی که به مدت 96 ساعت اجرا شد ، حضور داشتند.

وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری از جرائمی مثل تصرف غیرقانونی زمین در استان حداکثر بهره‌گیری را با رویکرد پیشگیری از این اتفاق توانستیم داشته باشیم، بعضی از افراد به راحتی زمین‌خواری و کوه‌خواری داشتند که توسط معاونت اجتماعی مورد رصد دقیق قرار گرفتند و استان اصفهان در این حوزه توفیق خوبی داشته است.

قنبری در رابطه با مجازات جایگزین حبس بیان کرد: به دنبال این هستیم که قضات ترجیح دهند به انتخاب مجازات جایگزین حبس به جای مجازات حبس و پیگیر این خدمات در دستگاه‌ها هستیم، یک نمونه بعضی از وقت‌ها از بعضی افراد برای ارائه خدمات عمومی رایگان به عنوان مجازات جایگزین حبس استفاده می‌شود، مجازات جایگزین اثربخشی زیادی دارد.

وی اضافه کرد: در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم طرحی به عنوان فرزندان آفتاب داشتیم که به مراجع نظامی و انتظامی اعلام شد افرادی را معرفی کنند و کارگاه‌های آموزشی برای آن‌ها برگزار شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان در ادامه گفت: در حوزه اطلاع‌رسانی اعتقاد راسخی به اطلاع‌رسانی و ارتقای آگاهی عمومی داریم که هر ماه یک نشریه خبری الکترونیکی داریم ، در حوزه شبکه و وب در سایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه لینکی داریم که اطلاعات خوبی قرار داده می‌شود ، در نشریات محلی و رسانه ملی تولید و درج خبر داشتیم و جزوه های متعددی تهیه شد که تلاش افزایش اطلاعات مراجعان در حوزه فضای مجازی بود، چراکه اطلاعات خانواده‌ها در حوزه فضای مجازی کمتر از فرزندان است.

وی در ادامه از کتب منتشرشده توسط این معاونت نام برد و ابراز کرد : کتب «بازسازی زندگی پس از طلاق» و «پیشگیری و کنترل خشونت بر اساس الگوی رشدمدار» از جمله این کتب بوده است ، همچنین تهیه طنزنامه‌هایی با موضوع خانواده را با همکاری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری داشتیم که خیلی مؤثر بود، در این طنزنامه‌ها آموزش مسائل خانواده را به زبان طنز داشتیم؛ در بحث صدا و سیما برنامه بازتاب با موضوعات آسیب‌های اجتماعی، برنامه حاشیه نشینی، برنامه گفت‌وگوی هفته در حوزه قاچاق کالا، برنامه قانون و جامعه با موضوع مسائل قضایی، 4 مستند تلویزیونی با اسم بیراهه و مستند حقیقت ماجرا را داشته و پخش می‌شود.

قنبری از برگزاری جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم با حضور دستگاه‌های مختلف و مقامات قضایی، اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی استان خبر داد و اذعان کرد:  مصوبات شورای پیشگیری برای همه دستگاه‌ها لازم الاتباع است ؛ برگزاری نشست‌های علمی پیشگیری از جلب، همایش بین المللی بازی‌های رایانه‌ای فرصت‌ها و چالش‌ها که امسال در کاشان برگزار خواهد شد از دیگر برنامه‌های این معاونت است.

وی همچنین مطرح کرد: ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی قبل از انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شد که خیلی موفق بودیم، در کشور در حوزه کمترین جرم انتخاباتی قرار داشتیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با بیان این‌که پرونده‌هایی که وارد سامانه قضایی می‌شوند بر اساس فراوانی رتبه داده می‌شود ، گفت : در سال 94 طلاق توافقی رتبه 6 را داشت در سال 95 رتبه نهم را پیدا کرد، در 6 ماهه اول 96 هم این رتبه را حفظ کرد اما در پایان 96 این رتبه یک درجه افول کرد و 8 شد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه پیشگیری از خشونت کارگاه‌های خوبی برگزار می‌شود، امسال 5 محله آسیب خیز را به عنوان محور کارها قرار دادیم و در 10 شهرستان و در 15 مدرسه اقدامات خوبی انجام شد جمعاً 30 کارگاه با طول 8 ساعت برگزار شد.

قنبری در ادامه اذعان کرد: یکی از مباحثی که کشور با آن روبرو است جنگ اقتصادی است، قانونی تحت عنوان مبارزه با اخلال گران در نظام پولی بانکی کشور داریم، سامانه‌ای به اسم سجام نیز (sajem.adliram.ir)  فعال است که مردم می‌توانند ثبت نام و اطلاعات خود در حوزه احتکار را می‌توانند اعلام کنند و از طریق مراجع ذیربط در دستگاه قضایی اقدام مناسب صورت خواهد گرفت، زمین‌خواری و مواردی که به عنوان جرم در ادارات شناخته می‌شود نیز توسط این سامانه امکان اطلاع رسانی دارد.

وی در ادامه با اشاره به کودک آزاری‌های اخیر مطرح کرد: حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست به عهده بهزیستی است، دستگاه قضایی نمی‌تواند وارد خانه‌ها شود، موارد کودک آزاری باید توسط مردم به اورژانس اجتماعی گزارش داده شود؛ قانونی تحت عنوان حمایت از کودکان و نوجوانان داریم که بر اساس ماده 5 این قانون کودک آزاری نیاز به شکایت شخص خاصی ندارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اصفهان در پایان گفت : سرقت، توهین، ضرب و جرح عمدی، تهدید، تخریب، کلاهبرداری و صدور چک بلامحل از جرائمی هستند که رتبه یک تا 10 فراوانی را در کشور دارند، جرم نگهداری مواد مخدر که رتبه نهم را در سال 94 داشت امسال جزو 10 جرم اول استان نیست.

انتهای پیام/م

نشست خبری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار