محقق و خوشنویش شیرازی:

شیراز خاستگاه خط نستعلیق است

محقق و خوشنویش شیرازی گفت: میر علی تبریزی خط نستعلیقی که در شیراز ابداع شده بود را به کمال رساند.

علیرضا تل جنگانی هنرمند محقق و خوشنویش شیرازی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ با بیان این که میر علی تبریزی خط نستعلیقی که در شیراز ابداع شده بود را به کمال رساند، اظهار کرد: تحقیقات در این زمینه با چاپ مقاله‌ای کوتاه در سال ۱۳۷۸ در یک مجله تخصصی خوشنویسی آغاز شده است.

وی اضافه کرد: به زودی این تحقیق گسترده که براساس منابع معتبر به نتیجه رسیده است منتشرمی شود.

تل جنگانی افزود: ابداع خط نستعلیق را به میر علی تبریزی هنرمند صاحب نام و از مفاخر خوشنویسی ایران نسبت می‌دهند حال تحقیقات ما بر اساس منابع گوناگون نشان داد نسخه‌هایی از خط نستعلیق قبل از قرن هشتم هجری قمری در شیراز نوشته شده است.

این هنرمند معاصر خوشنویس شیرازی بیان کرد: در حقیقت میرعلی تبریزی نستعلیق را به کمال رساند.

تل جنگانی که به صورت تخصصی به نگارش خط نستعلیق می‌پردازد، گفت:: نستعلیق معرف روح و فرهنگ ایرانی و ابداع آن از افتخارات کشور ما است.

این استاد خوشنویس در بیان اهمیت توجه و ایجاد زمینه پژوهشی در خوشنویسی تصریح کرد: مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس در نمایشگاه خوشنویسی که مناسبت یادروز حافط برپا شد نوید برپایی نخستین «جشنواره ملی کتابت» در شیراز را داد، که البته این جشنواره علاوه بر تاثیر مثبت بر خوشنویسی ایران و استان فارس با توجه تخصصی بودن می‌تواند چهره‌های جدیدی را به عالم خوشنویسی معرفی می‌کند، چون رقابت‌های خوشنویسی معمولا به صورت آزاد برگزار می‌شود.

از نظر این استاد انجمن خوشنویسان شیراز، جشنواره ملی کتابت به میزبانی شیراز وقتی پربار‌تر خواهد شد که در کنار کتابت، رقابتی پژوهشی با محور خوشنویسی در استان فارس داشته باشیم.

تل جنگانی تصریح کرد: هر جشنواره خوشنویسی عده‌ای برنده راضی و عده‌ای ناراضی دارد در صورتی که جشنوار‌هایی که با محور پژوهشی برگزار می‌شود می‌تواند چندین اثر پژوهشی ارزشمند بعد از خود به جای بگذارد.

علیرضا تل جنگانی خوشنویس و محقق شیرازی که این هنر را از کودکی آغاز کرده است در کارنامه اش موفقیت‌های ملی و بین المللی بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به عنوان برگزیده نستعلیق در چهارمین دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران در قزوین درسال ۱۳۹۵، کسب لوح‌های افتخار جشنواره خوشنویسی جهان اسلام ترکیه در سال‌های ۱۹۹۸، ۲۰۰۷، ۲۰۱۰ میلادی اشاره کرد.

انتهای پیام/ن

خاستگاه خط نستعلیق در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.