تحریم نشست اقتصادی ریاض همچنان ادامه دارد/ تعلیق همکاری شرکت‌ها و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در پروژه‌های سعودی

فهرست طولانی از شرکت‌ها و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که از خاندان سعودی روی گردانده‌اند، منتشر شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه اکسیوس در گزارشی نوشت فهرستی از شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی که در پی افشای پرونده ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستان در استانبول ترکیه از عربستان روی برگردانده اند، منتشر شد.

این شرکت‌ها و اشخاص می‌گویند تا زمانی که عربستان جواب قانع کننده‌ای درباره ناپدیدشدن جمال قاشقچی ارائه نکند به تعامل عادی با عربستان باز نخواهند گشت. گمانه زنی‌هایی مطرح است مبنی بر این که موضوع ناپدیدشدن جمال قاشقچی با محمد بن سلمان مرتبط است.

 تعداد زیادی از شرکت‌ها و شخصیت‌های حقیقی در پی افشای ناپدید شدن جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی در ترکیه اعلام کرده اند در نشست ابتکار سرمایه گذاری‌های آینده که قرار بود در عربستان برگزار شود شرکت نخواهند کرد. این نشست اقتصادی به  نام داووس صحرا نامیده می‌شود و قرار بود به میزبانی ولیعهد عربستان در روز‌های بیست و سوم الی بیست و پنجم اکتبر برگزار بشود.

نشریه تایمز، هافینگتون پست، پاتریک سون شیونگ مالک لس آنجلس تایمز، شبکه‌های تلویزیونی سی ان ان، سی ان بی سی، نشریه فایننشال تایمز و بلومبرگ همگی به عنوان نمایندگان رسانه‌ای اعلام کرده اند در نشست اقتصادی ریاض شرکت نخواهند کرد.

شرکت رسانه‌ای نیکی ژاپن هم اعلام کرد در نشست اقتصادی ریاض شرکت نمی‌کند.

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول که پیش از این گفته بود در نشست اقتصادی ریاض شرکت خواهد کرد نیز اعلام کرد حالا دیگر تمایلی به شرکت در این نشست اقتصادی ندارد.  

استیو کِیس، موسس مرکزی به نام کیس هم در صفحه توئیتر خود نوشت برنامه خود را برای سخنرانی در نشست اقتصادی ریاض لغو کرده است.

دارا خسروشاهی، مدیر اوبر هم در بیانیه‌ای اعلام کرد از دریافت گزارش‌ها در خصوص مرگ جمال قاشقچی وحشت زده شده است.

جِیمی دیمون مدیر جی پی مورگان، مدیر بلک راک، مدیر بلک استون، بیل فورد رئیس شرکت فورد و آجای بانگا مدیر مستر کارت هم اعلام کردند در نشست اقتصادی ریاض شرکت نخواهند کرد.  

در حالی که صد‌ها شرکت بزرگ و شخصیت‌های حقیقی اعلام کرده اند در اعتراض به موضوع ناپدیدشدن جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی برنامه شرکت در نشست اقتصادی ریاض را لغو کرده اند استیو مونچین، وزیر خزانه داری آمریکا گفت: همچنان مایل است در این نشست شرکت کند. او تا روز جمعه تصمیم نهایی خود را در این خصوص اعلام خواهد کرد.  

ریچارد برانسون، میلیاردر آمریکایی هم اعلام کرد سرمایه گذاری در دو طرح توریستی در عربستان را متوقف می‌کند. این سرمایه‌دار اعلام کرد مذاکرات درباره یک طرح سرمایه گذاری یک میلیاردی در عربستان را هم متوقف می‌کند. او گفت اگر آن چه که در ترکیه برای جمال قاشقچی اتفاق افتاده است اثبات شود این مساله تمایل ما را برای همکاری با حکومت عربستان تغییر خواهد داد.

ارنست مونیز، وزیر سابق انرژی آمریکا در دولت اوباما هم اعلام کرد همکاری خود را با حکومت عربستان در خصوص پروژه ایجاد شهر هوشمند در این کشور متوقف می‌کند.  

هالیوود هم طرح سرمایه گذاری چهارصد میلیون دلاری خود را در عربستان سعودی به حالت تعلیق درآورد.  

گروه بی جی آر به عنوان یک شرکت لابی گری هم اعلام کرد دیگر برای عربستان کار نمی‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار