گاردین گزارش داد؛

ماجرای خاشقجی چهره واقعی محمد بن سلمان را رو کرد/ ملک سلمان سرنوشت شاه ایران را برای پسرش بگوید

گاردین در گزارشی به بررسی سیاست‌های سنت‌شکنانه محمد بن سلمان برای پیشبرد اهداف مغرضانه‌اش پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین در مطلبی نوشت: سیاست‌های سنت‌شکنانه  محمد بن سلمان  همچون لغو قانون منع رانندگی برای زنان سعودی، اقدامی فریبکارانه برای پیشبرد سیاست‌های سرکوبگرانه‌اش است. در ماه ژوئن، زمانی‌که قانون ممنوعیت رانندگی برای زنان سعودی لغو شد، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سراسر جهان به عنوان شاهزاده‌ای معرفی شد که اصلاحات را در کنار مدرنیزه شدن و آزادی در دستور کار خود قرار داده است. با این حال، مقامات سعودی به فعالان حوزه زنان دستور دادند تا حد امکان فعالیت‌های خود را کاهش دهند.

به عقیده آنها، حقوقی که پادشاه عربستان و ولیعهدش برای زنان در نظر گرفته بودند  یک هدیه بود نه نتیجه فعالیت کمپین حمایت از حقوق زنان. همچنین بازداشت 11 فعال حقوق زنان، یک ماه بعد از لغو قانون ممنوعیت رانندگی برای زنان نشان داد، موضع سعودی ها در قبال زنان چندان تغییری نکرده است و این به ظاهر اصلاحات برای سران عربستان بیشتر جنبه نمایشی دارد.

حتی چند ماه بعد از لغو قانون ممنوعیت رانندگی برای زنان،  7 فعال حقوق زنان به واسطه فعالیت‌هایشان که به عقیده سران سعودی مغایر با سیاست‌های اجتماعی عربستان بود به 25 سال زندان محکوم شدند. به این ترتیب، آنچه به عنوان اصلاحات در حوزه زنان رخ داده بود در واقع هیچ ارتباطی با اصلاحات نداشت بلکه بیشتر شبیه به تجارت بود.

بن سلمان به طرق مختلف شاهزاده‌ای تیزهوش‌تر از حاکمان پیشین سعودی بود. ولی رویداد تاریک 2 اکتبر و ناپدید شدن «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار سعودی و از منتقدان سرسخت بن سلمان در کنسولگری عربستان در استانبول برای نخستین بار پرده از چهره این شاهزاده به ظاهر حامی اصلاحات برداشت و او را در زمینه آزادی بیان، همپایه سایر حاکمان قبلی سعودی قرار داد.

گاردین: بن سلمان هرگز دنبال اصلاحات نبود و خاشقجی در دور آخر آن را برملا کرد

بن سلمان برخلاف آنچه در ظاهر نشان داد، مانند بقیه حاکمان سعودی تاب و تحمل انتقاد را ندارد و مانع آزادی بیان است. در تابستان سال 2017، او 30 روشنفکر، روزنامه نگار و نویسنده را به خاطر اعلام مخالفت با سیاست های پادشاهی عربستان بازداشت و زندانی کرد. پیش از آن در سال 2016، جمال خاشقجی با سابقه 30 ساله در عرصه نویسندگی و روزنامه نگاری از انتشار مطلب و حضور در برنامه های تلویزیونی منع شد و در نهایت، در سال 2017 پس از اقدامات وحشیانه و سرکوبگرایانه بن سلمان علیه خردمندان و نویسندگان، خاشقجی به منظور نشان دادن چهره واقعی بن سلمان، به آمریکا فرار کرد و به انتشار مقالات انتقادی از دولت عربستان در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست پرداخت. به عقیده او، سران سعودی و در راس آن بن سلمان عامل اصلی محاصره دیپلماتیک و تجاری قطر، استعفای اجباری سعد الحریری، نخست وزیر لبنان و سرکوب مخالفان و رسانه ها بودند.

در نوامبر سال 2017، بن سلمان با پیش کشیدن موضع مبارزه با فساد مالی، 326 تاجر و شاهزاده سعودی را در هتل ریتزکارلتون زندانی کرد. اتهام آنها پولشویی و سوء استفاده از دارایی‌های مربوط به خانواده سلطنتی عربستان بود. او از این طریق بخش گسترده ای از اموال و دارایی‌های شاهزادگان سعودی را مصادره کرد تا از این طریق هم بودجه مالی مورد نیاز خود برای حفظ قدرتش را کسب کند و هم با تضعیف اقتصادی شاهزادگان سعودی، امکان قدرت گرفتن آنها و ایجاد رقیب را محدود کند و کنترل آنها را به دست بگیرد.

بنابراین ‌علی‌رغم سنت شکنی بن سلمان در برخی از مسائل همچون اجازه رانندگی به زنان و راه اندازی سینماها در عربستان، هجمه سیاست‌های سرکوبگرایانه حکومت دیکتاتوری شاهزاده 33 ساله سعودی به مراتب گسترده تر بوده است.

در پایان این گزارش آمده است: با این حال، تاریخ نشان داده است که سرکوب وحشیانه مخالفان منجر به افزایش نارضایتی مردم و پیامدهای فاجعه‌بار می‌شود. سن و سال ملک سلمان قد می‌دهد که به یاد بیاورد چه اتفاقی برای شاه سابق ایران رخ داد و او باید  این خاطرات را با پسر عزیز دردانه‌اش به اشتراک بگذارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، فساد مالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار